beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Agenda
  • Forums
  • Intervisiegroepen
  • Actueel
  • Over Tekstnet
  • Contact
  • Login
TEKSTNET

TEKSTNET

beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Home
  • Word nu met korting lid
    • Word nu met korting lid
    • Bedrijfslidmaatschap
    • Blijven leren
    • Workshops en bijeenkomsten
    • Kortingen
  • Tekstschrijver worden?
    • Vaardigheden van een tekstschrijver
    • Opleidingen en cursussen
    • Tips voor startende tekstschrijvers
    • Gids voor tekstschrijvers
  • Kennis delen
    • Intervisie
    • Tekstblad
    • Tarievenmonitor
    • Tekstschrijven A-Z
    • DBA-dossier voor tekstprofessionals
    • Privacywetgeving AVG
  • Collega’s ontmoeten
    • Activiteiten
    • Forums
    • Spotlight
    • Trots op
  • Tekstschrijver zoeken
    • Tekstschrijver zoeken
    • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
    • Waarom een Tekstnetter inhuren?
    • Tips voor opdrachtgevers
    • De Wet DBA voor opdrachtgevers
  • Voor leden
    • Ledenzaken
      • Algemene voorwaarden
      • Contributie
      • Forums
      • Digitale logo’s
      • Handige mailadressen
      • Het Pluslidmaatschap
        • Online feedbackworkshop
        • Waarmee kan ik Pluspunten verdienen?
        • Welke trainingen en workshops zijn Pluspuntwaardig?
        • Hoe registreer ik mijn Pluspunten?
        • Plusleden krijgen 10% korting op workshops
      • Kortingen
      • Lidmaatschap opzeggen
      • Uitleg over de forums
      • Uitleg profiel
    • Hoe werkt Tekstnet?
    • Verenigingszaken
      • Actief voor Tekstnet
      • ALV
        • Volmacht afgeven
      • Foto’s van bijeenkomsten
        • Foto’s Nieuwjaarsbijeenkomst 2020
        • Foto’s Tekstnetwerken 2018
      • Intervisiegroepen
      • Nieuwsbrieven van Tekstnet
      • Vacatures
        • Vacature KIK’er
      • Verslag
      • Video’s van Tekstnet
  • Blog

Wanneer is een tekst goed?

Geschreven in Blog, Schrijven door Marlies Wopereis / 26 augustus 2020 / 2 Reacties

Altijd een spannend moment: het moment dat je besluit dat je tekst af is en je hem naar je opdrachtgever stuurt. Want jij kunt er dan wel tevreden over zijn, maar is je opdrachtgever dat ook? Wanneer weet je zeker dat je tekst goed is?

Natuurlijk zijn er mooie modellen om de kwaliteit van een tekst objectief te beoordelen. Zoals het CCC-model van Jan Renkema. Volgens dit model is een tekst goed als het voldoet aan de 3 C’s:

  • Correspondentie: de tekst bereikt zijn doel en voldoet aan de verwachtingen van de lezers.
  • Consistentie: de keuzes in de tekst, bijvoorbeeld qua schrijfstijl en opbouw, zijn consistent doorgevoerd.
  • Correctheid: de tekst is taalkundig en inhoudelijk correct en voldoet aan de regels en conventies van de tekstsoort.

Die criteria pas je toe op 5 tekstniveaus: teksttype, opbouw, inhoud, formulering en presentatie. Scoor je op al die niveaus en criteria goed, dan is de tekst kwalitatief in orde. (Natuurlijk ga ik hier nogal kort door de bocht, bekijk vooral deze video waarin Jan Renkema het model heel beeldend uitlegt.)

Maar nu: de praktijk

Natuurlijk is zo’n CCC-model prachtig, maar ik heb nog geen opdrachtgevers ontmoet die met dit model in de hand mijn tekst beoordelen. En laten we eerlijk zijn: voor ons als broodschrijvers is de opdrachtgever de belangrijkste lezer. De ervaring leert dat zij op verschillende manieren naar teksten kijken. Ik noem er een paar.

De eerste indruk

Sommige opdrachtgevers gaan vooral af op de eerste indruk van de tekst. Komt de tekst goed over? Spreekt hij aan? Is hij niet te lang? En past de uitstraling bij hun bedrijf en hun klanten? Aan deze opdrachtgevers moet ik soms vragen of ze ook willen checken of de inhoud helemaal klopt en of ik niets vergeten ben. Maar eigenlijk vinden ze het vanzelfsprekend dat ik de inhoud goed heb weergegeven. Of ze hebben gewoon geen tijd om diep in de tekst te duiken.

Focus op de inhoud

Er zijn ook opdrachtgevers die juist alleen maar kijken naar de inhoud van de tekst. Klopt het allemaal wat er staat? Is het juridisch correct? Zijn alle namen goed gespeld en ontbreekt er geen detail? Aan deze opdrachtgevers moet ik soms vragen of ze ook tevreden zijn over de toon, de opbouw en de stijl. En of ze denken dat de tekst aansluit bij hun lezers. Maar eigenlijk vertrouwen ze erop dat ik dat zelf wel weet: dat is immers mijn professie.

Gedreven door smaak

En dan zijn er opdrachtgevers die vooral afgaan op hun eigen smaak. Vinden ze het taalgebruik mooi? Spreekt de tekst de taal die zij zelf graag spreken? Straalt de tekst uit wie zij willen zijn? Deze opdrachtgevers moet ik er soms op wijzen dat een zakelijke tekst vooral effectief moet zijn. En dat het taalgebruik daarom moet aansluiten bij het doel en de doelgroep. Natuurlijk weten ze dat ik daar gelijk in heb. Maar eigenlijk vinden ze dat hun eigen smaak daaraan niet ondergeschikt hoeft te zijn.

Hoe te handelen?

Ik weet niet hoe het voor jou is, maar zelf vind ik die laatste groep opdrachtgevers de ingewikkeldste. Want het is niet eenvoudig om precies te onderscheiden wat iemand wel en niet mooi vindt. En wat te doen als de smaak van de opdrachtgever lijnrecht ingaat tegen de basisprincipes van een goede tekst? Moet je dan een tekst schrijven waar je zelf niet achter staat? Of moet je voet bij stuk houden en in het uiterste geval de opdracht teruggeven?

De tekstschrijver als dienstverlener

Gelukkig is de situatie zelden zo extreem en ziet de opdrachtgever uiteindelijk wel in dat het anders moet. Houdt hij toch vast aan zijn eigen smaak, dan kom ik meestal tot een compromis. Ik haal de communicatieve missers eruit en richt me verder zo veel mogelijk naar zijn wensen. Na veel heen-en-weer-geschuif komt er een tekst tot stand waarmee de opdrachtgever tevreden is en waarmee ik professioneel gezien kan leven.

Of die tekst helemaal goed is? Volgens het CCC-model mankeert er vast nog wat aan. Of ik mijn werk goed gedaan heb? Dat denk ik wel. Want uiteindelijk zijn wij als tekstschrijvers geen kunstenaars, maar dienstverleners. En een goede dienst verleen je als de klant tevreden is.

Fotograaf: Gerd Altmann op Pixabay

Facebook8TweetLinkedInE-mailPrint

Marlies Wopereis

"Ingewikkelde materie toegankelijk maken, daar houd ik van. Of het nou juridisch is, wetenschappelijk, medisch of financieel." Bekijk mijn Tekstnet-profiel.

Word nu met korting lid van Tekstnet!

Lees Interacties

Reacties

  1. Jeanine Mies zegt

    2 september 2020 om 15:00

    Herkenbaar, Marlies!

    Beantwoorden
  2. Hilde Roemers zegt

    2 september 2020 om 10:00

    Hallo Marlies,
    Wat heb je dat goed verwoord! Wisten we maar van tevoren in welke categorie een nieuwe opdrachtgever valt. Dat zou heel wat gedoe schelen. Misschien valt hier ook een modelletje voor te maken.
    Vriendelijke groet, Hilde

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Laatste blogs

  • De tekstschrijver als influencer

    De tekstschrijver als influencer

    10 februari 2021
  • Waarom ik geen verstandshuwelijk wil

    Waarom ik geen verstandshuwelijk wil

    27 januari 2021
  • Spaart u ook zegeltjes?

    Spaart u ook zegeltjes?

    6 januari 2021
  • Je ogen goed de kost geven

    Je ogen goed de kost geven

    9 december 2020
  • Gisteren af

    Gisteren af

    18 november 2020

Tekstschrijver zoeken

Tekstschrijver zoeken





































Footer

Links voor tekstschrijvers

  • Word nu met korting lid
  • Opleidingen en cursussen
  • Tips voor startende tekstschrijvers
  • Gids voor tekstschrijvers
  • Blog
  • DBA-dossier voor tekstprofessionals

Links voor opdrachtgevers

  • Tekstschrijver zoeken
  • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
  • Waarom een Tekstnetter inhuren?
  • Tips voor opdrachtgevers
  • De Wet DBA voor opdrachtgevers

Contact

Secretariaat Tekstnet
[email protected]
Beukenhof 8
8332 VA Steenwijk

Wil je iemand spreken? Stuur een e-mail met je telefoonnummer en het onderwerp. Je wordt dan gebeld door de juiste persoon.

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Blijf op de hoogte

Ontvang uitnodigingen voor Tekstnet-bijeenkomsten en congressen die open staan voor niet-leden.

© 2020 | tekstnet | beroepsvereniging van tekstschrijvers
- alle rechten voorbehouden -
privacyverklaring

Deel dit berichtVind je dit een leuk bericht? E-mail het naar een vriend!

E-mail is verzonden!