‘Hoe kom ik aan tekstklussen?’ Deze vraag hoor ik vaak tijdens de workshop voor beginnende tekstschrijvers, die Tekstnet twee keer per jaar organiseert. Ik geef je mijn persoonlijke zeven tips! Voor startende tekstschrijvers én collega’s die wel wat meer werk kunnen gebruiken.
1. Zorg dat je gezien wordt
Laat de wereld weten dat jij een goede tekstschrijver bent. Wat je niet ziet, bestaat niet! Allereerst met een goede website, die beschrijft waarom klanten juist bij jou moeten zijn. Maar ook op LinkedIn of Facebook en Instagram maak je zichtbaar waar je mee bezig bent. Dat geeft vertrouwen in jouw deskundigheid en werkt als een magneet: vakmensen trekken opdrachten aan. Daarnaast is het belangrijk om je offline te laten zien. Ga naar koffie-ochtenden, borrels van de ondernemersvereniging of congressen voor het MKB. En ja, hier gebruik je tot vervelens toe die elevator pitch die je uit je hoofd hebt geleerd.
2. Wees beschaafd brutaal
Beschaafd brutaal zijn houdt het midden tussen onnodige bescheidenheid en jezelf hinderlijk opdringen. De oudere jongeren onder ons kennen het Van Kooten & De Bie-typetje wethouder Hekking nog wel, die zich continu opzichtig voor de camera manoeuvreerde. Dit is vergelijkbaar met mensen die zichzelf voortdurend op de borst kloppen op sociale media (‘weer een offerte goedgekeurd!’, ‘kijk eens hoeveel views ik heb op mijn website!!’). Deze brutaliteit bedoel ik niet, het werkt in mijn beleving zelfs averechts: goede wijn behoeft geen krans.
Beschaafd brutalen hebben de halve wereld. Ze bieden zich spontaan aan als schrijver van het jubileumboek als ze horen dat een bedrijf 25 jaar bestaat. Ze geven gratis advies, waarna meestal vanzelf een eerste opdracht volgt. Ze zien kansen en maken daar gebruik van, zonder irritatiegrenzen over te gaan.
3. Goed werk doen is de beste reclame
Heb je een klus afgerond? Deel dit dan met de wereld. In je portfolio, in een blog of als update op LinkedIn. Dit geeft mogelijke klanten de gelegenheid om jouw teksten te lezen en te zien in welke branches je actief bent. Daarnaast zijn tevreden klanten de ambassadeurs van jouw bedrijf. Heeft een klant dankzij jouw webteksten meer omzet gehaald, dan praat zich dat zeker rond! Ook hier zie je weer die magneetwerking: deskundigheid en vakwerk trekken nieuwe klanten en opdrachten aan.
4. Ga voor de lange termijn
Schat bij een nieuwe opdrachtgever altijd in of er meer werk te halen valt dan dat ene artikel. Vermeld in je offerte dat je ook het jaarverslag kunt schrijven, dat je SEO-advies kunt geven enzovoort. Of werk met strippenkaarten of een dienstenpakket. Zo hoef je niet keer op keer het hele acquisitietraject te doorlopen. Een eenmalige klus is leuk, maar veel fijner is het als je regelmatig voor dezelfde klant kunt werken.
5. Werk samen met collega’s
Samen kun je meer. Werk daarom samen met andere tekstschrijvers. En met mensen die aanvullend zijn op ons vakgebied, zoals vormgevers, fotografen, videomakers en vertalers. Het levert interessante klussen op, je leert van elkaar en je biedt je klant meer betrouwbaarheid. Ik werk veel samen met andere Tekstnetters – ik zie ze als collega’s en zeker niet als concurrent. Op het forum van Tekstnet komen vraag en aanbod van onze leden bij elkaar.
6. Maak je SEO tiptop in orde
Schrijf niet alleen SEO-teksten voor je klant, maar ook voor jezelf. Maak goede en relevante tussenkoppen, doe een zoekwoordenonderzoek en schrijf interessante, unieke teksten voor je site (maar dat is wel aan jou als tekstschrijver besteed). Meer weten over SEO-schrijven? Lees de tips van Arjan Jonker en Roy Ishak in het verslag van de workshop Hoe schrijf je nou echt voor Google?
7. Adverteren en freelance-platforms: wel of niet doen?
Veel ondernemers adverteren voor hun product of dienst. Of ze halen opdrachten van websites voor freelancers. Werkt dat nou ook voor onze beroepsgroep? Zelf doe ik er niet veel mee, maar voor de volledigheid neem ik beide opties op in mijn blog:
- Er zijn zeker websites waarop opdrachten voor zzp’ers staan vermeld. Mijn ervaring is dat de tekstklussen die je hier vindt, meestal zwaar zijn onderbetaald, of worden geplaatst door mensen zonder verstand van ons vak. Zo wordt er nog wel eens een woordprijs gehanteerd in plaats van een uurtarief. Geen probleem als je bereid bent een slogan te bedenken voor 20 cent per woord, maar een beetje tekstschrijver bedankt vriendelijk voor de eer 😉
- Adverteren kun je het best doen als je een heel gerichte doelgroep voor ogen hebt of als je klanten wilt vinden voor een specifieke dienst. Een algemene advertentie als ‘zoek je een tekstschrijver?’ valt niet op. Een advertentie voor een blog-strippenkaart, speechwriting of het schrijven van aanbestedingsteksten wél. Kies bij voorkeur voor adverteren via GoogleAds of Facebook. Je kunt vervolgens precies zien of je advertentie aanslaat of niet. Meer info over GoogleAds en over Facebookmarketing
Ben je beginnend tekstschrijver en wil je meer tips over ons vak en het ondernemerschap? Download dan de Tekstnet Gids voor Tekstschrijvers
Meer weten over de workshops voor beginnende tekstschrijvers? Bekijk de Tekstnet- agenda!
Foto bij deze blog: Daria Shevtsova voor Pexels
Peter Zuijdgeest zegt
‘Beleefd brutaal’ hoor ik de laatste tijd ook vaker. Als synoniem voor ‘assertief’. Vind ik ook ’n mooie.
Corianne Roza zegt
Een blog zoals een blog moet zijn. Actueel en leerzaam.
Andre Driessen zegt
IJzersterk blog, Olga. Complimenten. Heel actueel in deze onzekere, bizarre coronatijd.
Vooral met de beschaafde brutaliteit (punt 2) en de extra informatie in je offerte (punt 4) ga ik aan de slag.
Olga Leever zegt
Fijn om te horen André, dank je!
Olga Leever zegt
Dank je! De ‘b’ van bescheiden zou er ook nog bij kunnen wat mij betreft. In tegenstelling tot de ‘b’ van borstkloppen.
Christine van Eerd zegt
Beschaafd brutaal: wat mooi verwoord!