De jurk was eigenlijk te duur, maar ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik kocht haar. Een paar dagen later ontving ik een glimmend zwarte doos met daarin de jurk, verpakt in knisperend wit papier. Van dat papier waar je je champagneglazen inrolt als je gaat verhuizen. Een prachtige grote strik zat er omheen. Daarbij een handgeschreven kaartje van de ontwerper. Wat een verrukking!
Liefde
Aandacht geven werkt. In de liefde, maar ook bij klantenbinding. Hoe passen wij dit toe in onze tekstschrijverspraktijk? In de eerste plaats door op de juiste manier de aandacht te trekken. Zo begin ik blogs en commerciële teksten bijna altijd met een prikkelend weetje, een vraag of een spannend verhaal. Nieuwsgierig maken werkt. Een kleine kanttekening plaats ik wel bij het gebruik van een vraag waarmee je de aandacht trekt: die kan namelijk ook averechts werken. Zeker als je ‘m gebruikt in een probleem–oplossingssituatie, zoals in veel verkoopteksten gebeurt. Zodra je leest ‘Maak jij wel genoeg tijd voor jezelf?’ voel je in al je vezels de weerstand opkomen, wetende dat je twee alinea’s later de oplossing krijgt aangereikt door een opruimcoach / meditatiegoeroe / enzovoort.
Confetti
Wat verder werkt, is een combinatie van verrassen en inspelen op de behoefte van de klant. En daarbij gaat het vooral om het opbouwen van de klantrelatie. Want een jurk, meditatiesessie of huishoudelijk apparaat verkopen is één ding, maar hoe zorg je dat de klant daarna bij je blijft? Mooie voorbeelden van dit soort klantenbindingscopywriting vind je bij online giganten als de Koele Blauwe apparatenverkoper. ‘Leun lekker achterover en geniet van de voorpret!’, staat er in de bevestigingsmail na je bestelling. En als het zover is, krijg je een mail met de feestelijke boodschap: ‘Om de bezorger hartelijk te onthalen kun je zelfgemaakte confetti gooien’. (Het knip-en-plakpakket voor de confetti zit als pdf bij de mail). Een beetje flauw misschien, maar bij mij tovert het altijd een glimlach op mijn gezicht. Zelfs bij het vermaledijde klanttevredenheidsonderzoek dient het gemak de mens: ‘Geen tijd om dit nu in te vullen? Laat ons weten wanneer het je wél schikt en we sturen je een reminder!’ En wat dacht je van omgaan met ongemak? Zo ontvang ik maandelijkse ‘wachtverzachters’ van de online boodschappenbezorger bij wie ik al tijden op de wachtlijst sta. Een gouden vondst van de copywriter.
Nu onze klanten nog!
Aan ons tekstschrijvers de taak om onze klanten warm te maken voor dergelijke mailings met humoristische, verrassende, beeldende teksten. Maar dat kunnen we wel. Een kwestie van verleiden.
Deze blog verscheen eerder als column in Tekstblad 3 van dit jaar.