In rouw, maar steun aan een tekst

Geschreven in Blog, Schrijven door Leonore Noorduyn6 reacties

‘Het kan wel, het kan wel, het kan wel’, juicht het in mij. Ik voel het genot, terwijl ik tegelijkertijd toch echt bedroefd ben. Ik voel me waarlijk begrepen door een tekst!

Voor me ligt het Nazorgboek  van Monuta, je weet wel, de uitvaartverzorger.

Mijn moeder is net overleden. Zoals dat gaat in zo’n situatie moet er dan van alles geregeld worden, terwijl je hoofd er totaal niet naar staat.

‘Niet Monuta’

Mijn moeder was al oud. We wisten dat het niet meer heel lang zou duren. Maar ja, voor je uitschuiven is zooo makkelijk. We waren al druk zat met de zorg voor haar en met ons eigen leven. Dan neem je geen tijd om dingen te regelen waar je sowieso geen zin in hebt. Het enige wat wel eens door ons heen schoot, is dat we niet zo’n standaardbegrafenis wilden. Dus geen Monuta; zo groot en zo onpersoonlijk. Niets voor ons.

Dan komt het overlijden toch onverwacht. Daar zitten we dan met al ons verdriet in dat zorgcentrum, waar ze zeggen dat je nu direct een begrafenisondernemer moet bellen. Wat dan? Toch maar Monuta.

Wat blijkt? Je krijgt een ‘eigen’ contactpersoon, die goed naar je luistert en je op alle fronten helpt. Ze overhandigt ook dat Monuta Nazorgboek.

Voorbereid op betuttelende woorden en vaag taalgebruik

In een momentje voor jezelf blader je dat boek door, voorbereid op betutteling, lappen onleesbare tekst of juist zulke korte tekstjes dat je er niets aan hebt, vaag taalgebruik. Van die informatie die je zo vaak in handen krijgt als klant of patiënt, en waar je dus niets aan hebt.

Hé. Verrassing! Dit is anders:

  • Dit is behulpzaam
  • Precies de goede toon
  • Precies de goede informatie ook
  • Overzichtelijk
  • Praktisch

Boek mét heikele punten

Het boek schuwt zelfs heikele punten niet, zoals de problemen die kunnen ontstaan tussen erfgenamen. En dat allemaal in een stijl die het midden houdt tussen meehuilen met je verdriet en een afstandelijke, koele toon. Prettig dus.

Een voorbeeld. Direct op de eerste bladzijde staat de Checklist voor na het overlijden. Hier is overzichtelijk weergegeven wat je in de verschillende stadia na het overlijden moet doen, zoals:

  • Direct na het overlijden
  • Tijdens de eerste maanden
  • Nazorg voor u en anderen.

Per punt is daar dan weer een verwijzing naar meer informatie in het boek. Gewoon erg handig.

Creatief verzonnen en ook praktisch

Of kijk alleen eens naar de uitgebreide inhoudsopgave met per hoofdstuk een hele lijst trefwoorden. Creatief verzonnen en ook weer erg praktisch. Anders had ik niet geweten dat bij Bankzaken het onderwerp Gevolmachtigde aan bod zou komen.

In datzelfde hoofdstuk ook een praktische vraag als Welk deel van het banksaldo hoort bij de erfenis?

Zinnen die variëren in lengte

Daaronder staat uitgebreid antwoord op deze vraag, zakelijk, zonder overbodige franje, met zinnen die variëren in lengte en daardoor prettig lezen:

‘Als de rekening alleen op naam van de overledene staat, dan valt het hele saldo (ook als het negatief is) in de erfenis. Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen, valt de helft in de nalatenschap. Erft u ook een lening? Dat ligt er maar aan….’

Daarnaast kadertjes met Slimme tip en Doen!

Het kan dus wél, denk ik vervolgens als beroepsdeformaticus. Ik voel me heus waar gesteund door deze tekst. Groot en bekend hoeft niet samen te gaan met onpersoonlijk.

Wie volgt?

Welke organisaties en bedrijven nemen hun taak net zo serieus als Monuta en laten teksten schrijven die de klant werkelijk ondersteunen?

Over de auteur

Leonore Noorduyn

Bekijk hier haar volledige Tekstnet profiel.

Reacties

  1. Mooie, positieve tekst over opgeschreven hulp bij een heel belangrijk moment in het leven van mensen. Krijgt Monuta een ‘afschriftje’ van dit fijne compliment?

    1. Complimenten mogen ook gedeeld worden, toch? Als stimulans om ook voor volgende teksten professionals in te schakelen….

      Wat bedoel je met een afschriftje? Linken naar deze pagina kan altijd. Zelf printen kan natuurlijk ook, als je de bron erbij vermeldt.

  2. Wat fijn dat de ervaring zo goed is geweest. Ik ben uitvaartverzorger bij Monuta en ik ben er trots op dat ik samen met Monuta een steun mag zijn bij iedere uitvaart.

    1. Ja, de ervaring was goed, niet alleen vanwege dat boek :). Dat weet je, zou ik er haast bij zetten, maar zo in het openbaar is dat misschien een beetje vreemd…

      Maar zelfs als de persoonlijke ervaring goed is, dan nog gebeurt het helaas maar al te vaak dat begeleidende folders, brochures e.d. vooral vragen en verwarring oproepen. Dan heb ik het niet over uitvaartverzorgers, want daarmee is mijn ervaring gelukkig niet zo groot. Maar wel over bijvoorbeeld artsen, ziekenhuizen, banken, fysiotherapeuten en eigenlijk alle dienstverleners.

  3. Daar kan de gemeentebelasting van Hoorn nog wat van leren. Als daar iemand dood gaat, komen ze met onbegrijpelijke verklaringen voor onbegrijpelijke belastingaanslagen…

    1. Wat irritant! Ja, dat bedoel ik dus: bedrijven, organisaties, overheidsinstellingen, die dénken dat ze kunnen schrijven, maar nooit eens bij hun klanten/lezers navragen hoe de tekst overkomt. Dan komt het dus nooit bij ze op dat hun tekst zijn doel voorbij schiet.

      Overigens, maar dat is een hele andere ergernis, tegenwoordig moet je van alles regelen met je DigiD. Maar als iemand dood is, kun je zijn/haar DigiD niet meer gebruiken en kun je dus sommige dingen niet meer regelen. Bijvoorbeeld een parkeervergunning, terwijl dat huis toch echt nog niet verkocht is en je er dus nog vaak heen moet.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.