Sluit je aan bij Tekstnet!

Ik schrijf de blues

En dat is helemaal niet treurig of weemoedig. De blues herken je aan de melancholische klankkleur, maar vooral ook aan de strakke vorm van twaalf maten. Die vormafspraak dwingt tot creativiteit op de vierkante millimeter. Ook binnen die beperkte ruimte is het mogelijk emoties op te roepen, de luisteraars te raken. Net als bij het schrijven van teksten op maat. Ik schrijf de blues, ja graag!

Schrijven is mijn vak, muziek maken mijn hobby. Tussen deze creatieve bezigheden bestaan veel overeenkomsten. Helemaal vreemd is dat niet, want hersenonderzoek toont aan dat muziek en taal hetzelfde stukje van ons brein gebruiken. Ik train mijn schrijfspieren als ik muziek maak – en andersom. Schrijven en muziek maken zijn soulmates.

Van de Beatles naar Miles Davis

Op mijn elfde begon ik met muziekles. De blokfluit was geen succes vanwege een enge juf. Dus koos ik voor dwarsfluit, met een leuke juf. Al snel zat ik op mijn zolderkamertje ook Fool on the hill en andere Beatles-liedjes uit te vogelen. Echt improviseren begon pas toen ik jaren later voorzichtig de eerste schreden op het jazz-pad zette. Elke maandagavond volgde ik een workshop van de legendarisch jazz-educator Herman de Wit. ‘Welke cd moet ik beslist luisteren?’, vroeg ik op een van de eerste avonden. ‘Kind of blue van Miles Davis’, was zijn antwoord. Een cd boordevol blues waarop ik nog steeds niet uitgeluisterd ben.

Structuur en cadans

De basis van de blues is simpel: een vast aantal maten en een eenvoudige toonladder met zo’n lekkere blue note. Met dat materiaal en mijn dwarsfluit kan ik vele verhalen vertellen. Het format geeft houvast: wat er ook gebeurt, het verhaal moet in een of meer rondjes van twaalf maten te vertellen zijn. Hetzelfde ervaar ik als ik teksten schrijf met een vast stramien, zoals testimonials op een website, casebeschrijvingen in een jaarverslag of kadertekstjes bij een rapport. Ik geef dat soort teksten een vaste cadans zodat ze duidelijk aan elkaar verwant zijn. Herkenbaar. Maar geen saaie herhaling.

Verhalen vertellen

Improviseren op een blues-schema is verhalen vertellen. Net als tekstschrijven dus. En daarbij zijn oneindig veel variaties mogelijk. Een spannend verhaal met een verrassende climax, een comfortabele vertelling met een kabbelende melodie. Of een anekdote met een scherpe dissonant, een noot die de toehoorder doet opschrikken, waarna het verhaal toch herkenbaar afloopt. Zo soleer ik met woorden. Net zoals ik soleer op de blues.

Drie bluesy schrijftips

  • Bouw een verhaal op: begin rustig en werk toe naar een hoogtepunt. Geef niet alles in één keer weg.
  • Maar doe dat niet altijd, dat wordt saai. Durf soms ook keihard binnen te komen met een uit de toon vallende stelling, waardoor de lezer op het puntje van zijn stoel gaat zitten.
  • Gebruik herhalingen, met telkens een kleine variatie: om hoofdzaken te benadrukken, te onderstrepen of zelfs erin te hameren.
Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en je ontvangt via mail updates over nieuwe blogs en berichten.

Loading

Lees meer blogs

Blog

Nu begin ik écht met schrijven

Blog

Interviewen: vergeet je vragenlijst

Blog

Waarom ik tekstschrijver ben geworden

Blog

Algoritme, vandaag even niet

Blog

Een weemoedstemmende eindejaarstraditie: mijn Mailmapjesmoment

Blog

De wereld door de ogen van een tekstschrijver

Blog

Hoe ik ontdekte dat ik helemaal niet fulltime werk

Blog

Wijzigingen bijhouden a.u.b.