“Het bedrijfsverhaal staat aan de basis van de communicatie.” Eens in de maand zetten we een Tekstnet-collega in de spotlight. Deze keer is dat Lisette van de Heg:
Hoe en wanneer ben je tekstschrijver geworden?
In 2009 debuteerde ik met mijn roman Mara. Ik combineerde het schrijven van romans jarenlang met mijn baan in een tandartsenpraktijk. Ongemerkt ging er steeds meer tijd in mijn baan zitten en uiteindelijk vroeg mijn werk zo veel aandacht dat het me een writersblock opleverde. Als ik niet schrijf, gaat het niet goed met me. Daarom besloot ik mijn baan op te zeggen en als tekstschrijver te beginnen. Dat was in 2016.
Wat voor werk doe je en voor wie?
Ik schrijf voornamelijk klantgerichte teksten voor ondernemers. Een nieuwe website is vaak de aanleiding dat ik benaderd word. Regelmatig volgen daarop andere vragen: ‘Kun je helpen met socialmediaberichten, blogs, nieuwsbrieven?’ Het leuke van webtekst is dat je vrij eenvoudig zichtbaarheid creëert. Je moet alleen de moeite nemen om er tijd en aandacht aan te besteden.
Wat is jouw kracht als tekstschrijver?
Ik graaf het bedrijfsverhaal op en zet dat zo op papier dat de opdrachtgever zichzelf herkent. Het bedrijfsverhaal staat aan de basis van de communicatie, omdat ik het belangrijk vind dat lezers in de (web)teksten hetzelfde bedrijf ontmoeten als in het echt. Ik denk in het hele traject proactief mee, zodat de onderneming zo veel mogelijk waarde uit het bedrijfsverhaal haalt.
Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?
Doe waar je goed in bent en blijf ontwikkelen.
Waarom ben je lid geworden van Tekstnet? Wat heb je aan Tekstnet?
Ik vind het prettig om lid te zijn van een beroepsorganisatie. Met mijn lidmaatschap laat ik opdrachtgevers zien dat ik mijn vak serieus neem en dat ik daarin investeer: niet alleen door lid te zijn, maar ook door deel te nemen aan cursussen en intervisie. Ook ben ik erg blij met de algemene voorwaarden die Tekstnet beschikbaar stelt voor leden!