“Wat doe jij?” Op netwerkborrels en verjaardagsfeesten is het een van de eerste vragen die een onbekende aan je stelt. Een antwoord als “ik denk, dus ik besta” (inderdaad, van Descartes) zou je vast een interessant gesprek opleveren. In plaats daarvan meldt bijna iedereen braaf wat hij of zij doet voor de kost. Wij van Tekstnet zeggen: “Ik ben tekstschrijver.” Of zeg jij iets anders?
Eens in de zoveel tijd laait de discussie weer op. “‘Tekstschrijver’ is zo gewóón! Is een andere benaming niet beter? We doen toch zoveel meer dan teksten schrijven?” Dat is zeker waar, maar dat geldt voor zoveel beroepsgroepen. De bakker bakt brood, koekjes en taart. Hij geeft ook advies, bijvoorbeeld over de bruidstaart: hoeveel verdiepingen, welke kleur, met of zonder gluten?
De meubelmaker, de kok, de kapper, de tandarts, de voetballer: bijna elk beroep houdt meer in dan de concrete naam vermeldt. Je denkt na over je vak, adviseert de klant, geeft uitleg. Je zoekt inspiratie, maakt schetsontwerpen en praat met vakgenoten. Voor ondernemers geldt ook nog dat je een eigen zaak runt, met alles wat daarbij komt kijken.
Professional?
Is ‘tekstadviseur’ dan beter? Mwaaah, als we alleen zouden adviseren, blijven er weinig klanten over. ‘Contentspecialist’ dan? Nee, ‘content’ is zo’n containerbegrip. En waarom zou je benadrukken dat je specialist bent? Hetzelfde geldt voor ‘communicatieprofessional’. Alsof collega-tekstschrijvers onprofessionele klunzen zijn. Collega Rafael Barnhard schreef er al eerder een treffende blog over.
Duidelijk maken wat je doet
Jaloersmakend en indrukwekkend klinkt het wel, zo’n fraaie naam. Future business-leader, enterprise sales-executive, development & innovation projectmanager … daar komt het Engelstalige equivalent van ons vak, copywriter, nog niet eens bij in de búúrt. Maar wat betekent het eigenlijk? Geen idee! En daar zit ‘m volgens mij de crux: wat we doen, moet helder zijn. Er zijn nog altijd mensen die denken dat we spelfouten verbeteren, leestekens toevoegen en hier en daar een lange zin inkorten. Het is aan ons om duidelijk te maken wat ons beroep inhoudt. We bedenken een strategie, adviseren over de meest geschikte tekst – of misschien ontdekken we juist dat een video beter werkt. We zoeken beeld bij onze teksten, bedenken geschikte hashtags of SEO-termen. We interviewen, doen bronnenonderzoek, maken van zes verschillende teksten één. We bedenken slogans of titels, zijn ghostwriter of columnist. En daarnaast zijn we verkoper en soms projectleider, schrijfcoach en trainer.
Klare taal
Al dat werk voeren we uit met maar één resultaat: een ijzersterke tekst die de lezer raakt. Daar huurt de klant ons voor in. En daarom staat op mijn visitekaartje nog altijd ‘tekstschrijver’. Dat is klare taal – precies wat wij als beroepsgroep beloven. Het heeft alleen wat uitleg nodig: wat doet zo’n tekstschrijver dan precies? En als je die uitleg geeft met flair, humor en overtuigingskracht, wordt het toch nog een interessant gesprek op dat feestje.
Foto: Gamagapix via Pixabay