Zal ik me specialiseren?

Geschreven in Blog, Ondernemerschap, Schrijven door Annemarie Barbier7 reacties

Uw SEO-specialist. Voor al uw technische teksten. Creatieve copywriter. Elke keer als ik tekstschrijvers zie die zich profileren met een duidelijke niche, hoor ik een stemmetje in mijn hoofd dat zegt: ‘wie kiest wordt gekozen’. Het zijn woorden van marketinggoeroes waardoor ik me afvraag: zal ik toch een specialisatie kiezen? Of blijf ik generalist?

Zou ik me voortaan willen richten op een afgebakende doelgroep?
Of me willen specialiseren in een tekstgenre?
Is een bepaald vakgebied mijn niche?

Rode draad

Of blijf ik schrijven voor de gevarieerde groep klanten die graag met mij samenwerken, en met wie ik plezierige contacten onderhoud? Op zoek naar mijn eigen rode draad loop ik mijn werk van de afgelopen maanden na.

Ik schrijf regelmatig voor Wageningen University & Research, de universiteit waar ik zelf gestudeerd heb. De ene keer een artikel voor een vakblad, de andere keer een persbericht. Heerlijk vind ik dat, me verdiepen in nieuwe ontwikkelingen zoals insecten als eiwitbron of de mogelijkheden voor hogedruksterilisatie van levensmiddelen.

Afwisseling

Toch zou ik niet alleen dit soort kennisintensieve teksten willen schrijven. Ze vragen veel ‘hoofdruimte’. Alle technische details moeten kloppen en tegelijkertijd wil de lezer een lekker leesbaar verhaal met een heldere structuur. En wetenschappers zijn – terecht – heel kritisch op de inhoud.

Ik vind het dan heerlijk om ter afwisseling meer commerciële teksten te schrijven voor bedrijven waarmee ik vaak al jarenlang samenwerk. Ze krijgen klantvriendelijke verhalen met aantrekkelijke koppen, en ik denk met ze mee over blogonderwerpen of een vakbladartikel. Door onze lange relatie en onze regelmatige gesprekken weet ik steeds beter wat er bij hen speelt. Soms ontdek ik informatie die interessant is voor hun klanten, terwijl ze dat zelf te vanzelfsprekend vinden om te benoemen.

Ook hier zet ik al mijn expertise in, maar het is anders. Ik denk meer mee in de breedte. Bovendien voelt de materie ‘lichter’ dan de wetenschappelijke verhalen.

Training

Naast mijn werk voor trouwe klanten krijg ik ook regelmatig een spontane aanvraag, vaak van iemand die viavia van mij heeft gehoord. Zo ben ik aan leuke schrijfopdrachten gekomen als een pitch voor een bedrijf in de medische sector en een serie interviews met innovatieve tuinders.

En dan geef ik ook zakelijke schrijftraining, en cursussen levensverhalen schrijven aan particulieren. Dat laatste lijkt misschien heel wat anders. Toch gaat het ook hier om het ontdekken van de kern en het vinden van een goede verhaalvorm. En niet te vergeten om het persoonlijk contact.

Goed contact

Als ik kijk naar mijn verschillende schrijfprojecten, realiseer ik me wat mijn rode draad is: Een goede relatie met mijn klanten, ongeacht hun achtergrond. Verder hou ik van afwisseling in tekstgenres, dat houdt me scherp en geeft me energie. Andere tekstschrijvers worden juist blij van een vakgebied, een doelgroep of tekstgenre, en dat is helemaal prima.

Specialist of generalist, volgens mij is er ruimte voor allebei. Als je goed contact hebt met je klanten, maakt het niet uit.

Ik blijf gewoon generalist. En jij?

De foto is van Pablo Garcia Saldaña (via Unsplash)

Over de auteur

Annemarie Barbier

Bekijk hier haar volledige Tekstnet profiel.

Reacties

  1. Zo voel ik het ook, Annemarie! Nu jij het onder woorden hebt gebracht, begrijp ik mijn eigen aarzeling om een niche te kiezen. Dankjewel dus!

    1. Author

      Dank voor je reactie, Marèse. Volgens mij zijn er verschillende soorten mensen, en dus verschillende soorten tekstschrijvers. Ieder met hun eigen kwaliteiten.

  2. Mixed feelings. Ja, ik geloof ook dat specialiseren loont (ik zie dat trouwens wat breder dan alleen een hoger tarief). Of de goeroes dat nu zeggen of niet. Maar zelf heb ik geen specialisme. Ik herken jouw verhaal en dat maakt dat de beslissing om een generalist te zijn weer even een tijdje wat prettiger voelt. Want toch blijft het knagen.

    Dat knaaggevoel werd versterkt op de Beurs voor Bijzondere Reizen in Amsterdam waar ik dit weekend was. Ik had een doel en benaderde daarvoor een specialist. Daarvoor en daarna liep ik rond op die beurs en keek of anderen mij ook van dienst konden zijn. Ik merkte dat ik meteen afhaakte bij onduidelijke informatie en bij grote borden met veel te veel landen erop. Hoe kon zo’n organisatie mij helpen? Daar had ik geen vertrouwen in.

    Dus ja, mixed feelings. Want ook ik houd van de afwisseling in tekstsoorten en opdrachtgevers en de persoonlijke band. Dus ik broed nog even door 🙂

    1. Author

      Mooi voorbeeld, Anne-Marie. Als je een hele concrete vraag hebt, kan een specialist je vast het beste antwoord geven. Mensen die nog niet precies weten wat ze zoeken, zijn misschien meer gebaat bij een generalist. Die trouwens best duidelijke informatie kan bieden, volgens mij 😉
      Een mooie vergelijking is de zorg, waar de term specialist helemaal ingeburgerd is. De vraag is dan: wil je als tekstschrijver de huisarts zijn of de specialist?

  3. Dag Annemarie, leerzame blog, vooral door het reflectieve ervan: proberen een rode draad in je eigen werk te herkennen, op een hoger abstractieniveau als het ware. Ik vraag me nog wel af of er zo’n direct verband is tussen specialiseren en meer verdienen. Hoe zit dat volgens jou?

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.