Als Tekstnetter wil je op de hoogte zijn van ontwikkelingen waar je als tekstschrijver iets aan hebt. Een van die ontwikkelingen is de groeiende vraag naar digitale magazines. En daar wilden alle achttien deelnemers aan de workshop online magazines alles van weten. We wilden allemaal deze opgedane kennis en kunde aan kunnen bieden aan onze klanten. Dus weerstonden wij de drang om te genieten van het mooie weer en togen vanuit alle windstreken naar het Parkhuis in de wijk Lombok, Utrecht.
De bladerbare pdf is nog net geen vergane glorie, maar dat duurt niet lang meer. We maken er met hulp van handige online tools als Instant Magazine gewoon een digitaal magazine van. Met artikelen en interviews in hapklare brokken, video’s, animaties, veel mooie foto’s en geluid. Nou ja, gewoon… Je moet natuurlijk eerst wel weten wat het verschil is tussen een bladerbare pdf, een app-magazine en een browser-magazine. En waarom kies je een online magazine in plaats van een website? Wat is het verschil in leesgedrag van papieren bladen en digitale bladen? En als je dan overtuigd bent van de meerwaarde van een digitaal magazine, kies je dan voor een custom made magazine (op maat gemaakt) of voor een variatie met standaard templates? Dit soort basisvragen werden in de ochtend beantwoord aan de hand van talloze voorbeelden van online magazines. Met als uitkomst dat je kiest voor een online magazine (templates) omdat het uiteindelijk goedkoper is, het leesgedrag en de conversie op alle fronten meetbaar zijn en je interactief en multimediaal kunt werken. Bovendien is een online magazine op alle mogelijke apparaten te lezen zodat je doelgroep op ieder moment jouw blad kan bekijken.
Na een heerlijke, goed verzorgde (biologische) lunch in het zonnetje, werden alle laptops aangesloten op internet en konden we aan de slag. Iedereen kreeg een eigen account op Instant Magazine waarmee we ook de komende tijd nog volop kunnen oefenen. Na een paar uur zwoegen konden verschillende deelnemers al prachtige resultaten laten zien. Het is even oefenen, maar het is te doen! Over een tijdje kunnen we deze dienst allemaal in ons aanbod opnemen. En jullie ook, want met alle positieve reacties van deelnemers op de mailinglijst zullen er vast nog meerdere workshops volgen. De herkansing staat nu gepland voor eind van dit jaar.
Andrea Oostijen, Studio4p bureau voor tekst en communicatie
Geef een reactie