Sluit je aan bij Tekstnet!

De tekstschrijver als influencer

Op Instagram zie ik ze steeds vaker: mede-ondernemers die zich op het influencerspad begeven. Mensen die ik al jaren volg vanwege hun leuke kattenfoto’s, kiekjes van gezellige familie-uitjes of inspirerende museumtrips veranderen plotsklaps in gehaaide verkopers. Wat is hier aan de hand? Mis ik de boot en wordt het tijd dat ook ík als tekstschrijver ga influencen? 

Fitgirls

Ineens draait het niet meer om hun dagelijkse leven, maar om de business van deze coaches, foodies en fitgirls. Wil ik door hen gecoacht worden, zodat ik eindelijk eens kan ontdekken wie ik werkelijk ben? Heb ik interesse in hun Vegan BarbecueBoek? Of heb ik liever een training Persoonlijk Leiderschap? Als ik nú met ze in zee ga, krijg ik een gratis e-book / biologisch groentepakket / 7-stappenplan naar het Walhalla cadeau! Listig noemen ze Grote Merken in hun posts, vlogs en blogs: ook affiliate marketing, het promoten van producten van een adverteerder, wordt niet geschuwd. 

Instagramgoeroe

Wat is de strategie van deze verleiders? Ik ga op onderzoek uit. Het valt me op dat hun berichten zó op elkaar lijken, dat ze vermoedelijk allemaal een workshop van dezelfde Instagramgoeroe hebben gevolgd. De AIDA, maar dan in een modern jasje. Stap 1: schets een probleem. Stap 2: vertel een persoonlijk verhaal. Stap 3: geef de oplossing (= jouw dienst of product). Stap 4: stel een vraag en ga de dialoog aan met je fans. Stap 5: kijk zwoel in de camera en voorzie je beeldmateriaal van kekke filters. Plaats twintig hashtags bij je bericht en klaar. Dat kan ik toch zeker óók! 

De kracht van taal

Maar heb ik daar zin in? Nee! Ik voel veel meer voor subtielere manieren van ‘influencen’. Wij tekstschrijvers hebben invloed op de boodschap die de klant wil overbrengen. Dankzij onze teksten gaan verkoopcijfers omhoog. Of begrijpt de inwoner, huurder of verzekerde een webtekst in één keer. Taal is een krachtige manier om mensen te beïnvloeden. Schrijf je in een brief ‘Betaalt u alstublieft voor 1 maart. Zo voorkomt u €20,- extra administratiekosten’, dan betalen mensen eerder dan wanneer je dreigende zinnen gebruikt, doorspekt met termen als ‘sommeren’ en ‘in gebreke blijven’. 

Vriendelijke toon

Concrete woorden leiden tot een groter begrip. En een vriendelijke toon zet mensen eerder aan tot actie dan spierballentaal. Staat bij een crowdfundingsactie vermeld ‘alle beetjes helpen’, dan voelen álle donateurs zich goed, ook als ze maar een euro overmaken.

Een mailing met de tekst ‘U heeft al een tijd niets bij ons besteld, dat vinden we jammer’ voelt als een verwijt. Maar lees je ‘Wat fijn dat u in december een maaltijd bij ons heeft besteld! Mogen wij u binnenkort verrassen met het nieuwste maandmenu?’, dan is de kans groot dat je die avond sushi laat bezorgen.

Positieve beïnvloeding

Mijn werkweek besteed ik liever aan positieve beïnvloeding van de lezers van mijn klant dan aan het maken van geënsceneerde, gefilterde en panisch optimistische glamourberichten over mijn bedrijf. Goede teksten verkopen zichzelf. Wil je me tóch volgen op Instagram? Gezellig! Maar hier vind je alleen foto’s en filmpjes van mijn uitstapjes, treinreizen én de kat.

(Neemt niet weg dat het leuk was om als Celeste Barber-lookalike te schitteren tijdens het maken van de foto’s voor deze blog 😉 )

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en je ontvangt via mail updates over nieuwe blogs en berichten.

Loading

Lees meer blogs

Blog koopman-dominee

Wanneer weiger je een opdracht?

Blog

Nu begin ik écht met schrijven

Blog

Interviewen: vergeet je vragenlijst

Blog

Waarom ik tekstschrijver ben geworden

Blog

Algoritme, vandaag even niet

Blog

Een weemoedstemmende eindejaarstraditie: mijn Mailmapjesmoment

Blog

De wereld door de ogen van een tekstschrijver

Blog

Hoe ik ontdekte dat ik helemaal niet fulltime werk