Sluit je aan bij Tekstnet!

De magie van de zweefmolen – ondernemen zoals de Parade

Wat kunnen tekstschrijvers en andere ondernemers van de Parade leren? Vijf ondernemerslessen: bied keuzes, maak het persoonlijk, verkoop jezelf, werk samen en verleid tot meer.

Wat is het weer een feest, de Parade in Utrecht. Voor mij is de Parade een verslaving. Ik kom er al zeker vijftien jaar. Wat kan dit theaterfestival ons leren over succesvol ondernemerschap? Vijf lessen voor zelfstandige tekstschrijvers en andere ondernemers.

  1. Bied keuzes

De Parade is een explosie van geur, kleur en geluid. Stap het terrein op en je bent in een andere wereld. Een wereld waarin je ongeveer de weg weet, maar toch elke keer weer prettig verdwaalt. Daarin zit de kracht van de Parade. De organisatie biedt zo’n tachtig verschillende voorstellingen. Je weet vooraf nooit precies waar je terechtkomt en wie je ontmoet. Je creëert je eigen avond. In dat speelveld van vraag en aanbod zie ik ook mijn rol als ondernemer: ik adviseer en laat zien wat de mogelijkheden zijn. De klant kiest uiteindelijk zelf.

  1. Verkoop jezelf

Tijdens het festival wordt voortdurend ‘parade gemaakt’ door theatermakers en acteurs. Ze lopen in goudkleurige pakjes over het terrein, spreken bezoekers aan, maken muziek voor hun festivaltent. Opdringerig? Ja. Maar wij als bezoekers willen niet anders. Zo worden we namelijk op ideeën voor de avond gebracht. En hierdoor geven we altijd meer uit dan we van plan waren. Zonder dat we ons bekocht voelen – integendeel. Jezelf verkopen door de klant te inspireren: dát is ondernemerschap!

  1. Maak het persoonlijk

De acteurs en theatermakers op de Parade zijn benaderbaar en dichtbij. Ze houden ook na de voorstelling contact. Bij de uitgang zeggen ze je gedag of gaan met je in gesprek over de voorstelling. Of ze geven je een persoonlijk extraatje. Zoals de acteurs van Kletsmajoor, die na hun optreden de voorstelling voortzetten in de ‘kleedkamer’. Het credo is: omarm je gasten en ze komen bij je terug. En dat niet alleen: tevreden klanten maken gratis reclame. Bekijk de hashtag #deparade en je begrijpt wat ik bedoel.

  1. Werk samen

Muziekoptredens, cabaretshows, grote namen en volstrekte onbekenden: op de Parade staan diverse creatieve gezelschappen op één terrein naast elkaar. Ze zijn concurrenten en toch ook niet. Juist omdat ze samen optrekken, kunnen ze ons als bezoekers beter van dienst zijn. Daarnaast bezoeken ze elkaars voorstellingen en leren ze van elkaar. Een prima voorbeeld van een netwerkorganisatie. Het is Tekstnet – maar dan anders.

  1. Verras en verleid

Bij de Parade weet je nooit wat je van een show kunt verwachten. Je lacht, huilt of leert een wijze les. De Parade verrast ook op culinair gebied: poffertjes Au Gwen Marie, Hot Mama Hot, Haute Friture … alles is elk jaar nét weer anders dan vorig jaar. En zelfs de overbekende zweefmolen blijft verbazen. Dit jaar maakte ik voor het eerst ‘de laatste zweef’ van de avond mee; een rondje dat niet wordt aangekondigd. Maar als je er deel van uitmaakt, is het magnifiek. De Parade verleidt altijd tot méér. En is dat niet precies het gevoel dat we willen bereiken bij onze klanten?

Of je nu acteur bent of tekstschrijver – als je je klanten deze magie kunt bieden, als je kunt verrassen binnen een vastomlijnd kader én een gevoel van warmte en nabijheid kunt bieden, dan ben je een topondernemer.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en je ontvangt via mail updates over nieuwe blogs en berichten.

Loading

Lees meer blogs

Blog

Nu begin ik écht met schrijven

Blog

Interviewen: vergeet je vragenlijst

Blog

Waarom ik tekstschrijver ben geworden

Blog

Algoritme, vandaag even niet

Blog

Een weemoedstemmende eindejaarstraditie: mijn Mailmapjesmoment

Blog

De wereld door de ogen van een tekstschrijver

Blog

Hoe ik ontdekte dat ik helemaal niet fulltime werk

Blog

Wijzigingen bijhouden a.u.b.