Het sportkatern belandt in mijn huishouden altijd ongelezen in de kattenbak. Toch viel mijn oog een tijdje geleden op een artikel op de sportpagina van de krant. Het onderwerp intrigeerde me: het was een verslag van een belangrijke voetbalwedstrijd die in een leeg stadion werd gespeeld. Dit wegens eerder vertoond wangedrag van de supporters. Het werd een wedstrijd zonder publiek.
Staande ovatie
Een popconcert zonder fans, een wedstrijd zonder toeschouwers, een speech zonder toehoorders … iets treurigers kun je je bijna niet voorstellen. Je wilt je gezien en gehoord voelen. En dat geldt ook voor ons, schrijvers. Zonder lezers kunnen we wel inpakken. Complicerende factor is, dat ons publiek onzichtbaar is. We krijgen geen staande ovatie. Ook horen we geen afkeurend boe-geroep. Voor wie doen we het eigenlijk?
Interactie
Sinds de sociale media onze levens verrijken, krijgt de lezer een gezicht. Soms met een hartelijke glimlach, soms met vuurspuwende ogen of een diepe frons in het gelaat. Onder blogs ontstaan vaak hele gesprekken. Die mogelijkheid tot interactie zorgt ervoor dat je een beeld krijgt van je publiek. En dat werkt stimulerend.
De lezers van mijn klanten wil ik ook graag voor me zien. Ik wil weten wie ze zijn, waar ze van houden, tegen welke problemen ze aanlopen. Door een nauwkeurige briefing van mijn opdrachtgever kan ik zo goed mogelijk rekening met ze houden.
Meanderende volzin
Schrijven voor de lezer, ik zou niet anders durven. En daarbij hoef je je als tekstschrijver heus niet keurig aan allerlei schrijfconventies te houden. Sterker nog, ik denk dat het stadion alleen maar gevuld blijft als je je lezer én jezelf blijft prikkelen. Zo merk ik dat ik steeds vaker afwijk van mijn jarenlange, vertrouwde aanpak. Ik kan mechanisch de vaste riedel afwerken: korte zinnen, heldere tussenkopjes en concrete taal. En dat leidt tot prima teksten. Maar zo nu en dan een meanderende volzin schrijven maakt de tekst pakkender. Waarom geen beeldende couleur locale gebruiken in een beleidsstuk? Een intro bedenken die de lezer op het verkeerde been zet? Of een nieuw, spannend woord introduceren? Te veel rekening houden met de lezer kan leiden tot saaie en voorspelbare teksten en gemakzucht bij de tekstschrijver.
Trouwe fans
Je eigen geluid laten horen is leuk voor jezelf én voor de ander. En dat eigen geluid is nodig. Zeker in deze tijd, waarin lezers sneller hun aandacht verliezen. Door je supporters steeds weer te verrassen, houd je ze te vriend. En dat zorgt vanzelf voor een stadion dat tot de nok toe gevuld is met trouwe fans van jou én van je klant.
Deze blog verscheen eerder als column in Tekstblad 4, september 2018.
Foto: Corey Hodgson voor Unsplash