De leveringsvoorwaarden gaan altijd mee

Voortaan stuur ik die leveringsvoorwaarden mee

Geschreven in Blog, Ondernemerschap door Leonore Noorduyn6 reacties

Leveringsvoorwaarden zijn saai, niet leesbaar en het voelt altijd een beetje als motie van wantrouwen om ze mee te sturen. Maar ik heb mijn lesje geleerd. Bovendien, sinds kort ben ik enorm trots als ik de leveringsvoorwaarden meestuur. Lees hier waarom.

Ik voelde me vereerd. Ze hadden al verschillende tekstschrijvers gehad en daar waren ze niet tevreden over. Maar bij mij voelde het goed. Mijn website was ook zo geschreven dat ze zich erbij thuis voelden. Of ik dan hun webteksten opnieuw wilde schrijven?

Ja, natuurlijk. Ik liet ze per mail weten wat het kostte en ze gingen akkoord. Alleen vergat ik één ding: mijn leveringsvoorwaarden sturen. Of eigenlijk vergat ik het niet, ik had er geen zin in. Die leveringsvoorwaarden voelden zo formeel en onleesbaar en je had ze nooit nodig. Het contact was toch goed?

Dus ik ging aan de slag na hun ‘ja’. Ik interviewde ze uitgebreid en schreef. Ik gebruikte hun woorden en uitleg en voegde er mijn eigen touch aan toe, zodat de tekst goed leesbaar en begrijpelijk werd.

Hun reactie: ik had het niet goed uitgelegd en niet goed beschreven wat zij deden.

‘We betalen niet’

We bespraken de tekst, wat er anders moest en ik ging weer aan de slag. Weer was het niet goed. Ze hadden het me wel zo uitgelegd, maar het was niet zoals het moest. Nee, ze wilden niet meer met me verder en ‘dus’ zouden ze me ook niet betalen.

Oeps. Maar we konden toch nog sleutelen aan de tekst? Bovendien, ik had al wel alles geschreven, en ze hadden delen van die tekst op hun site gezet.

Maar nee, ze vonden het normaal om mijn werk niet te betalen. Ook niet een deel. Zelfs via een incassobureau kwamen ze niet in beweging.

Ik had geen poot om op te staan. Ik had alleen het ene mailtje met de opdrachtbevestiging, dat was alles. Had ik nou maar mijn leveringsvoorwaarden meegestuurd.

Een bevriende advocaat gaf me nog wel een kans om mijn geld via de rechter te krijgen. Maar dan zou ik er nog maanden mee bezig zijn en waarschijnlijk hooguit een deel van het geld krijgen. Ik moest namelijk in ieder geval die advocaat én griffierechten betalen, en dan afwachten of de rechter me deels of geheel gelijk zou geven.

Ik nam mijn verlies. Het was een goede les. Sinds die tijd stuur ik ALTIJD mijn leveringsvoorwaarden mee.

Leesbare leveringsvoorwaarden

En sinds kort doe ik dat met plezier, want ik ben trots op de nieuwste leveringsvoorwaarden van Tekstnet. Alles staat erin. Niet alleen dat. Het staat er ook nog enorm leesbaar.

Over het geval met mijn klant zou er geen misverstand zijn geweest dat hij toch moest betalen, want dit staat er over tussentijds beëindigen van een opdracht:

U kunt de opdracht tussentijds beëindigen. Daarvoor gelden de volgende regels:

  • U betaalt mij alle uren die ik tot de beëindiging van de opdracht heb gemaakt.

En een eindje verderop:

Tot wanneer kunt u klagen als u ontevreden bent?

Als ik de definitieve tekst heb opgeleverd, hoor ik graag wat u ervan vindt. Bent u niet tevreden over het resultaat, dan vraag ik u om dit uiterlijk binnen 20 werkdagen te laten weten (te klagen). We zoeken dan samen naar een oplossing.

Ik vermoed dat ze dan nog niet betaald hadden, maar ik had wel veel meer kans gemaakt bij de rechter.

Ook al heb ik er toen niets aan gehad, de nieuwe leveringsvoorwaarden geven mij nu in ieder geval positieve energie: kijk eens wat wij tekstschrijvers kunnen.

Met dank aan Marlies Wopereis, José de Vreede, Marèse Peters en Annemarie Barbier, die samen met juriste Janneke Boerman de nieuwe leveringsvoorwaarden hebben opgesteld. Exclusief voor leden van Tekstnet.

Hoe zit dat met jou? Stuur je altijd je leveringsvoorwaarden mee? En heb je er al wel eens gebruik van moeten maken?

Over de auteur

Leonore Noorduyn

Bekijk hier haar volledige Tekstnet profiel.

Reacties

  1. Ook ik stuurde ze nooit mee. In mijn offerte staat wel een regeltje met een link naar de voorwaarden die ik tot voor kort op mijn website had staan. Maar dat is niet rechtsgeldig – dat wist ik al maar ik deed alsof mijn neus bloedt.
    Met de nieuwe leveringsvoorwaarden van Tekstnet ben ik erg blij; zo leesbaar zag ik ze nog nergens. Nu me nog aan mijn voornemens houden om ze mee te sturen. Want ik heb dergelijke problemen nog nooit bij de hand gehad gelukkig, maar je weet maar nooit.

    1. “Ik deed alsof mijn neus bloedt”. Mooi gezegd, dat heb ik ook een tijd gedaan.
      Mijn ervaring is dat als je er eenmaal een paar keer hebt meegestuurd, het een gewoonte wordt. Overigens zijn er ook bedrijven en instellingen die alleen met hun eigen voorwaarden werken, vooral overheidsinstanties doen dat. Daar kom je als solo-ondernemer met je eigen voorwaarden niet doorheen.
      Maar, zoals ik al schrijf, het voelt nu als feestje om ze te sturen, omdat ik daarmee impliciet zeg: kijk eens wat een goede tekstschrijver voor jullie kan betekenen.

      1. Gister voor het eerst de nieuwe leveringsvoorwaarden meegestuurd. Offerte is per ommegaande goedgekeurd. Of ze de voorwaarden hebben bekeken betwijfel ik, maar ik heb ze in ieder geval gestuurd. Eigenlijk geen enkele moeite.

  2. Geweldige blog, Leonore! Ik ben ook enthousiast over de nieuwe voorwaarden en toch gebruik ik ze (nog) niet. Je geeft me het zetje wat ik nodig heb om daar verandering in te brengen!

  3. Datzelfde geldt voor mij. Mooie wake up call. Dank je wel, Leonore! Ook ik ben er blij mee.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.