beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Agenda
  • Forums
  • Intervisiegroepen
  • Actueel
  • Over Tekstnet
  • Contact
  • Login
TEKSTNET

TEKSTNET

beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Home
  • Lid worden
    • Tekstnet-lidmaatschap
    • Blijven leren
    • Kortingen
  • Tekstschrijver worden?
    • Vaardigheden van een tekstschrijver
    • Opleidingen en cursussen
    • Tips voor startende tekstschrijvers
    • Gids voor tekstschrijvers
    • Workshops en bijeenkomsten
  • Kennis delen
    • Intervisie
    • Tekstblad
    • Tekstschrijven A-Z
    • DBA-dossier voor tekstprofessionals
    • Privacywetgeving AVG
  • Collega’s ontmoeten
    • Activiteiten
    • Forums
    • Spotlight
    • Trots op
  • Tekstschrijver zoeken
    • Tekstschrijver zoeken
    • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
    • Waarom een Tekstnetter inhuren?
    • Tips voor opdrachtgevers
    • De Wet DBA voor opdrachtgevers
  • Voor leden
    • Ledenzaken
      • Handige mailadressen
      • Uitleg profiel
      • Forums
      • Uitleg over de forums
      • Digitale logo’s
      • Het Pluslidmaatschap
      • Online feedbackworkshop
      • Algemene voorwaarden
      • Kortingen
      • Contributie
      • Lidmaatschap opzeggen
    • Hoe werkt Tekstnet?
    • Verenigingszaken
      • Intervisiegroepen
      • ALV
        • Volmacht afgeven
      • Actief voor Tekstnet
      • Vacatures
        • Vacature webmaster
        • Vacature webredactie
        • Vacature penningmeester
        • Vacature KIK’er
      • Verslag
      • Foto’s van bijeenkomsten
        • Foto’s Tekstnetwerken 2018
      • Nieuwsbrieven van Tekstnet
  • Blog

Wachtverzachters en confetti

Geschreven in Blog, Ondernemerschap, Schrijven door Olga Leever / 1 augustus 2019 / 3 Reacties

De jurk was eigenlijk te duur, maar ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik kocht haar. Een paar dagen later ontving ik een glimmend zwarte doos met daarin de jurk, verpakt in knisperend wit papier. Van dat papier waar je je champagneglazen inrolt als je gaat verhuizen. Een prachtige grote strik zat er omheen. Daarbij een handgeschreven kaartje van de ontwerper. Wat een verrukking!

Liefde

Aandacht geven werkt. In de liefde, maar ook bij klantenbinding. Hoe passen wij dit toe in onze tekstschrijverspraktijk? In de eerste plaats door op de juiste manier de aandacht te trekken. Zo begin ik blogs en commerciële teksten bijna altijd met een prikkelend weetje, een vraag of een spannend verhaal. Nieuwsgierig maken werkt. Een kleine kanttekening plaats ik wel bij het gebruik van een vraag waarmee je de aandacht trekt: die kan namelijk ook averechts werken. Zeker als je ‘m gebruikt in een probleem–oplossingssituatie, zoals in veel verkoopteksten gebeurt. Zodra je leest ‘Maak jij wel genoeg tijd voor jezelf?’ voel je in al je vezels de weerstand opkomen, wetende dat je twee alinea’s later de oplossing krijgt aangereikt door een opruimcoach / meditatiegoeroe / enzovoort.

Confetti

Wat verder werkt, is een combinatie van verrassen en inspelen op de behoefte van de klant. En daarbij gaat het vooral om het opbouwen van de klantrelatie. Want een jurk, meditatiesessie of huishoudelijk apparaat verkopen is één ding, maar hoe zorg je dat de klant daarna bij je blijft? Mooie voorbeelden van dit soort klantenbindingscopywriting vind je bij online giganten als de Koele Blauwe apparatenverkoper. ‘Leun lekker achterover en geniet van de voorpret!’, staat er in de bevestigingsmail na je bestelling. En als het zover is, krijg je een mail met de feestelijke boodschap: ‘Om de bezorger hartelijk te onthalen kun je zelfgemaakte confetti gooien’. (Het knip-en-plakpakket voor de confetti zit als pdf bij de mail). Een beetje flauw misschien, maar bij mij tovert het altijd een glimlach op mijn gezicht. Zelfs bij het vermaledijde klanttevredenheidsonderzoek dient het gemak de mens: ‘Geen tijd om dit nu in te vullen? Laat ons weten wanneer het je wél schikt en we sturen je een reminder!’ En wat dacht je van omgaan met ongemak? Zo ontvang ik maandelijkse ‘wachtverzachters’ van de online boodschappenbezorger bij wie ik al tijden op de wachtlijst sta. Een gouden vondst van de copywriter.

Nu onze klanten nog! 

Aan ons tekstschrijvers de taak om onze klanten warm te maken voor dergelijke mailings met humoristische, verrassende, beeldende teksten. Maar dat kunnen we wel. Een kwestie van verleiden.

 

Deze blog verscheen eerder als column in Tekstblad 3 van dit jaar.

 

Facebook10TweetLinkedInE-mailPrint

Olga Leever

Bekijk mijn Tekstnet-profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. SEO teksten zegt

    20 augustus 2019 op 16:55

    Mooie tekst inderdaad!

    Beantwoorden
  2. Corianne Roza zegt

    19 augustus 2019 op 22:12

    Fijne column. Zet me aan het denken.

    Beantwoorden
    • Olga Leever zegt

      20 augustus 2019 op 21:22

      Dank je Corianne!

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Laatste blogs

  • Het briljante doelgroepdenken van een puber

    Het briljante doelgroepdenken van een puber

    7 december 2019
  • Tussenkopjes als snoeptomaatjes

    Tussenkopjes als snoeptomaatjes

    20 november 2019
  • Schrijven is als koken

    Schrijven is als koken

    11 november 2019
  • Schrijvers, hoed u voor de hinkstapsprong

    Schrijvers, hoed u voor de hinkstapsprong

    4 november 2019
  • Hoe ik in de Playboy terechtkwam

    Hoe ik in de Playboy terechtkwam

    28 oktober 2019

Tekstschrijver zoeken

Tekstschrijver zoeken





































Footer

Links voor tekstschrijvers

  • Blog
  • Opleidingen en cursussen
  • Tips voor startende tekstschrijvers
  • Gids voor tekstschrijvers
  • Lid worden
  • DBA-dossier voor tekstprofessionals

Links voor opdrachtgevers

  • Tekstschrijver zoeken
  • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
  • Waarom een Tekstnetter inhuren?
  • Tips voor opdrachtgevers
  • De Wet DBA voor opdrachtgevers

Contact

Secretariaat Tekstnet
secretariaat@tekstnet.nl
Stationsplein 12–14
8331 GM Steenwijk

Wil je iemand spreken? Stuur een e-mail met je telefoonnummer en het onderwerp. Je wordt dan gebeld door de juiste persoon.

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Blijf op de hoogte

Vul je naam en mailadres in en ontvang uitnodigingen voor Tekstnet-bijeenkomsten en congressen die openstaan voor niet-leden.

© 2019 | tekstnet | beroepsvereniging van tekstschrijvers
- alle rechten voorbehouden -
privacyverklaring

Deel dit berichtVind je dit een leuk bericht? E-mail het naar een vriend!

E-mail is verzonden!