beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Agenda
  • Forums
  • Intervisiegroepen
  • Actueel
  • Over Tekstnet
  • Contact
  • Login
TEKSTNET

TEKSTNET

beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Home
  • Word nu lid
    • Word nu lid
    • Bedrijfslidmaatschap
    • Blijven leren
    • Workshops en bijeenkomsten
    • Kortingen
  • Tekstschrijver worden?
    • Vaardigheden van een tekstschrijver
    • Opleidingen en cursussen
    • Tips voor startende tekstschrijvers
    • Gids voor tekstschrijvers
  • Kennis delen
    • Intervisie
    • Tekstblad
    • Tarievenmonitor
    • Tekstschrijven A-Z
    • DBA-dossier voor tekstprofessionals
    • Privacywetgeving AVG
  • Collega’s ontmoeten
    • Activiteiten
    • Forums
    • Spotlight
    • Trots op
  • Tekstschrijver zoeken
    • Tekstschrijver zoeken
    • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
    • Waarom een Tekstnetter inhuren?
    • Tips voor opdrachtgevers
    • De Wet DBA voor opdrachtgevers
  • Voor leden
    • Ledenzaken
      • Algemene voorwaarden
      • Contributie
      • Forums
      • Digitale logo’s
      • Handige mailadressen
      • Kortingen
      • Lidmaatschap opzeggen
      • Uitleg over de forums
      • Uitleg profiel
    • Het Pluslidmaatschap
      • Online feedbackworkshop
      • Waarmee kan ik Pluspunten verdienen?
      • Welke trainingen en workshops zijn Pluspuntwaardig?
      • Hoe registreer ik mijn Pluspunten?
      • Plusleden krijgen 10% korting op workshops
    • Hoe werkt Tekstnet?
    • Verenigingszaken
      • Actief voor Tekstnet
      • ALV
        • Volmacht afgeven
      • Verslagen van bijeenkomsten
      • Foto’s van bijeenkomsten
        • Foto’s Nieuwjaarsbijeenkomst 2020
        • Foto’s Tekstnetwerken 2018
      • Intervisiegroepen
      • Nieuwsbrieven van Tekstnet
      • Vacatures
        • Vacature KIK’er
        • Webredacteurs voor Tekstnet
      • Verslag
      • Video’s van Tekstnet
  • Blog

Plasje doen

Geschreven in Blog, Schrijven door Martijn Vet / 15 september 2021 / 19 Reacties

Je zwoegt hard op je tekst. Checkt en dubbelcheckt. En dan gebeurt het: niet alleen wil de communicatie-afdeling je tekst nog beoordelen, ook de grote baas en de jongens van sales blijken er nog wat van te vinden. Voor je het weet, hebben twintig man bij acht afdelingen hun plasje over je tekst gedaan. Wat overblijft, is een pislinke auteur en een tekst die behoorlijk stinkt. Gelukkig kun je als schrijver een hoop gezei…, eh, ellende voorkomen.

Mijn teksten zijn natuurlijk perfect. Toch stuur ik ze voor de zekerheid altijd even ter controle naar degene die ik heb geïnterviewd of naar de communicatieafdeling. Het kan altijd zijn dat ik wat gemist heb of gevoelige zaken kort door de bocht heb geformuleerd (tip: altijd proberen). Geen probleem als er nog een opmerking of aanvulling op mijn tekst komt.

Vijf correctierondes verder

Maar wat is het resultaat als we vijf correctierondes verder zijn? Wanneer iedere afzonderlijke afdeling haar plasje over de tekst heeft mogen doen? Wanneer je niet meer in het document ‘Nieuwe app.doc’ werkt, maar in ‘Nieuwe App_JJ_KvdM-v2_PdH/MZ_akkoord-sales.doc.docx’?

Een bonte kermis aan reviews, markeringen in alle kleuren van de regenboog en een berg opmerkingen van types van wie je geen idee had dat ze überhaupt bestonden. Daar zit heus wel terecht commentaar tussen, maar sommige mensen willen net iets te graag hun stempel op je tekst drukken met opmerkingen als deze:

  • De salesafdeling: Hi Martijn, tóp stuk!! Wil je er nog even bij schrijven dat deze app een UNIEK product is?
  • De CEO: martijn app is op tijd en binnen budget ontwikkeld nog even in tekst bvd
  • De technische afdeling. Hoi Martijn, ontbreekt nog dat de app uit 18.403 regels code bestaat.
  • De chef zonder humor: ‘Kip, ik app je’ is geen bestaande uitdrukking.
  • De juridische afdeling: Geachte heer Vet/Beste Martijn, gelieve de finale versie aan te treffen in aangehechte PDF.

Precies net niks

Die bonte kermis kost een boel tijd en frustratie (waarom moet de junior officemanager mijn tekst óók beoordelen?).
Bovendien, als je ieders opmerkingen in de tekst gaat verwerken, is de hoeveelheid blabla die overblijft niet meer te overzien. Houd je rekening met ieders gevoeligheden, dan krijg je een nietszeggende compromistekst waar alle scherpe randjes van af zijn. Precies net niks.

Hoe dan wel?

Hoe voorkom je tijdverlies, frustratie en een vlees-noch-vistekst? Een paar tips die bij mij werken.

  • Maak bij je opdrachtgever één persoon verantwoordelijk. Diegene moet knopen doorhakken als collega’s elkaar tegenspreken.
  • Sta erop dat dat je één versie terugkrijgt waarin zo veel mogelijk is aangepast met ‘Wijzigingen bijhouden’ en met zo min mogelijk opmerkingen.
  • Spreek een maximum van twee correctierondes af.

Werkt dit altijd? Helaas, sommige mensen kicken nu eenmaal op het geven van commentaar, alsof het een wedstrijdje vérplassen is. Aan ons tekstschrijvers de schone taak om de (water)schade te beperken.

Foto: Freestocks via Unsplash

Facebook43TweetLinkedInE-mailPrint

Martijn Vet

Blogs, whitepapers, longreads, columns en persberichten over mensen en techniek. Cloud, kunstmatige intelligentie, blockchain... Ik maak het niet ingewikkelder dan het is.

Bekijk mijn Tekstnet-profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Brenda van Veen zegt

    17 september 2021 om 15:56

    Zo herkenbaar! Heerlijk geschreven Martijn. Met een glimlach gelezen!

    Beantwoorden
  2. Felix van de Laar zegt

    16 september 2021 om 21:11

    Mij valt op: niemand heeft het over de cruciale vraag: wat hebben de klanten van de opdrachtgever eraan als de tekst wordt veranderd in wat de commentatoren graag willen? Mij bekruipt het gevoel dat ze weer allemaal zendergericht bezig zijn, niet ontvangergericht, en al helemaal niet responsgericht. Dat zou steeds mijn baseline zijn. (Of:) Bedoelen degenen die het over de expertise van de tekstschrijver/ster hebben dat? (Zonder het zo te formuleren?)

    Beantwoorden
  3. Corianne Roza zegt

    16 september 2021 om 11:28

    Mooi to the point Martijn! En de voorbeelden blijven hilarisch.

    Beantwoorden
  4. Ben Tekstschrijver zegt

    16 september 2021 om 11:06

    Of, ook meegemaakt: Ik ben het niet eens met dit stuk, zo kan het niet gepubliceerd worden. De tekst moet opnieuw geschreven worden.

    Huh? Dan de vraag: waar zit de pijn? Blijkt het om één zinnte gaan die verkeerd viel en aangepast moet worden. Daarna iedereen blij.

    Beantwoorden
    • Corianne Roza zegt

      16 september 2021 om 11:31

      Jaaa, dat drama. ‘Ik heb er heel veel in moeten wijzigen’. Schrik om het hart. Blijkt het op iedere pagina om enkele kleine correcties te gaan.

      Beantwoorden
  5. Leonore Noorduyn zegt

    16 september 2021 om 10:36

    haha, ja, herkenbaar. En dan heb je het nog niet over de wijzigingen die maken dat je een heel stuk opnieuw moet schrijven, omdat de overgangen niet meer kloppen.

    Beantwoorden
  6. Johan Koning zegt

    15 september 2021 om 16:41

    En dan vergeet je nog te zeggen dat de geciteerde accountmanager erop staat dat hij Account Manager is…

    Beantwoorden
    • Martijn Vet zegt

      16 september 2021 om 11:51

      Gewoon ‘klantjesbeheerder’ noemen.

      Beantwoorden
  7. Marlies Wopereis zegt

    15 september 2021 om 16:13

    Zeker een herkenbaar verhaal. De beste oplossing voor dit probleem vind ik nog steeds de ophokplicht: https://tekstnet.nl/polderen-met-feedback/

    Beantwoorden
    • Martijn Vet zegt

      15 september 2021 om 19:46

      Ja! Als je dat fysiek kunt organiseren is dat helemaal mooi.

      Beantwoorden
  8. Sigrid van Iersel zegt

    15 september 2021 om 14:51

    Hilarisch geschreven! Maar het is helaas ook zo jammer van de tijd die het kost. Voor de schrijver én alle mensen die zich ermee gaan bemoeien.
    De oorzaak is vaak dat de organisatie of het bedrijf de boodschap zelf niet scherp heeft. Of ze zijn om andere redenen onzeker. Bij het lezen van de tekst schrikken ze, want dan is het ineens niet genuanceerd/to the point/uitgewerkt genoeg. Zo vaak meegemaakt dat het schrijfwerk een totale nieuwe denkronde in gang zet.
    Oplossingen vinden in de accorderingsronde is dan behoorlijk kansloos. Beter is om die onzekerheden bij de briefing boven tafel te halen en verwachtingen uit te spreken.

    Beantwoorden
    • Martijn Vet zegt

      16 september 2021 om 11:52

      Eigenlijk zijn we gewoon probleemoplossers.

      Beantwoorden
  9. Marnix-H. Simonis zegt

    15 september 2021 om 13:27

    Heerlijke blog weer, Martijn! Mij grootste ergernis op dit front: types die lekker leesbare citaten veranderen in hermetisch managementjargon. Liefst met dingen tussen haakjes binnen zo’n citaat 😬

    Beantwoorden
    • Martijn Vet zegt

      15 september 2021 om 13:56

      Ook herkenbaar. Hier zitten nog tig vervolgblogs in.

      Beantwoorden
    • Steven van der Jagt zegt

      15 september 2021 om 14:15

      En uiteraard met heel veel taal-, spel- en stijlfouten.

      Beantwoorden
      • Martijn Vet zegt

        15 september 2021 om 14:17

        Die heb ik voor de leesbaarheid van het blog uiteindelijk achterwege gelaten.

        Beantwoorden
    • Steven van der Jagt zegt

      15 september 2021 om 14:23

      Herkenbaar, ik heb teksten teruggekregen met hele discussies in de kantlijn. Beoordelaars die het ook nog eens met elkaar oneens waren, waardoor ik helemaal niet meer wist wat ik ermee aanmoest.

      Ik weet niet of ze kicken op het geven van commentaar. Volgens mij is vooral onwetendheid en onwil om open te staan voor de kennis die de tekstschrijver meebrengt. Deze mensen denken dat het werkt als er zoveel mogelijk ogen naar kijken, maar beseffen niet dat dit juist averechts werkt. En ze staan er lang niet altijd voor open als je dit probeert duidelijk te maken.

      Beantwoorden
      • Martijn Vet zegt

        15 september 2021 om 14:28

        Haha, een stuk van zo’n hele discussie stond in de eerste versie van dit blog, maar vond het toch te veel over the top om die er ook nog in te zetten. Vooruit, hierbij:

        PdH: Deze alinea klopt volgens mij niet, of wel, Midas?
        MZ: Jawel, klopt wel.
        PdH: OK, dan heb ik niks gezegd, Midas. Nog koffie?

        Beantwoorden
  10. Martijn Vet zegt

    15 september 2021 om 13:07

    Met dank aan de drie (!) Tekstnet-collega’s die vóór publicatie nog hun plasje over deze blogpost deden.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Laatste blogs

  • Gezocht: competente contactpersoon

    Gezocht: competente contactpersoon

    8 augustus 2022
  • Stop de ontzorging-terreur        

    Stop de ontzorging-terreur        

    20 juli 2022
  • Deadlinejunkie

    Deadlinejunkie

    4 juli 2022
  • Stop! Vier je succes

    Stop! Vier je succes

    15 juni 2022
  • Acquireren? Brrrr!

    Acquireren? Brrrr!

    11 mei 2022

Tekstschrijver zoeken

Tekstschrijver zoeken





































Footer

Links voor tekstschrijvers

  • Word nu lid
  • Opleidingen en cursussen
  • Tips voor startende tekstschrijvers
  • Gids voor tekstschrijvers
  • Blog
  • DBA-dossier voor tekstprofessionals

Links voor opdrachtgevers

  • Tekstschrijver zoeken
  • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
  • Waarom een Tekstnetter inhuren?
  • Tips voor opdrachtgevers
  • De Wet DBA voor opdrachtgevers

Contact

Secretariaat Tekstnet
[email protected]
Beukenhof 8
8332 VA Steenwijk

Wil je iemand spreken? Stuur een e-mail met je telefoonnummer en het onderwerp. Je wordt dan gebeld door de juiste persoon.

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Blijf op de hoogte

Ontvang uitnodigingen voor Tekstnet-bijeenkomsten en congressen die open staan voor niet-leden.

"*" geeft vereiste velden aan

© 2021 | tekstnet | beroepsvereniging van tekstschrijvers
- alle rechten voorbehouden -
privacyverklaring

Deel dit berichtVind je dit een leuk bericht? E-mail het naar een vriend!

E-mail is verzonden!