“Video is als een kleiwerkje, het is uniek omdat jíj het maakt.” Aldus Elisabeth Griffioen tijdens de Tekstnet-workshop ‘Ontdek het filmen met je smartphone’ op 15 februari* in Utrecht. Het hoeft allemaal niet perfect. “Vergeet voor mijn part alle regels die ik je vandaag vertel, maak je eigen product.” En ja, weet ze, iedereen vindt wat van je gepubliceerde filmpje. Maar trek je daar niets van aan. Leer ervan en maak gewoon nog een nieuwe.
Regisseur/filmer en videomentor voor ondernemers Elisabeth Griffioen deelt tijdens de workshop van een dag tal van waardevolle adviezen en tips voor een steeds enthousiaster publiek van twintig Tekstnetter. Ze begint met een geruststellende mededeling: wie goed schrijft, maakt vaak ook goede filmpjes. Ook filmen is een verhaal vertellen.
De spullen heb je al
Het gebruik van video stijgt explosief. Daarbij is het steeds normaler om niet-perfecte filmpjes te zien. De meest gelikte commercial verliest de race van een authentiek product. Veel is er niet voor nodig: met je telefoon en laptop en wat software heb je al een aardige ‘videoproductiefaciliteit’. Niet dat je nu alles zelf met je smartphone moet proberen te doen, waarschuwt Elisabeth. Een quote bij iemand halen, een indruk van een evenement geven, een introductiefilmpje voor je bedrijf maken, een vlog of instructie online zetten, prima. Maar laat het produceren van een complete bedrijfsfilm of een lang interview aan de profs over. Het is een vak, al ziet het er eenvoudig uit. Het is net schrijven.
Perfect hoeft niet
Wat maakt filmen lastig? Je zit per definitie met grote bestanden, het uploaden voelt soms alsof je een olifant door een leiding duwt. Filmen vraagt wat techniek, de foutenkans is groot (‘Hé, ik had toch ook geluid opgenomen’). Je hebt te maken met externe omstandigheden (een buur die begin te boren, de zon die ineens tevoorschijn komt).
Elisabeth: “Roep nu niet meteen ‘Help, eng.’ Je moet erdoorheen, filmen vraagt wat durf. En ja, je bent minder in control dan bij een tekst, maar dat levert ook leuke verrassingen op.” Perfectionisme en video gaan slecht samen.
Het fijne aan filmen is dat bewegend beeld simpelweg aantrekkelijk is. Er zit beleving in. Je stelt je kwetsbaar op. Het is hip, leuk en effectief. En dat blijft het ook. Qua SEO zit je goed, want YouTube en Google houden erg van elkaar.
Denk na
Net als bij een verhaal is het belangrijk om het je publiek makkelijk te maken. Denk na over je precieze doel en doelgroep, zorg voor een begin, midden en eind. En wat blijkt: de kijker is zeer bereid om iets te doen als hij in je ogen heeft gekeken. Dus vergeet je call to action in je filmpje niet.
En praktisch: koop een losse microfoon. Als het geluid slecht is, zijn je kijkers meteen vertrokken. Zorg voor een statief of stick, let op goed licht, de juiste kleding en een goede vlakverdeling. Het geeft vertrouwen als mensen merken dat over de kwaliteit is nagedacht.
Zelfacceptatie
Elisabeth stuurt de deelnemers na de koffie in tweetallen met een eerste opdracht de zaal uit: vertel om de beurt voor de camera een tip over wat dan ook. Ze laat de filmpjes zien op een LCD-scherm en geeft feedback. Dat is leuk en leerzaam, en confronterend: “Ach, zelf in beeld komen is een proces van zelfacceptatie”, zegt Elisabeth. “Je hoort en ziet dingen van jezelf waarvan je het bestaan nog niet wist. Eén troost: de wereld om je heen wist het al wel.”
Temperatuur stijgt
Na de lunch nemen de Tekstnetters nog een keer een simpel filmpje op. En dan kan het monteren beginnen. Elisabeth doet het met twee programma’s op het grote scherm voor, zowel voor iPhone als Android en loopt rond door de zaal. “Elisabeth, kijk eens.” “Elisabeth, kom eens.” Het wordt steeds warmer in de workshopzaal, maar het lukt allengs.
“Geloof me, monteren is voor iedereen te doen”, benadrukt onze docente. Het is stukjes beeld uit je lintje film knippen. Vervolgens voeg je een muziekje of tekstjes toe. En ga niet eindeloos door als het even niet lukt, stel een tijdslimiet.
Online gaan de filmpjes nog niet aan het eind van de workshop, maar we krijgen wel allerlei aanwijzingen en tips daarvoor. “Wow, hier ga ik niet meer mee stoppen. Dit wordt een nieuwe verslaving”, zegt een van de deelnemers achteraf. De Videovakvrouw heeft twintig tekstschrijvers gewonnen voor zelf video’s maken.
*Deze workshop is 27 juni nog een keer herhaald. Het verslag is geschreven aan de hand van de eerste workshop. De foto is gemaakt tijdens de tweede workshop
Tekst en foto’s: Lucy Holl
Geef een reactie