Patrick Wessels

Geschreven in Spotlight door Marcel Uljee

Denk nooit in USP’s, maar altijd in Unique Buying Reasons. Denk vanuit de klant, in plaats van vanuit een product of dienst.

In deze rubriek zetten we een Tekstnet-collega in de spotlight. Deze keer is dat Patrick Wessels:

Hoe en wanneer ben je tekstschrijver geworden?
Ik ben in 2010 gestart, eerst als bijbaan tijdens mijn studie. Al snel kreeg ik meer aanvragen, waardoor ik besloot er in 2011 officieel een eigen bedrijf van te maken. Na mijn afstuderen medio 2013 ben ik fulltime aan de slag gegaan.

Wat voor werk doe je en voor wie?
Mijn werk is tweeledig. Enerzijds ben ik SEO-tekstschrijver, voornamelijk voor het mkb. Ik werk samen met de onlinemarketingbureaus of online marketeers van klanten aan de SEO-strategie, doe zoekwoordenonderzoeken en schrijf vervolgens de SEO-teksten. Anderzijds adviseer ik bedrijven als consumentenpsycholoog over consumentengedrag. Over de invloed van hun communicatie-uitingen en om slimme keuzes te maken qua positionering, prijsstelling enzovoort.

Wat vind je het leukste aan je werk?
Resultaat behalen. Door goede teksten te schrijven die de vindbaarheid verbeteren en converteren.

Wat is jouw kracht als tekstschrijver?
Ik schrijf commercieel en wervend, met oog voor belangrijke zoektermen en op basis van psychologisch inzicht in hoe een tekst op de consument of een zakelijke lezer overkomt.

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?
Denk nooit in USP’s, maar altijd in Unique Buying Reasons. Denk vanuit de klant, in plaats van vanuit een product of dienst.

Waarom ben je lid geworden van Tekstnet?
Dankzij een paar gezellige borrels in Leiden, waar ik leuke collega-schrijvers heb ontmoet. Tekstnet is voor mij vooral een kans om met hen ervaringen uit te wisselen, en een netwerk op te bouwen van mensen om mee samen te werken als opdrachten me niet (voldoende) liggen of als ik de capaciteit tijdelijk niet heb.

Hoe zie je de ontwikkeling van het vak?
Creativiteit is de belangrijkste onderscheidende factor, ook in commerciële teksten. Die creativiteit maakt een schrijver uniek en wordt steeds belangrijker voor klanten. Een goede creatief is onmisbaar voor iedere organisatie.

Patrick Wessels — www.wessels-teksten.nl