Zoals de zoon van de bakker bakker wordt en de zoon van de boer boer, zo werd ik copywriter. Ik begon met werk dat bij mijn vader van het bureau viel, van daaruit heb ik een klantenkring opgebouwd. Mijn eerste betaalde teksten waren advertenties voor Donald Duck stripalbums. Dat is inmiddels 40 jaar geleden.
Mijn werkterrein is breed, van folders, websites en persberichten tot artikelen, nieuwsbrieven en jubileumboeken. Met soms weer heel andere dingen zoals een audiotour, tentoonstellingsteksten, een hoorspel of een gelegenheidsgedicht.
Ik schrijf en redigeer en denk ook graag mee over concept en aanpak. In het verleden deed ik dat vooral voor reclame- en communicatiebureaus, tegenwoordig vaker rechtstreeks voor klanten. Ik ben wel altijd zelfstandig ondernemer gebleven.
Uitdaging & toon
Ik vind het steeds weer een uitdaging om voor een bepaalde doelgroep en een bepaald product de juiste toon te vinden – ook al is de basisboodschap vaak ‘koop mij’. Luxe auto’s, houtkachels, coaching of verlichting: het vraagt om inlevingsvermogen – en dat heb ik. Daarbij houd ik van variatie en ben ik nieuwsgierig. Daarom schrijf ik ook over van alles. Voor mij geen niche.
Ritselende teksten
Mijn favoriete projecten zijn teksten waarbij, naast de grote lijnen, ook ruimte is voor feiten en feitjes. Strooigoed op de pagina. Teksten die ‘ritselen’. Een mooi voorbeeld daarvan is het boek ‘Bier’ dat ik met mijn vader voor Heineken mocht maken. Ik deed deskresearch (boeken, er was nog geen internet) en redactie, samen interviewden we brouwers en bierdeskundigen.
Communicatiespil
Ik mag ook graag binnen één project de communicatie naar verschillende doelgroepen invullen. Consument, instelling, vrijwilligers, partners, ondersteunende partijen: elk benaderd vanuit hun eigen interesses en belangen. Ik ben inmiddels 5 jaar Tekstnetlid en schuif geregeld aan bij een intervisiegroep. Daarnaast werk ik mee aan de organisatie van het Tekstnetfestival op 23 juni. Kom je ook?
Bas Holzhaus – www.basholzhaustekst.nl