Dat ik ‘iets met tekst’ wilde doen, wist ik al heel jong. Schrijven en lezen waren mijn grootste hobby’s. Na mijn studie Communicatie- en Informatiewetenschappen werkte ik een paar jaar bij een pr-bureau en daarna bij een contentmarketingbureau. Als projectmanager voor een supermarktmagazine was ik wel bezig met tekst, maar kwam ik zelf te weinig aan schrijven toe. Regelmatig legde ik met een licht gevoel van jaloezie een briefing neer bij een redacteur: ik had die tekst eigenlijk zelf willen schrijven. In 2014 hakte ik de knoop door en werd ik freelance tekstschrijver. Jaloers ben ik sindsdien nooit meer geweest, want ik kan me geen leuker werk voorstellen.
Vaste opdrachtgevers
Ik werk vooral in opdracht van communicatie- en contentmarketingbureaus. Zij maken een magazine of website voor hun klant en vragen mij dan voor (een deel van) de tekst. Ik doe veel interviews en reportages, maar ook eindredactie. Voor de meeste opdrachtgevers werk ik al jaren; dat ligt mij beter dan losse klussen. Het is een groot voordeel dat ik mijn klanten en hún klanten goed ken. Ik heb aan een halve briefing genoeg en ken de gewenste tone of voice.
Bijblijven
Het leukst aan mijn werk vind ik, dat ik zo veel verschillende mensen spreek over uiteenlopende onderwerpen. Ik ben de meeste werkdagen met wel drie of vier verschillende klussen bezig, dus saai is het nooit. Begin 2020 ben ik lid geworden van Tekstnet, vooral vanwege het uitgebreide workshopaanbod. Ik vind het heel belangrijk om bij te blijven op mijn vakgebied. Ook het onderlinge contact met collega’s is fijn. Ik ben lid van een intervisiegroep; dat maakt me zakelijk en inhoudelijk sterker. En als bijkomend voordeel, dat ik vooraf niet had verwacht, zijn er mooie samenwerkingen uit voortgekomen.”