
“You had me at hello”, zegt de hoofdrolspeelster tegen Jerry McGuire in de gelijknamige film uit 1996. McGuire heeft zojuist een gloedvol betoog afgestoken over zijn liefde voor haar. Maar hij hoeft haar helemaal niet te verleiden met mooie woorden. Ze was al om bij het eerste woord. Zo werkt het ook met journalisten, je hoeft ze niet te verleiden met een sexy persbericht. Mijn journalistenhart slaat pas echt een slag over als ik nieuws ruik.
Waarom hoeft het niet sexy?
Ik werk zelf als tekstschrijver en als freelance journalist voor een dagblad. Ook al geeft het een me input voor het ander, het voelt soms ook een beetje schizofreen. Als tekstschrijver wil ik je verleiden met mijn teksten, terwijl ik aan de ontvangende kant wars ben van verleidelijke teksten. Zie het als je aankleden voor dates met twee totaal verschillende mannen. Als tekstschrijver ga ik voor de Hervé-jurk met Louboutins, als journalist voor een Levi’s met mijn Skechers-sneakers. Persberichten hebben niet voor niets al een eeuw dezelfde indeling, dat is handig voor de journalist. Kom to the point of ik ga ervan door op mijn sneakers.
Maar je wilt toch opvallen tussen al die persberichten?
Je wilt natuurlijk niet dat het linea recta in de digitale prullenbak belandt. Een te mooi geschreven persbericht zie ik als een te opdringerige man. En die komt er bij mij niet in. Ik bewerk de tekst om aan te sluiten bij de stijl van de krant of gebruik je persbericht als aanleiding voor een interview. Oké, sinds uitgevers van huis-aan-huisbladen de journalisten steeds meer hebben wegbezuinigd, nemen die persberichten vaak wel integraal over. Maar richt je je meer op de harde nieuwsmedia, dan is die kans klein.
Ik moet het voor de journalist toch aantrekkelijk maken?
Niet nodig! Ik raak opgewonden van leuke nieuwtjes die mijn lezer verbazen, verontwaardigen of aanspreken, niet door mooie teksten. Wil je me verleiden: laat dan die mooie inleiding achterwege en geef me het nieuws waar ik op zit te wachten. Ik erger me dood als ik dat pas in de laatste alinea vind, of zelfs helemaal niet. Ik heb geen tijd voor voorspel, mijn deadline nadert. Beperk je tot de 5 w’s en h en geef ze me meteen, dan maak je meer kans om mijn hart te veroveren.
Een quoteje kan toch wel?
Je zult in een dagblad niet snel een aangeleverde quote zien. Die past namelijk meestal precies in het straatje van degene die het persbericht instuurt en is vaak niet eens uitgesproken door de hotemetoot die zo nodig met zijn naam in de krant wil. Daarom haal ik mijn quotes liever zelf. Als je je alleen richt op media die graag een compleet artikel hebben, dan kun je wel overwegen een quote in het persbericht op te nemen.
Ik val voor feiten
Sexy hoeft dus helemaal niet. Geef mij maar gewoon een persbericht waar de feiten in staan, dan zie ik snel genoeg of het interessant voor mijn publiek is. Wil je mij verleiden? Kies dan een spannende invalshoek. Dan val ik vanzelf voor je.
De foto van Hansjörg Keller vond ik op Unsplash.
Ik herken je hier helemaal in. Schizofreen ben je zeker niet, je bent simpel weg iemand met een dubblele identiteit. Journalist in hart in nier, en tekstscrijver in denken en doen. In beide gedaantes straal je je liefde voor de Nederlandse taal uit alsook de interesse voor de ander. Afhankelijk van de context kun jij gemakkelijk van rol wisselen. Ik ben benieuwd naar je volgend bijzonder verhaal.
Dankjewel Marianne! Ik ben zelf ook benieuwd naar het volgende verhaal 😉
Originele insteek voor een persbericht, Bianca.en leuk geschreven. Voor mezelf is een persbericht het minst populaire teksttype. Alleen als het niet anders kan, klim ik ervoor in de pen.
Dankjewel André, zo hebben we allemaal onze specialiteiten waardoor we elkaar mooi aanvullen. Jij hebt weer andere teksten waar je je hart in kunt leggen. Veel mensen vinden persberichten saai om te doen, maar ze kunnen soms heel zinvol zijn om in te zetten. Dan is het maar goed dat er mensen zijn die er wel van houden toch? 🙂
Super leuk geschreven, leuke woordkeuze 😉
En klopt wel: jij bent van jezelf al sexy genoeg!
Haha, wat lief Heidi. Dankjewel.