Roddel en achterklap: we zijn er dol op. Bij de koffieautomaat, in de wachtkamer, aan de bar – hoe beschaafd het gesprek ook begint, vroeg of laat komen de noodlottige belevenissen van gemeenschappelijke bekenden voorbij. ‘Heb je het gehoord? Koos en Mary zijn uit elkaar.’ ‘Jeetje joh. Het bedrijf van Karel is failliet.’ Ogen lichten op, een siddering trekt langs ruggengraten. Ook jaloersmakende anekdotes doen het goed. Over de doorsnee collega die een miljoen won in de Staatsloterij. Of de wanhopige single die eindelijk de liefde van haar leven vond. Mensen horen graag verhalen over andere mensen. En dat beseffen online copywriters maar al te goed. Wil je lezers lokken? Gebruik dan aas! Klik-aas om precies te zijn.
Massa-Tinderdate
Het moet gezegd: vissen met clickbait (klik-aas) werkt. Het gaat hierbij om een kort online stukje tekst dat de nieuwsgierigheid zodanig prikkelt, dat je wel móet doorklikken. Artikelenverkopers als Blendle doen dat bijvoorbeeld. Ik citeer: ‘Leon is 15, hoogbegaafd en valt op vijfjarige meisjes. Journalist X. volgde de familie een halfjaar lang. Een razend interessant en knap geschreven verhaal.’ Blendle prikkelt niet alleen onze nieuwsgierigheid, leunend op het aloude principe van ’sex & drugs & rock’n roll’ – zelfs de manier waarop het artikel geschreven is, wordt aangeprezen. Je kunt bijna niet anders dan klikken, 99 cent betalen en lezen. Ook ongeloof of verontwaardiging opwekken werkt goed: ‘Heb je autisme? Check het in 1 minuut.’ ‘Dozens of men were invited to a mass Tinder date in NYC.’ Huh, hoe zit dat? Daar wil ik meer van weten!
Verleiden als noodzaak
Betekent dit dat we een nieuw tijdperk ingaan, en ál onze teksten op deze manier aan moeten prijzen? Ik denk het niet. De ‘need to know’-tekst kan prima zonder lokaas. Maar bij de ‘nice to know’-teksten die we schrijven voor onze opdrachtgevers, komt de clickbait-techniek goed van pas. Er denderen dagelijks zoveel blogs en nieuwsartikelen aan onze ogen voorbij, dat verleiden een noodzaak is.
Gouden tip: kom je beloftes na
Belangrijk is wel dat je de lezer laat happen op aas dat je waarmaakt. Beloof je in je titel en inleiding overspel of een mysterieuze verdwijning? Dan is het nogal teleurstellend als het artikel een verkapte verkoopbrochure voor kantoormeubilair blijkt te zijn. Houd je dus aan de bekende regel ‘schrijf eerst de tekst, bedenk dan de titel’. Als jij een goede tekst hebt geschreven, wil je dat tienduizenden lezers hier kennis van nemen. En daarvoor zet je maar wát graag klikaas in.
Deze blog verscheen eerder als column in Tekstblad 2 van dit jaar.