Nieuwe baan of grote opdracht? Dan mag je verwachten dat iemand je even inwerkt. Maar wat doen we als we ChatGPT of Claude gaan gebruiken? Direct in het diepe. Wees niet verbaasd als je dan matige resultaten krijgt.
Mijn eerste baan, dag één. Onhandig verstel ik mijn bureaustoel en schakel ik de computer in. Op het scherm vage icoontjes van onbekende programma’s en om me heen drukke collega’s die niet op- of omkijken. Gelukkig is daar Astrid. Geduldig laat ze me zien hoe het klantensysteem werkt, waar ik mijn uren moet registreren en dat ik een verdieping lager moet zijn voor koffie die wél te drinken is. “O ja,” zegt ze licht spottend, “dat pak van je hoeft morgen echt niet meer hoor. Het is hier nogal informeel. En de voertaal is Engels, ook in de meeste vergaderingen.”
Wie ben je en wat wil je?
Ik gun iedereen een Astrid. Helaas zijn wij zelf bepaald geen Astrid voor ChatGPT of Claude. “Maak een blog over kunstmatige intelligentie.” Dat is het type opdracht dat de meesten van ons de tool geven. Lomp en zonder verder instructies.
AI-chatbots zijn een soort stagiair of een extra medewerker. Behandel ze dan ook zo. In de eerste plaats door ze, letterlijk, in te werken. Vertel ze wie je bent, wat je doet en wat je van je digitale collega verwacht. Dat hoeft maar één keer. De chatbot onthoudt alles, speciaal (en alleen) voor jou.
Hoe je je chatbot inwerkt
Bij ChatGPT doe je dat door naar Instellingen te gaan en vervolgens naar Personalisatie en Aanpassingen. Daar vertel je wie je bent en aan welke regels de chatbot zich vanaf nu moet houden. In Claude gaat het via Settings en het tabblad Profile. Ongeveer zo doe ik dat:
- Ik ben Martijn en ik ben senior ICT-copywriter
- Ik schrijf voor Nederlandse MKB’ers zonder technische achtergrond
- Ik gebruik zo min mogelijk jargon
- Ik vermijd Engelse woorden waar mogelijk
- Ik schrijf voor taalniveau B1
- Ik gebruik korte zinnen afgewisseld met wat langere
- Ik gebruik geen hoofdletters in elk woord van een kop (deze is hardnekkig en verdient een aparte vermelding)
- Ik vermijd de volgende clichés: in een wereld waarin, niet meer weg te denken, hoog in het vaandel…
Dit zijn maar een paar voorbeelden. Je kunt hier heel gedetailleerd te werk gaan en zelfs uitgebreide regels instellen. Bijvoorbeeld: “als een prompt begint met ‘verbeter’, geef dan eerst kritische feedback en geef daarna de verbeterde versie”.
Brief well, receive better
Vervolgens maak je voortaan van iedere prompt een absurd gedetailleerde briefing. Dat kan in één prompt of in een dialoog, zodat het resultaat steeds beter wordt. In mijn geval is de eerste briefing soms bijna net zo complex als de output. Precies zoals goede opdrachtgevers dat doen. Brief well, receive better.
Altijd wat te zeuren
Door je chatbot goed in te werken en ziek goed te briefen, krijg je betere resultaten. Precies op maat voor jouw doelgroep en volgens jouw wensen. Je hoeft niet meer bij elke vraag uit te leggen wie je bent en wat je verwacht. Je chatbot kent je en maakt precies wat jij wilt. Nou ja, precies… Wij tekstschrijvers hebben altijd nog wel het een en ander te zeuren over AI-teksten. En dat is maar beter ook. Want uiteindelijk zijn jij en ik de tekstspro’s met gevoel voor taal, feeling met de doelgroep en ervaring met wat wel en niet werkt. Je ‘collega’ chatbot is een hulpmiddel. Jouw creativiteit, levenservaring en kennis van je opdrachtgevers: onmisbaar.
Afbeelding is gemaakt met ChatGPT (na een met geduld gemaakte briefing)