Sluit je aan bij Tekstnet!

Die allereerste hashtag

30 jaar Tekstnet. 25 jaar Tekstblad. En 15 jaar zelfstandig tekstschrijver. Met zóveel jubilea tegelijk is terugblikken onvermijdelijk. Wat waren voor mij de belangrijkste ontwikkelingen in ons vak, en welke rol speelden Tekstblad en Tekstnet daarin? 

Toen ik mijn bedrijf op een koude januarimorgen in 2005 inschreef bij de Kamer van Koophandel, stond lid worden van Tekstnet niet bovenaan mijn to do-lijst. Ik liet een logo ontwerpen, haalde klanten binnen, schreef teksten voor mijn eerste website. Na enkele maanden besloot ik me toch bij de beroepsvereniging aan te sluiten. Vooral vanwege het ‘keurmerk’, dat ik vol trots op mijn website plaatste. Jarenlang was ik het vegeterende lid dat elke vereniging kent: roezemoezend op de achterste rij bij de Algemene Leden Vergadering, wachtend op de borrel, en voor de rest van het jaar de Grote Afwezige. Totdat ik mijn eerste evenement bijwoonde: Tekstnet 2.0, op 19 maart 2010 bij Seats2Meet Utrecht. Sindsdien is het ‘aan’ tussen Tekstnet en mij. 

Verbinden

Tekstnet 2.0 stond in het teken van de digitale ontwikkelingen in ons vak, zoals de opkomst van social media, spraakcomputers en samenwerkingsplatforms. In een twitterbericht schreef Marèse Peters die dag: ‘De ultieme versmelting van virtueel & reëel’. En zo was het ook. Het gonsde van verwachting en nieuwigheid. Zo gebruikten we voor het eerst een hashtag op een evenement. We realiseerden ons dat ons vak om zoveel meer draait dan tekstschrijven alleen. Het gaat vooral om verbinden. Tussen online en offline, tussen bedrijf en klant, tussen tekst en beeld. Verbindingen ook tussen ons als collega’s: samen kunnen we grote opdrachten aan. 

Sturen en beïnvloeden 

Bij Tekstnetwerken, enkele jaren later, deed ik de workshop ‘Verleiden op Internet’ van Aartjan van Erkel. Er ging een wereld voor me open: je schrijft voor de gebrúiker, niet voor een lezer! Het vak van tekstschrijver is door internet drastisch veranderd. Door social media zijn we acteurs geworden in ons eigen bestaan. Privé én zakelijk. We laten anderen zien wat we willen laten zien. En daardoor sturen en beïnvloeden we elkaar.  Veel tekstschrijvers grepen de kans om hun opdrachtgevers daarbij te helpen. Ze voegden het online management van klanten toe aan hun takenpakket. 

Meer dan een tekstschrijver

Ook beeld speelt een steeds grotere rol. Waarom teksten schrijven als een filmpje het verhaal veel duidelijker vertelt? Je kunt dan angstig blijven roepen dat tekst onmisbaar is. Je kunt ook meebewegen en je verdiepen in de combinatie tekst-beeld en de toevoeging van video’s en infographics. Tekstblad hielp me de afgelopen jaren met goede achtergrondinformatie bij deze ontwikkelingen. De workshops en bijeenkomsten van Tekstnet deden dat ook. En zo ontwikkelde ik me tot veel meer dan een tekstschrijver. Alleen naar een goede naam voor dit vak ben ik nog op zoek. En nee, ‘content creator’ en ‘communicatieprofessional’ worden het níet.

Omscholen tot vioolbouwer ..?

De ontwikkelingen binnen ons vak maken dat ik me geen dag verveel. Stel dat de midlifecrisis zich nog eens ongenadig aandient, dan weet ik het zeker: ik laat me niet omscholen tot lifestylecoach of vioolbouwer. Al was het maar omdat ik dan weer járen moet wachten op een jubileumfeestje.

Deze blog verscheen eerder als column in het jubileumnummer van Tekstblad, eind 2019.

Foto: Victor Forgacs voor Unsplash

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en je ontvangt via mail updates over nieuwe blogs en berichten.

Loading

Lees meer blogs

Blog koopman-dominee

Wanneer weiger je een opdracht?

Blog

Nu begin ik écht met schrijven

Blog

Interviewen: vergeet je vragenlijst

Blog

Waarom ik tekstschrijver ben geworden

Blog

Algoritme, vandaag even niet

Blog

Een weemoedstemmende eindejaarstraditie: mijn Mailmapjesmoment

Blog

De wereld door de ogen van een tekstschrijver

Blog

Hoe ik ontdekte dat ik helemaal niet fulltime werk