“Weet je wat goed werkt op LinkedIn? Een controversiële stelling, dan drie regels wit, en dan je nuance.” Dat vertelde een marketingexpert me onlangs. Hij had natuurlijk volkomen gelijk en dat is een probleem.
Blogs, achtergrondartikelen, klantcases, het zijn allemaal vormen van content die mijn klanten graag via hun websites delen. Maar hoe weten hún klanten dat al die pennenvruchten überhaupt bestaan? Het antwoord: social media. Daarom tik ik ijverig berichtjes voor LinkedIn en soms voor Instagram en Facebook om de verhalen aan te jagen.
Binnen de muren blijven
Het probleem is dat deze platformen zo hun eigen agenda hebben. In de eerste plaats willen ze gebruikers vooral binnen hun eigen virtuele muren houden. Zero-click-content is het toverwoord: tekst die direct op het platform te consumeren is, zonder dat de gebruiker hoeft door te klikken naar externe websites.
Heb je toch de euvele moed om in je LinkedIn-post een link naar een externe website op te nemen? Hup, 15 procent minder bereik. Of 40, of nog dramatischer. Uiteindelijk kent niemand het geheime recept van de socials, dus ook goeroes slaan er maar een slag naar.
Volg de formule
En die zero-click-content moet natuurlijk de lezer direct bij de strot grijpen, want voor je het weet, is die weer drie kattenfilmpjes verder. De formule? Een slimme eerste zin, een rij witregels en dan nog wat tekst. Niet te veel. Niet te moeilijk. En een vraag aan het einde. Emoji’s niet vergeten en doe er voor de zekerheid ook nog maar wat van die onuitroeibare #hashtags bij.
Dat alles zorgt dat LinkedIn is vergeven van pareltjes als:
Waarom een dure #tekstschrijver inhuren als ChatGPT het ook kan?
🤔 ⚡ FOUT!
Kunstmatige intelligentie mist nog steeds de menselijke touch. Wie herkent dit? Drop een ❤️ in de comments!
Of:
Controversiële mening: 95% van alle marketeers heeft geen idee wat ze doen.
Eens/oneens? ⬇️
Laat het weten in de comments! #marketing #marketeers #communicatie #PR
Het doet mij wat denken aan de begindagen van zoekmachine-optimalisatie (SEO), toen menig copywriter zijn teksten volstopte met zoekwoorden. “Goedkope autoverzekering Amsterdam? Met onze goedkope autoverzekering in Amsterdam is uw auto goedkoop verzekerd in Amsterdam!” We lachen er nu om, maar slaan we met onze social-posts niet dezelfde weg in?
Algoritmefluisteraars
Natuurlijk, als je je niet houdt aan de ‘regels’ van het algoritme, bereik je mogelijk minder mensen. Maar is dat altijd zo erg? Steengoede inhoudelijke posts vallen misschien minder op, maar vinden vaak hun weg toch wel. Liever een kleinere groep die je écht waardeert om je eigenheid, dan duizenden volgers die gedachteloos een hartje plaatsen onder je zoveelste polariserende poll.
Want uiteindelijk zijn we tekstschrijvers, geen algoritmefluisteraars. Onze taak is het vertellen van verhalen die raken, informeren en inspireren. En soms betekent dat dat je moet durven afwijken van de gebaande paden. Ook – of juist – in het tijdperk van zero-click-content.
Ik ga dan ook proberen wat vaker mijn eigen stem te laten horen op social media. En mijn klanten te overtuigen dat zij dat ook best eens mogen doen. Een stem die soms stottert, soms te lang van stof is, en die niet altijd past in het keurslijf van het algoritme. Ik ga wat vaker zeggen: “Algoritme, vandaag even niet.”
De afbeelding is gemaakt met DALL.E.
Thessa Lageman zegt
Goeie: “Algoritme, vandaag even niet.” :-))
Wilma Stolk zegt
Prachtig blog, Martijn! Een mooi goed voornemen ook!
Martijn Vet zegt
Dankjewel Wilma! Ja, het in de praktijk ook echt uitvoeren, is nog best een uitdaging.