
Een goed en aantrekkelijk opgebouwd verhaal is leuk om naar te luisteren, gemakkelijk om te onthouden en eenvoudig om door te vertellen. Denk maar aan de Bijbelverhalen uit het oude testament, de sprookjes van de gebroeders Grimm of Hans Christian Andersen, Griekse mythen of Noorse sagen. Storytelling is een beproefde communicatietool voor personal branding. Zeker als je onderscheidend wilt communiceren in een branche waar de concurrentie hoog is. Daarom loop ik warm voor persoonlijke verhalen. Ook in zakelijke communicatie.
Meer dan spelling alleen
Professioneel tekstschrijven is voor mij meer dan woorden en zinnen in de juiste grammaticale volgorde zetten, de juiste spellingsregels toepassen of stijlfouten tot een minimum beperken. Tekstschrijven start met inlevingsvermogen en oprechte interesse. Een tekst komt op gang via ideeën en antwoorden, krijgt snelheid door creatieve ingevingen, maakt inhaalmanoeuvres met opbouwende feedback en bereikt de finish met een goed verhaal.
Stramien storytelling
Samengevat beoefen ik mijn vak volgens de eeuwenoude principes van storytelling. In mijn dagelijkse schrijfpraktijk vertel ik geen sprookjes, mythes en fabeltjes. Wel gebruik ik het stramien waarop deze ‘klassieke’ verhalen gebaseerd zijn. Waarom? Een goed verhaal beklijft. Voordat het schrift ontstond, vertelden mensen verhalen. Om elkaar op de hoogte te brengen, te waarschuwen of iets nieuws te leren.
Gunfactor
Met een persoonlijk verhaal verhoog je de gunfactor bij potentiële klanten. Je wekt vertrouwen als je je kwetsbaar durft op te stellen. Bovendien: een authentiek verhaal geeft inzicht als je vertelt hoe je met vallen en opstaan iets geleerd hebt. Dat klinkt geloofwaardiger dan een opsomming van unieke verkoopargumenten of borstklopperij. Een goede storyteller wijst niet met het vingertje van de dominee. Een verhaal geeft inzicht en zet je aan het denken. Zo kom je verder.
Gevoelig
Zeg eens eerlijk: luister je liever naar een gladde verkoper die dollartekens in zijn ogen krijgt als je 3 keer ‘Ja’ hebt gezegd op zijn vragen? Of hang je aan de lippen van een ondernemer die hartstochtelijk vertelt waarom en hoe hij jou kan helpen? Niet door zijn boodschap op te dringen. Maar door ook aandachtig te luisteren naar jouw reactie en daarop in te spelen. Ik ben daar gevoelig voor: als schrijver én als luisteraar. En jij?
Geef een reactie