beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Agenda
  • Forums
  • Intervisiegroepen
  • Actueel
  • Over Tekstnet
  • Contact
  • Login
TEKSTNET

TEKSTNET

beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Home
  • Word nu lid
    • Word nu lid
    • Bedrijfslidmaatschap
    • Blijven leren
    • Workshops en bijeenkomsten
    • Kortingen
  • Tekstschrijver worden?
    • Vaardigheden van een tekstschrijver
    • Opleidingen en cursussen
    • Tips voor startende tekstschrijvers
    • Gids voor tekstschrijvers
  • Kennis delen
    • Intervisie
    • Tekstblad
    • Tarievenmonitor
    • Tekstschrijven A-Z
    • DBA-dossier voor tekstprofessionals
    • Privacywetgeving AVG
  • Collega’s ontmoeten
    • Activiteiten
    • Forums
    • Spotlight
    • Trots op
  • Tekstschrijver zoeken
    • Tekstschrijver zoeken
    • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
    • Waarom een Tekstnetter inhuren?
    • Tips voor opdrachtgevers
    • De Wet DBA voor opdrachtgevers
  • Voor leden
    • Ledenzaken
      • Algemene voorwaarden
      • Contributie
      • Forums
      • Digitale logo’s
      • Handige mailadressen
      • Kortingen
      • Lidmaatschap opzeggen
      • Uitleg over de forums
      • Uitleg profiel
    • Het Pluslidmaatschap
      • Online feedbackworkshop
      • Waarmee kan ik Pluspunten verdienen?
      • Welke trainingen en workshops zijn Pluspuntwaardig?
      • Hoe registreer ik mijn Pluspunten?
      • Plusleden krijgen 10% korting op workshops
    • Hoe werkt Tekstnet?
    • Verenigingszaken
      • Actief voor Tekstnet
      • ALV
        • Volmacht afgeven
      • Verslagen van bijeenkomsten
      • Foto’s van bijeenkomsten
        • Foto’s Nieuwjaarsbijeenkomst 2020
        • Foto’s Tekstnetwerken 2018
      • Intervisiegroepen
      • Nieuwsbrieven van Tekstnet
      • Vacatures
        • Vacature KIK’er
        • Webredacteurs voor Tekstnet
      • Verslag
      • Video’s van Tekstnet
  • Blog

Storytelling is geen wolf in schaapskleren

Geschreven in Blog, Storytelling door André Driessen / 28 september 2016 / 9 Reacties

Met open mondje en gespitste oortjes luisterde ik vroeger naar sprookjes als Roodkapje, Kleinduimpje en mijn favoriet: de wolf en de 7 geitjes. Als ik dit sprookje nu voorlees aan mijn kinderen, hoor ik in gedachten mijn moeder weer vertellen over de wolf die op de deur bonst en veinst dat hij de moeder is. En nog steeds voel ik de paniek bij de 7 onschuldige geitjes. Sprookjes demonstreren de plakkracht van storytelling. Voor sommige communicatieprofessionals is storytelling een jeukwoord, een nietszeggende communicatieterm. Ik ben het daar niet mee eens. Met uitleg en tips toon ik in dit blog aan dat storytelling geen wolf in schaapskleren is.

Een goed verhaal beklijft

Verhalen zijn leuk om naar te luisteren. Ze activeren onze rechterhersenhelft: het domein van de emotie en associatie. Daardoor kun je verhalen gemakkelijker onthouden en doorvertellen. Storytelling is een krachtige communicatietool, bijvoorbeeld voor bedrijfspresentaties of elevator pitches. De opsomming van unieke verkoopargumenten of bullitpoints bij PowerPointpresentaties is een geduchte concurrent van ‘Slaap, kindje slaap’. Als je publiek begint te geeuwen, weet je genoeg. Met storytelling daarentegen kom je echt binnen: je prikkelt de nieuwsgierigheid en je roept herkenning op met een persoonlijk verhaal. Bijvoorbeeld over hoe je een vaardigheid met vallen en opstaan hebt geleerd. Zo meteen geef ik daar een voorbeeld van.

Tegenstelling overbruggen

De tegenstelling tussen goed & kwaad en de overwinning van goed op kwaad zijn beproefde ingrediënten van storytelling. Zo bouw je spanning op en je geeft inzicht in hoe je problemen kunt oplossen. Inzicht ontstaat op het moment waarop ‘Goed’ afrekent met ‘Kwaad’. Dit omslagpunt zie je ook terug in een sprookje als de wolf en de 7 geitjes. De wolf dreigt te overwinnen, maar delft uiteindelijk het onderspit. Natuurlijk is het niet slim van de 7 geitjes om een vreemdeling binnen te laten. Maar met de tips van het kleinste geitje lukt het de moeder om de wolf te verslaan en haar kroost te bevrijden. Daardoor loopt het sprookje gelukkig goed af.

Leef je in

Storytelling werkt ook voor je elevator pitch. Hoe bouw je je verhaaltje op als je minder dan 1 minuut de tijd krijgt om te overtuigen? Bouw allereerst een herkenbare tegenstelling in. Zelf heb ik goede ervaringen met de tegenstelling ‘Vallen & Opstaan’. De held in je verhaal heeft een doel voor ogen. Onderweg naar de finish krijgt hij hulp, maar ondervindt hij ook tegenstand. Het moment waarop je held onderuit gaat, weer opstaat en met hulp van anderen zijn weg vervolgt, is het beroemde omslagpunt in je verhaal. Veel ondernemers herkennen zich hierin. Ze weten dat succes niet komt aanwaaien en ze raken geïnspireerd door mijn aanpak.

Leren fietsen met vallen en opstaan

Een verhaal dat ik graag gebruik in mijn elevator pitch gaat over mijn zoontje Julian. Twee jaar geleden vond hij het lastig om zonder zijwieltjes te fietsen. Bij de eerste tien pogingen ging hij onderuit. Zijn knie was afgeschaafd en zijn zelfvertrouwen liep een deuk op. Dankzij mijn aanmoedigingen bleef hij volhouden. Uiteindelijk lukte het om tegelijkertijd te trappen, te sturen en te kijken.

Inzicht met storytelling

Bovenstaande anekdote gebruik ik in mijn elevator pitch voor een blogtraining. Sommige ondernemers denken dat ze niet kunnen schrijven. Ze maken spel- en stijlfouten, hebben geen inspiratie en kunnen geen structuur aanbrengen. Met de juiste tips en positieve feedback slagen ze er toch in om stap voor stap een blog te schrijven. Fouten (mogen) maken en blijven oefenen werkt ook bij leren schrijven louterend. Als deelnemers dat inzien, ligt de weg naar succesvol bloggen open. Inzicht is immers een belangrijke voorwaarde voor succes. En de fietsanekdote over mijn zoontje helpt hierbij.

Eerlijkheid duurt het langst

Mijn moeder sloot mijn favoriete sprookje altijd af met de woorden: ‘eerlijkheid duurt het langst’. Eerlijkheid is het cement tussen de bouwstenen van je verhaal. Met een elevator pitch probeer je een ‘wit pootje’ tussen de deur te krijgen. Je probeert op te vallen, sympathie te kweken en te blijven plakken. Wees daarin eerlijk en oprecht. Anders val je uiteindelijk – net als de wolf – door de mand.

 

FacebookTweetLinkedInE-mailPrint

André Driessen

Verwoordt als (SEO)-tekstschrijver, storyteller en blogger wat jij als ondernemer wilt zeggen. Op papier, op het beeldscherm en bij presentaties (pecha kucha, elevator pitch en bedrijfspresentaties). Bekijk mijn Tekstnet-profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Zino zegt

    31 oktober 2019 om 16:14

    Storytelling is hetgeen wat mensen vasthoudt tijdens het lezen. Emotionele triggers en psychologie zijn belangrijke invloeden in goede tekstschrijvers.

    Beantwoorden
  2. Odo zegt

    29 oktober 2016 om 21:45

    Bedankt voor de tips.

    Beantwoorden
  3. Gerard Slegers zegt

    3 oktober 2016 om 16:42

    Weer wat geleerd ik ga oefenen bedankt voor de tip

    Beantwoorden
    • André Driessen zegt

      3 oktober 2016 om 18:27

      Graag gedaan, Gerard. En als je nog meer hulp wilt hebben, dan weet je me te vinden.

      Beantwoorden
  4. Herman Hiemstra zegt

    29 september 2016 om 08:51

    Prima artikel!

    Beantwoorden
    • André Driessen zegt

      29 september 2016 om 08:57

      Dank je voor het compliment, Herman.

      Beantwoorden
  5. André Driessen zegt

    29 september 2016 om 08:07

    Dank je voor het compliment, Leonore.

    Beantwoorden
  6. Leonore Pulleman zegt

    29 september 2016 om 08:02

    Mooi gezegd, eh… geschreven André. Ik ben het helemaal met je eens, storytelling werkt!

    Beantwoorden

Trackbacks

  1. Vertel verhalen als je wilt overtuigen | Storytelling schreef:
    30 mei 2022 om 12:50

    […] de sprookjes van de gebroeders Grimm of Hans Christian Andersen, Griekse mythen of Noorse sagen. Storytelling is een beproefde communicatietool voor personal branding. Zeker als je onderscheidend wilt […]

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Laatste blogs

  • Stop! Vier je succes

    Stop! Vier je succes

    15 juni 2022
  • Tekstschrijver en taalverloedering

    Tekstschrijver en taalverloedering

    29 april 2022
  • Nascholing? Weet je wel wat dat kost!?

    Nascholing? Weet je wel wat dat kost!?

    19 april 2022
  • Kneusjes bestaan niet

    Kneusjes bestaan niet

    23 maart 2022
  • Waar is mijn werk?

    Waar is mijn werk?

    7 maart 2022

Tekstschrijver zoeken

Tekstschrijver zoeken





































Footer

Links voor tekstschrijvers

  • Word nu lid
  • Opleidingen en cursussen
  • Tips voor startende tekstschrijvers
  • Gids voor tekstschrijvers
  • Blog
  • DBA-dossier voor tekstprofessionals

Links voor opdrachtgevers

  • Tekstschrijver zoeken
  • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
  • Waarom een Tekstnetter inhuren?
  • Tips voor opdrachtgevers
  • De Wet DBA voor opdrachtgevers

Contact

Secretariaat Tekstnet
[email protected]
Beukenhof 8
8332 VA Steenwijk

Wil je iemand spreken? Stuur een e-mail met je telefoonnummer en het onderwerp. Je wordt dan gebeld door de juiste persoon.

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Blijf op de hoogte

Ontvang uitnodigingen voor Tekstnet-bijeenkomsten en congressen die open staan voor niet-leden.

© 2021 | tekstnet | beroepsvereniging van tekstschrijvers
- alle rechten voorbehouden -
privacyverklaring

Deel dit berichtVind je dit een leuk bericht? E-mail het naar een vriend!

E-mail is verzonden!