Ik consumeer nooit producten. Ik eet chocoladevlokken, koop shampoo, betaal mijn internetprovider en schaf auto’s aan. Maar ik consumeer nooit producten.
En toch is dat wat veel producenten denken. Dat ze producten maken die consumenten vervolgens consumeren. Zo schrijven ze er tenminste over. Op mijn pak pure chocoladevlokken staat: ‘Met De Ruijter kunt u elke dag genieten van een breed assortiment smakelijke producten’. Dat is nooit in me opgekomen. Ik dacht dat ik gewoon genoot van nu eens muisjes en dan weer vlokken op mijn brood. Niks breed assortiment. Niks smakelijke producten. Dat is zendertaal. Waarom niet: ‘Strooi met De Ruijter elke dag wat lekkers op je brood’?
Zendertaal is een hardnekkige kwaal. Hoezeer fabrikanten en dienstverleners ook keer op keer beweren dat ze ‘de klant centraal stellen’, het gaat vaak mis. Omdat het ze niet lukt om echt in de huid van die klant te kruipen. Omdat ze denken dat die klant net zo vaak als zij bepaalde woorden wil horen. Producten, kwaliteit, assortiment en duurzaam bijvoorbeeld. Of passie, de laatste tijd het meest uitgekauwde, misplaatste en misbruikte begrip. En dat in een tijd waarin je als verkoper van wat dan ook nogal je best moet doen om je te onderscheiden en vertrouwen te winnen. Die klant gaat zo weer een deur verder kijken.
Het is logisch dat producenten graag over zichzelf vertellen. En dat is prima. Sterker nog, kopers willen best weten wie de verkoper is. Maar wel in een taal die ze zelf ook gebruiken. Op een toon die ze raakt. Dat is meestal niet de taal en toon die klinkt in de vergaderzalen van de verkopers. Terwijl je zou denken dat ook zij nooit tegen hun man of vrouw zeggen: “Schat, ik loop even de stad in om kwalitatief hoogstaande producten te kopen!” En als antwoord krijgen: “Prima lief, let je er wel op dat ze onderdeel zijn van een duurzaam assortiment en met passie bereid?”
Kortom, fuck producten! Vertel me liever waarom die vlokken zo lekker zijn, dat die shampoo beter werkt, hoe weinig storingen die internetdienst heeft of wat de techniek in die auto bijzonder maakt. Of, nog slimmer, schakel een tekstschrijver in om dat te vertellen.
Rob Visser zegt
Je boodschap is prima en goed verwoord. Je kop is m.i. (net als de laatste zin) wat zendergericht. Ook al reageren ze bij De Ruijter niet op tweets en vind ik dat heel irritant, ik denk dat het beter is om erin te verwerken waarom jouw stuk belangrijk is. Bijv Niemand koopt producten of Wees waardevol.
Marnix-H. Simonis zegt
Als ik je goed begrijp vind je de kop ‘Fuck producten!’ zendergericht en jouw alternatief ‘Niemand koopt producten’ niet. Volgens mij is de aard en strekking hetzelfde, maar mijn variant gewoon iets stelliger.
Anneke Nunn zegt
Ja bah, producten. Geef mij maar oplossingen. Unieke, ideale, efficiënte en slimme oplossingen op maat.
Marnix-H. Simonis zegt
Haha, maatwerkoplossingen ja: mooi spul is dat 🙂
Annemarie Barbier zegt
Hé Marnix, wat grappig dat je schrijft over de verpakking van De Ruijter. Daar heb ik me afgelopen weekend ook over verbaasd. Ook bijzonder: je kunt informatie vinden op hun website, en schrijven naar een antwoordnummer.
N.B. Heeft al iemand van De Ruijter gebeld om een afspraak met je te maken?
Marnix-H. Simonis zegt
Ik heb De Ruijter wel een tweet gestuurd, maar het blijft opvallend stil… 🙂
Arnaud Bom zegt
Leuk stuk! Ik ben ook altijd verbaasd over: ‘De transactie gaat verder zodra uw pas is uitgenomen.’ Ik betaal graag wat voor een volle tank, maar op een transactie zit ik niet te wachten.
Marnix-H. Simonis zegt
Dank je! ‘Transactie’: haha: da’s ook een mooi voorbeeld inderdaad!