beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Agenda
  • Forums
  • Intervisiegroepen
  • Actueel
  • Over Tekstnet
  • Contact
  • Login
TEKSTNET

TEKSTNET

beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Home
  • Word nu met korting lid
    • Word nu met korting lid
    • Bedrijfslidmaatschap
    • Blijven leren
    • Workshops en bijeenkomsten
    • Kortingen
  • Tekstschrijver worden?
    • Vaardigheden van een tekstschrijver
    • Opleidingen en cursussen
    • Tips voor startende tekstschrijvers
    • Gids voor tekstschrijvers
  • Kennis delen
    • Intervisie
    • Tekstblad
    • Tarievenmonitor
    • Tekstschrijven A-Z
    • DBA-dossier voor tekstprofessionals
    • Privacywetgeving AVG
  • Collega’s ontmoeten
    • Activiteiten
    • Forums
    • Spotlight
    • Trots op
  • Tekstschrijver zoeken
    • Tekstschrijver zoeken
    • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
    • Waarom een Tekstnetter inhuren?
    • Tips voor opdrachtgevers
    • De Wet DBA voor opdrachtgevers
  • Voor leden
    • Ledenzaken
      • Algemene voorwaarden
      • Contributie
      • Forums
      • Digitale logo’s
      • Handige mailadressen
      • Het Pluslidmaatschap
        • Online feedbackworkshop
        • Waarmee kan ik Pluspunten verdienen?
        • Welke trainingen en workshops zijn Pluspuntwaardig?
        • Hoe registreer ik mijn Pluspunten?
        • Plusleden krijgen 10% korting op workshops
      • Kortingen
      • Lidmaatschap opzeggen
      • Uitleg over de forums
      • Uitleg profiel
    • Hoe werkt Tekstnet?
    • Verenigingszaken
      • Actief voor Tekstnet
      • ALV
        • Volmacht afgeven
      • Foto’s van bijeenkomsten
        • Foto’s Nieuwjaarsbijeenkomst 2020
        • Foto’s Tekstnetwerken 2018
      • Intervisiegroepen
      • Nieuwsbrieven van Tekstnet
      • Vacatures
        • Vacature KIK’er
      • Verslag
      • Video’s van Tekstnet
  • Blog

Of je nog even de d'tjes en t'tjes wilt checken

Geschreven in Algemeen, Blog, Schrijven, Spelling door Martijn Vet / 5 februari 2020 / 14 Reacties

Spoed! De website moet vanmiddag nog online. Of het tijdschrift moet morgen al naar de drukker. Zou ik als gewaardeerde tekstschrijver niet nog even een snelle blik willen werpen op de laatste teksten? “Niet meer dan twee uurtjes aan besteden hoor.” Klinkt relaxed…

D’tjes en t’tjes, wij tekstschrijvers hebben de neiging daar wat besmuikt om te lachen. Wij maken artikelen, interviewen mensen, tellen story’s of schrappen bullshit. En daarbij is ons werk doorgaans vrij van taal- en spelfouten. Anders hadden de marketeer, de softwareontwikkelaar of de CEO bij onze klant die teksten zelf wel kunnen schrijven. Ieder z’n vak.
Maar goed, een klant in nood willen we altijd helpen. Zeker als het om een relaxed klusje tussendoor gaat. Even door wat tekstjes heen en hier en daar een puntje op de i zetten. Muziekje erbij. Kom maar door!

Een beetje logisch

Dan de praktijk. Natuurlijk gaat het nauwelijks om d’tjes en t’tjes. Eigenlijk moeten alle alarmbellen al afgaan als de klant tijdens de minibriefing nog toevoegt: “En kun je ook even kijken of alles er een beetje logisch staat?”
Daar is dus meer aan de hand… Niet zelden blijkt het om een tamelijk omvangrijke tekst te gaan. Bijvoorbeeld een website met homepage, enkele sub-, veel sub-sub- en oneindig veel sub-sub-subpagina’s. De auteurs zijn ongetwijfeld steengoede managers of beleidsmakers, maar niet de beste schrijvers. Een fijne uitdaging dus voor de tekstschrijver.

Niet half doen

We kunnen veel, maar binnen twee uur een omvangrijke tekst doornemen, grammaticale constructies aanpassen en de teksten consistent afstemmen op de tone of voice van de klant, dat is zelfs voor de snelste tekstschrijver wat veel gevraagd. Het is ook een klus die je moeilijk half kunt doen. Wel de homepage, niet de sub-sub-subpagina’s? Wel de d’tjes en t’tjes, maar niet de stijl?

Klant confronteren

Wat te doen? In het verleden had ik de neiging om het inderdaad maar half te doen. Snel door de hele tekst heen en redden wat er te redden valt. Dat had natuurlijk een onbevredigend resultaat. Voor mij, maar ook voor de klant. Het lastige is dat je zonder het te beseffen eindverantwoordelijk wordt gemaakt. Je bent immers de laatste die een professionele blik werpt op het eindresultaat.
Dus voortaan toch maar even een kwartiertje de tijd nemen om erachter te komen wat de opdracht precies inhoudt. En daarna de klant confronteren. Dat kan pittig zijn, want je zegt in feite: 1. Jullie teksten zijn slecht en 2. Jullie planning deugt niet. Maar wij tekstschrijvers kunnen dat op een professionele manier. En alles beter dan half werk, toch?

Foto: Aaron Burden voor Unsplash

Facebook57TweetLinkedInE-mailPrint

Martijn Vet

Bekijk mijn Tekstnet-profiel.

Word nu met korting lid van Tekstnet!

Lees Interacties

Reacties

  1. Wilma Stolk zegt

    10 maart 2020 om 11:50

    Dank voor je blog, Martijn. Herkenning!

    Beantwoorden
  2. Sonja zegt

    13 februari 2020 om 09:13

    @Corianne Roza met jouw antwoord kan ik wel wat!

    Beantwoorden
  3. Corianne Roza zegt

    7 februari 2020 om 17:24

    O zo herkenbaar. Door schade en schande wijs geworden zeg ik alleen nog maar ja als ik de tekst heb gezien. Pas dan maak ik een raming van tijd en kosten. Of ik zeg nee als het uitermate krom is en snel moet voor weinig.

    Beantwoorden
  4. Steven van der Jagt zegt

    7 februari 2020 om 10:08

    Mooi blog en herkenbaar! Mijn ervaring is dat het helemaal niet zo moeilijk is om te zeggen dat klanten niet goed schrijven. Dat is namelijk exact de reden dat ze ons benaderen en vaak zeggen ze het zelf ook openlijk.

    Het komt zelden voor dat er maar één of twee kromme zinnen in staan. Eigenlijk maak ik dat alleen mee als ik eindredactie doe van stukken van collega-schrijvers, mensen die al geoefend zijn in het schrijven, maar nog net even een extra blik op hun tekst nodig hebben.

    Op dit moment heb ik nog twee verschillende tarieven voor nieuwe webtekst schrijven en bestaande tekst herschrijven. Ik overweeg om dat verschil op te heffen. Bestaande tekst herschrijven blijkt in de praktijk namelijk evenveel werk.

    Beantwoorden
    • Wilma Stolk zegt

      10 maart 2020 om 11:49

      Ik ben het helemaal met je eens, Steven: een bestaande tekst herschrijven kost (minstens) evenveel tijd én energie als het schrijven van een nieuwe tekst. Weet ik inmiddels … We live and learn.

      Beantwoorden
  5. Nelleke de Jong-van den Berg zegt

    6 februari 2020 om 12:59

    Toevallig hebben we dit in onze Haagse intervisiegroep ook besproken. Wij kwamen ook op Marlies’ antwoord uit.
    Dank voor je blog, Martijn!

    Beantwoorden
  6. Sonja zegt

    6 februari 2020 om 10:40

    Herkenning alom hier, Martijn!

    Het gaat mis wanneer je als tekstschrijver aan het eind van de lopende band zit. En je ambitieus bent en de klant een superproduct wilt leveren.

    Jij en ik en nog heel veel meer tekstschrijvers willen het beste voor hun opdrachtgever. Ik denk dat we moeten proberen om een plekje te bemachtigen bij het ontwerp van die lopende band. Maar ook ik weet: niet iedere opdrachtgever zit hierop te wachten.

    Beantwoorden
  7. Chris Bernasco zegt

    6 februari 2020 om 10:33

    Mooi en herkenbaar verhaal!

    Beantwoorden
  8. E-rik zegt

    6 februari 2020 om 08:25

    Nooit inleveren op je eigen kwaliteitsstandaard. Daar help je de klant en zeker jezelf niet mee.

    Erik de Vries, oude copyrot

    Beantwoorden
  9. Jorica zegt

    5 februari 2020 om 22:21

    Lastig inderdaad. Goed advies. Ik ga nu zelf af en toe toch maar voor ‘minder slecht is goed genoeg’, als de klant weinig tijd én budget heeft. Alleen echte fouten verbeteren en de rest maar zo laten. Soms zijn ze daar al gewoon dolblij mee.

    Beantwoorden
  10. Marlies Wopereis zegt

    5 februari 2020 om 17:57

    “Je hoeft alleen maar de taalfouten eruit te halen en hier en daar een kromme zin te verbeteren”: ik hoor het de klant nog zeggen. Vervolgens bleek de tekst helemaal vol met kromme zinnen te staan. Wat nu? De eerste kromme zin wel verbeteren, de tweede en derde niet, en de vierde wel? Het is alsof je aan een schilder vraagt om alleen de helft van de muren te schilderen …

    Wat fijn om te horen dat ik niet de enige ben die tegen dit soort kwesties aanloopt. De volgende keer volg ik jouw raad op, Martijn, dankjewel!

    Beantwoorden
    • Marlies zegt

      5 februari 2020 om 18:43

      Je kunt vaak het beste de tekst even opvragen bij je klant en dan een paar pagina’s proefredigeren. Meestal zie je al na 1 of 2 pagina’s hoe de vlag erbij hangt. Houd dan direct de tijd bij die je aan die paar bladzijden hebt besteed. Dan kun je vaak al veel zeggen over de rest van de tekst. Gewoon heel duidelijk inschatten hoeveel werk het zal zijn en realistisch en eerlijk je klant daarover informeren. En beter een uurtje teveel inschatten dan er straks bij inschieten. En ook gewoon nee durven zeggen als de klant iets vraagt dat jij niet kunt waarmaken, bijvoorbeeld met betrekking tot je deadline.

      Beantwoorden
      • Marlies Wopereis zegt

        6 februari 2020 om 14:27

        Grappig, nog een Marlies! Je hebt helemaal gelijk, hoor. Het is een kwestie van tijd nemen voor de inschatting en nee durven zeggen als de klant teveel vraagt en jij niet wilt inleveren op je kwaliteitsstandaard. Maar soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

        Beantwoorden
  11. Annemarie Barbier zegt

    5 februari 2020 om 17:04

    Heel herkenbaar, Martijn! Mooi beschreven.

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Laatste blogs

  • De tekstschrijver als influencer

    De tekstschrijver als influencer

    10 februari 2021
  • Waarom ik geen verstandshuwelijk wil

    Waarom ik geen verstandshuwelijk wil

    27 januari 2021
  • Spaart u ook zegeltjes?

    Spaart u ook zegeltjes?

    6 januari 2021
  • Je ogen goed de kost geven

    Je ogen goed de kost geven

    9 december 2020
  • Gisteren af

    Gisteren af

    18 november 2020

Tekstschrijver zoeken

Tekstschrijver zoeken





































Footer

Links voor tekstschrijvers

  • Word nu met korting lid
  • Opleidingen en cursussen
  • Tips voor startende tekstschrijvers
  • Gids voor tekstschrijvers
  • Blog
  • DBA-dossier voor tekstprofessionals

Links voor opdrachtgevers

  • Tekstschrijver zoeken
  • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
  • Waarom een Tekstnetter inhuren?
  • Tips voor opdrachtgevers
  • De Wet DBA voor opdrachtgevers

Contact

Secretariaat Tekstnet
[email protected]
Beukenhof 8
8332 VA Steenwijk

Wil je iemand spreken? Stuur een e-mail met je telefoonnummer en het onderwerp. Je wordt dan gebeld door de juiste persoon.

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Blijf op de hoogte

Ontvang uitnodigingen voor Tekstnet-bijeenkomsten en congressen die open staan voor niet-leden.

© 2020 | tekstnet | beroepsvereniging van tekstschrijvers
- alle rechten voorbehouden -
privacyverklaring

Deel dit berichtVind je dit een leuk bericht? E-mail het naar een vriend!

E-mail is verzonden!