Tijdens Tekstnetbijeenkomsten hoor ik het steeds vaker. En ook als ik op andere gelegenheden met collega’s spreek, klinkt het regelmatig. Veel tekstschrijvers zitten tot over hun oren in het werk. Blijkbaar is in Nederland het kwartje gevallen dat content ‘best belangrijk’ is. Met als gevolg een overvolle orderportefeuille, ook bij mijzelf.
Maar wat doen we dan met nieuwe opdrachtgevers of nieuwe potentiële klussen? Want ondanks dat ‘we’ druk zijn, blijven we natuurlijk wel posten op LinkedIn. En onze site blijft online. Dat kan betekenen dat iemand die op zoek is naar een tekstschrijver, valt voor onze digitale schrijfcharmes.
Reclame blijven maken
Je website of profiel offline halen is geen optie: stel je voor dat er een periode komt waarin de agenda niet vol is. Je moet dus reclame blijven maken, al is het alleen maar om te voorkomen dat je een flashback krijgt naar vroeger.
Want er waren ook tijden dat schraalhans keukenmeester was – het is nog niet eens zo gek lang geleden dat ik blij was met iedere nieuwe klus. Hoe vervelend die uiteindelijk ook bleek te zijn.
Er komen ook nu nog steeds mogelijke klussen voorbij die me al op voorhand niet aanstaan. Ik laat ze alleen nu graag passeren. Omdat het onderwerp me niet aanstaat, de deadline onhaalbaar is en/of de betaling te wensen overlaat. Tekstopdrachten van vaste opdrachtgevers, maar ook van nieuwe.
Nee zeggen is niet mijn manier
Er zijn ondernemers die dan glashard nee zeggen tegen zo’n aanvraag. Nee zeggen is ook ondernemen, volgens hen. Dat klopt dan misschien wel, alleen is het niet míjn manier van ondernemen. Ik wil namelijk wel bij opdrachtgevers op het netvlies blijven. Vooral bij hen van wie de mogelijke klus nu niet past qua planning, onderwerp of budget, maar waar wel potentie in zit voor later.
Ik wil die klant niet keihard teleurstellen, maar verder helpen. Beter gezegd: ik wil geen nee zeggen, maar nee verkopen.
Gebruik maken van Tekstnet
Dit doe ik door de klant die om tekst staat te springen niet glashard de deur te wijzen, maar te begeleiden in zijn zoektocht. Ik maak daarbij gebruik van mijn eigen netwerk van collega’s met wie ik vaker samenwerk. Met hen kan ik snel schakelen: hebben ze ruimte voor een klus? Maar ik denk zeker ook aan Tekstnet. Aan mijn collega’s van mijn intervisiegroepje, bijvoorbeeld. Alleen hebben zij het meestal ook druk genoeg.
Het liefst verwijs ik alleen rechtstreeks door naar een bepaalde collega. Daarom roep ik mijn collega’s ook op om bijvoorbeeld via het Forum door te geven dat ze ruimte in de agenda hebben. Op die manier helpen we elkaar: ik help de potentiële klant, blijf daarbij dienstverlener naar hem of haar toe en mijn Tekstnet-collega kan zijn orderportefeuille vullen.
Hoezo nee? Win-win-win!