Het viel me op dat tekstschrijvers wel erg vaak creatievelingen zijn met een salesachtergrond. Het zijn blijkbaar goede ingrediënten voor commerciële teksten. Daar moest ik ook maar eens werk van maken. Zo gezegd, zo gedaan. Ik gaf mezelf een jaar de tijd om me in de avonduren om te scholen.
Van webshop naar webtekst
Na 18 jaar aan commerciële functies in het online betalingsverkeer voor webshops, heb ik het roer volledig omgegooid. Hoewel, niet helemaal volledig. Achteraf is het gewoon een andere afslag geweest.
Zo kwam ik na jaren van e-commerce en webshops daarna gewoon aan de andere kant van de tafel terecht: bij een webshop. Maar dan als copywriter! Daar heb ik 2 jaar de vrije hand gehad om alle vormen van content te mogen schrijven of te herschrijven. Van webpagina’s tot blogs, productbeschrijvingen en SEO.
Het is namelijk smullen om psychologische trucjes en tekstuele foefjes toe te passen waardoor mensen niet alleen webpagina’s scannnen, maar ook echt gaan lezen. En daarna gaan kopen natuurlijk.
Elke dag een andere pet op
De charme van het vak zit hem wat mij betreft in het inleven van de doelgroep. Omdat je als freelance copywriter elke dag in een andere doelgroep mag duiken, werd freelancen de volgende stap. Met Jackpot Copywrite zorg ik voor winnende webteksten, blogs en andere commerciële copy. Daarnaast werk ik aan het opzetten van een copywritetraining die ik incompany wil gaan geven. Deze is gericht aan marketing- of salesafdelingen die -bij gebrek aan een copywriter- vaak voor de copy van hun bedrijf moeten zorgen.
Tekstnet: geen concurrenten, maar collega’s!
Het Tekstnet-lidmaatschap had ik zelfs nog vóór mijn KVK-inschrijving. De hulp en feedback op het forum is namelijk ronduit fantastisch en ik schreef me al voor meerdere workshops in. Als ‘eenzame’ freelancer voelt zoveel collegialiteit als een warm bad.
Jack Lauwers – www.jackpotcopywrite.nl