‘Content, véél content! Dat is wat we nodig hebben voor onze site en social media. Een continue stroom aan tekst en beeld. Kun jij dat voor ons regelen?’ Deze vraag krijg ik steeds vaker van marketing- en communicatieafdelingen. En ook het MKB realiseert zich dat het verstandig is om regelmatig online nieuws te delen. De tekstschrijver spint er garen bij, zou je denken.
Helaas ligt het iets genuanceerder. De copywriter slaat enthousiast aan het plannenmaken. Ze brainstormt over mogelijke onderwerpen voor blogs en artikelen en zoekt er leuk foto- en videomateriaal bij. Ze werkt alvast wat creatieve ideeën en invalshoeken uit. Bij de presentatie van het voorstel echter is de opdrachtgever in shock: ‘Wát? Kost één blog 200 euro? Dat kan niet waar zijn! Ik hoor van andere ondernemers dat ze minstens tien blogs krijgen voor dat bedrag!’
Van kwaliteit naar kwantiteit
Natuurlijk had de tekstschrijver eerst even naar het budget van de opdrachtgever moeten vragen. En eigenlijk had ze al sombere vermoedens kunnen hebben bij het horen van het woord ‘content’. Want sinds teksten en beelden tot content zijn verworden, lijkt het niet meer te gaan om de kwaliteit, maar om de kwantiteit. Blogs en nieuwsberichten degraderen tot vulmateriaal. Een lorum-ipsumtekst – maar dan met de juiste zoekwoorden. Alsof inhoud er niet meer toe doet.
Maakt niet uit wát
Stel je voor: je geeft een feest. En de organisatie van het partijtje zegt: ‘We hebben die avond nog een lopend buffet nodig. Kwak maar wat op de tafels. Het boeit me niet wát, als het maar te eten is. Draai voor mijn part een paar blikken open, maar geef er vooral zo min mogelijk geld aan uit.’ Deze actie komt de organisatie duur te staan. Sommigen zullen de kant-en-klaarmaaltijden probleemloos verorberen, maar het gros van de gasten klaagt steen en been. Een enkeling grijpt zelfs kokhalzend naar de eerste de beste prullenbak.
Slechte associaties
Met tekst en beeld is het net zo. Er zijn vast mensen te vinden die voor 15 euro per uur content willen produceren. Teksten met de juiste zoekwoorden en een Googlewaardige blogtitel. Maar bij zo’n blog of artikel haakt de lezer snel af. Misschien wordt hij er zelfs onpasselijk van – net als de bezoekers van het partijtje. En die ervaring blijft vervolgens de associatie die hij heeft bij dat bedrijf. Da’s pas schadelijk!
Teksten met een ziel
Tekstschrijvers en fotografen zijn geen machines die op de automatische piloot content produceren. Zij schrijven teksten en maken beelden met een ziel. Zij werken soms urenlang aan één alinea, titel of foto. Maar dan heb je ook wat. De tekst of foto vertelt een verhaal, heeft een boodschap en helpt ondernemers hun omzet te vergroten. Kan dat voor een habbekrats? Wie dat denkt, kan beter zoeken naar producenten van eindeloos houdbare content uit blik. En die vind je niet bij Tekstnet.