
Met open mondje en gespitste oortjes luisterde ik vroeger naar sprookjes als Roodkapje, Kleinduimpje en mijn favoriet: de wolf en de 7 geitjes. Als ik dit sprookje nu voorlees aan mijn kinderen, hoor ik in gedachten mijn moeder weer vertellen over de wolf die op de deur bonst en veinst dat hij de moeder is. En nog steeds voel ik de paniek bij de 7 onschuldige geitjes. Sprookjes demonstreren de plakkracht van storytelling. Voor sommige communicatieprofessionals is storytelling een jeukwoord, een nietszeggende communicatieterm. Ik ben het daar niet mee eens. Met uitleg en tips toon ik in dit blog aan dat storytelling geen wolf in schaapskleren is.
Een goed verhaal beklijft
Verhalen zijn leuk om naar te luisteren. Ze activeren onze rechterhersenhelft: het domein van de emotie en associatie. Daardoor kun je verhalen gemakkelijker onthouden en doorvertellen. Storytelling is een krachtige communicatietool, bijvoorbeeld voor bedrijfspresentaties of elevator pitches. De opsomming van unieke verkoopargumenten of bullitpoints bij PowerPointpresentaties is een geduchte concurrent van ‘Slaap, kindje slaap’. Als je publiek begint te geeuwen, weet je genoeg. Met storytelling daarentegen kom je echt binnen: je prikkelt de nieuwsgierigheid en je roept herkenning op met een persoonlijk verhaal. Bijvoorbeeld over hoe je een vaardigheid met vallen en opstaan hebt geleerd. Zo meteen geef ik daar een voorbeeld van.
Tegenstelling overbruggen
De tegenstelling tussen goed & kwaad en de overwinning van goed op kwaad zijn beproefde ingrediënten van storytelling. Zo bouw je spanning op en je geeft inzicht in hoe je problemen kunt oplossen. Inzicht ontstaat op het moment waarop ‘Goed’ afrekent met ‘Kwaad’. Dit omslagpunt zie je ook terug in een sprookje als de wolf en de 7 geitjes. De wolf dreigt te overwinnen, maar delft uiteindelijk het onderspit. Natuurlijk is het niet slim van de 7 geitjes om een vreemdeling binnen te laten. Maar met de tips van het kleinste geitje lukt het de moeder om de wolf te verslaan en haar kroost te bevrijden. Daardoor loopt het sprookje gelukkig goed af.
Leef je in
Storytelling werkt ook voor je elevator pitch. Hoe bouw je je verhaaltje op als je minder dan 1 minuut de tijd krijgt om te overtuigen? Bouw allereerst een herkenbare tegenstelling in. Zelf heb ik goede ervaringen met de tegenstelling ‘Vallen & Opstaan’. De held in je verhaal heeft een doel voor ogen. Onderweg naar de finish krijgt hij hulp, maar ondervindt hij ook tegenstand. Het moment waarop je held onderuit gaat, weer opstaat en met hulp van anderen zijn weg vervolgt, is het beroemde omslagpunt in je verhaal. Veel ondernemers herkennen zich hierin. Ze weten dat succes niet komt aanwaaien en ze raken geïnspireerd door mijn aanpak.
Leren fietsen met vallen en opstaan
Een verhaal dat ik graag gebruik in mijn elevator pitch gaat over mijn zoontje Julian. Twee jaar geleden vond hij het lastig om zonder zijwieltjes te fietsen. Bij de eerste tien pogingen ging hij onderuit. Zijn knie was afgeschaafd en zijn zelfvertrouwen liep een deuk op. Dankzij mijn aanmoedigingen bleef hij volhouden. Uiteindelijk lukte het om tegelijkertijd te trappen, te sturen en te kijken.
Inzicht met storytelling
Bovenstaande anekdote gebruik ik in mijn elevator pitch voor een blogtraining. Sommige ondernemers denken dat ze niet kunnen schrijven. Ze maken spel- en stijlfouten, hebben geen inspiratie en kunnen geen structuur aanbrengen. Met de juiste tips en positieve feedback slagen ze er toch in om stap voor stap een blog te schrijven. Fouten (mogen) maken en blijven oefenen werkt ook bij leren schrijven louterend. Als deelnemers dat inzien, ligt de weg naar succesvol bloggen open. Inzicht is immers een belangrijke voorwaarde voor succes. En de fietsanekdote over mijn zoontje helpt hierbij.
Eerlijkheid duurt het langst
Mijn moeder sloot mijn favoriete sprookje altijd af met de woorden: ‘eerlijkheid duurt het langst’. Eerlijkheid is het cement tussen de bouwstenen van je verhaal. Met een elevator pitch probeer je een ‘wit pootje’ tussen de deur te krijgen. Je probeert op te vallen, sympathie te kweken en te blijven plakken. Wees daarin eerlijk en oprecht. Anders val je uiteindelijk – net als de wolf – door de mand.
Storytelling is hetgeen wat mensen vasthoudt tijdens het lezen. Emotionele triggers en psychologie zijn belangrijke invloeden in goede tekstschrijvers.
Bedankt voor de tips.
Weer wat geleerd ik ga oefenen bedankt voor de tip
Graag gedaan, Gerard. En als je nog meer hulp wilt hebben, dan weet je me te vinden.
Prima artikel!
Dank je voor het compliment, Herman.
Dank je voor het compliment, Leonore.
Mooi gezegd, eh… geschreven André. Ik ben het helemaal met je eens, storytelling werkt!