‘Dan maak je maar zin,’ kreeg ik als kind te horen als ik protesteerde tegen vervelende karweitjes. Het lukte niet erg, dat ‘zin maken’ om de afwas te doen. Maar nu, in mijn werkzame leven, zeg ik het ook weleens tegen mezelf. Want als je zo lang in het vak zit, voel je niet elke ochtend een brandend verlangen om aan het werk te gaan. Zeker niet op maandagmorgen. Hoe maak je dan toch zin?
Heldendaden
Voormalig denker des Vaderlands René Gude benoemde verschillende betekenissen van ‘zin’: zinnelijk, zintuiglijk, zinrijk en zinvol. Ik vraag me af welke van de vier definities het belangrijkst is in mijn werk. Zijn wij tekstschrijvers zinvol bezig? We vangen geen inbrekers en blussen geen branden. Toch zie ik mijn werk zeker als zinrijk en betekenisvol. Ik zorg dat mensen teksten snappen. Als dat geen heldendaad is … Een goede handleiding, een leesbaar rapport – het voorkomt woestmakende ergernis en kafkaëske toestanden. De zin van mijn werk is, dat mensen weten waar ze aan toe zijn. Dat mijn brochure, brief of blog ze klaarheid brengt en misschien zelfs hardop doet lachen.
Wuivende palmen
En hoe zintuiglijk is ons werk? De dokter luistert naar de longen van haar patiënt. De boer voelt of de appels rijp zijn. En wij gebruiken ons taalgevoel: loopt die zin lekker? Is dit artikel nu echt ‘af’? Ook schoonheid, geur en smaak hebben invloed. Terwijl ik deze blog schrijf, bevind ik me in Valencia, aan de Spaanse kust. Ik voel een briesje langs mijn benen strijken, heb uitzicht op wuivende palmen en hoor het ruisen van de zee. Een aangename werkplek doet wonderen. Goeie koffie erbij ook. Jammer dat bij mij op kantoor geen cortado geschonken wordt 😉
‘Passie’
Een fijne werkplek en van betekenis zijn: twee basisvoorwaarden voor leuk werk. Maar voor mij staat de zinnelijkheid op nummer één. Iets wat we ook zien in vacatureteksten: werkgevers zoeken medewerkers die ‘vol passie’ aan de slag gaan in de meest ‘dynamische’ functies. Ik noem het geen passie, maar levenslust. En die ervaar ik als ik met collega’s om de tafel zit en plannen maak. Als een klant me vraagt een naam te verzinnen voor een nieuwe joint venture. Tijdens het schrijven van een speech. Of als ik een pay-off of campagne mag bedenken. Kortom: bij alles wat de creativiteit doet stromen. Zinnelijkheid is ongebreideld enthousiasme. Het maakt dat je werk niet voelt als een plicht.
Hartstochtmeetlat
Om de zinnelijkheid te bevorderen, leg ik mijn opdrachtgevers en klussen langs de hartstochtmeetlat. Hoe meer hartstocht ik meet, hoe volmondiger mijn ‘ja’. Vermoed ik dat de opdracht me slechts luttele centimeters levensvreugde brengt? Dan begin ik er niet aan. Met deze meetlat op m’n bureau en een koffie cortado naast m’n toetsenbord is ‘zin maken’ een fluitje van een cent!
Deze blog verscheen eerder als column in Tekstblad 4 van dit jaar.
Foto: Konstantin Planinski voor Unsplash