Na jarenlang ondernemen is het de kunst niet blasé te worden. De opdrachten stromen toch wel binnen. Klanten weten je blindelings te vinden. Hoe zorg je dan weer voor scherpte en schwung? Olga Leever geeft je 5 tips.
Die allereerste keer, weet je het nog? Je eerste schooldag, de eerste kus, het eerste huurcontract. Opwindende momenten die in je geheugen staan gegrift. Net als de herinnering aan je start als ondernemer. Met hartkloppingen stapte je de deur van de KvK binnen, om daarna vol trots de champagne te laten knallen.
Blasé
Bij startende tekstschrijvers herken ik die mengeling van onzekerheid, lef en enthousiasme. Een website maken, een logo laten ontwerpen, wikken en wegen over offertes en uurtarieven, dagelijks een wervelende post op LinkedIn – alles is nieuw en bijzonder.
Na jarenlang ondernemen is het de kunst deze geestdrift te behouden. Als je niet uitkijkt, word je blasé. De opdrachten stromen toch wel binnen. Klanten weten je blindelings te vinden. Je bent goed in je vak. Je denkt dat je alles kan en weet. Lekker comfortabel.
Voorkom sleur en sleetsheid: 5 tips
Maar blasé is niet oké! Net als in een sleets huwelijk is het zaak om af en toe de boel eens lekker op te schudden. Dat maakt het leuker voor jezelf én voor je klant. Daarnaast loop je als oude rot in het vak het risico dat de stuiterende jonge garde je voorbijstreeft. En dan is het gedaan met die vanzelfsprekende berg werk. Hoe krijg je dan weer die scherpte en schwung? Mijn persoonlijke tips:
- Neem eens per jaar je klantenbestand onder de loep. Krijg je nog energie van deze relaties en het type werk? Of wordt het tijd voor een afscheid? Zo ja, zorg dan voor een soepele overdracht aan een collega-tekstschrijver. Dat is fijn voor je klant én voor de collega.
- Investeer in goede trainingen en cursussen. Kies niet alleen voor trainingen die naadloos aansluiten bij wat je al doet, maar ook voor onderwerpen die je lastig vindt. Zo volgde ik vorig jaar een training projectmatig werken: veel minder leuk dan een humorworkshop of het webinar van Eva Hoeke over columns schrijven. Maar wel ontzettend nuttig en verrijkend voor mijn bedrijf.
- Vraag feedback van je opdrachtgevers. Niet alleen voor een referentie op LinkedIn, maar ook na het afronden van een opdracht. Of eens per jaar tijdens een klantbezoek. Houd de samenwerking tegen het licht en vraag om verbeterpunten. Jij leert ervan en je klant ziet dat je openstaat voor veranderingen.
- Laat collega-tekstschrijvers kritisch met je meekijken. Afgelopen jaar, bij de feedbacktraining van Tekstnet, was ik heel blij met de scherpe blik die twee collega’s wierpen op mijn teksten en mijn manier van werken. Verfrissend en nuttig. Vooral omdat het collega’s waren die ik zelf niet had uitgezocht.
- Organiseer een paar keer per jaar een heidag met vakgenoten die je wél zelf hebt uitgezocht. Mensen bij wie je open, eerlijk en kwetsbaar durft te zijn. In mijn geval is die hei niet per se de vrije natuur; meestal een saunadagje of een stadswandeling met terras. Urenlang wisselen mijn collega’s en ik dan ervaringen uit. Over klanten, tarieven, lastige werksituaties, doelen die we willen bereiken, opdrachten waar we trots op zijn. Na zo’n heidag voel ik de energie weer stromen.
Kortom: investeer tijd en aandacht in je klanten, in je vak en in je onderneming. Zo blijf je blij met je bedrijf.
Wat zijn jouw tips?
Wat doe jij om sleur en zelfgenoegzaamheid tegen te gaan? Ik hoor het graag!
Foto: Johnny-Mcclung (Unsplash)