Toekomstperspectief maak je zelf
Vorig jaar kreeg ik een e-mail van iemand die zich bij Tekstnet wilde aanmelden en mij vroeg hoe de beroepsgroep zelfstandig tekstschrijvers momenteel door de crisis komt. Is er groei? Blijft het stabiel? Of leggen steeds meer tekstschrijvers het bijltje er bij neer? Hij overwoog om als zelfstandig tekstschrijver te beginnen, maar wilde eerst een globaal beeld hebben van het toekomstperspectief.
Goede vragen, vond ik. Ik kon hem echter niet anders dan genuanceerd antwoorden. Immers, de ene tekstschrijver is de andere niet en waar sommigen het (te) rustig hebben, loopt het bij andere collega’s als een zonnetje. Een actieve en ondernemende opstelling maakt het verschil, schreef ik hem. Want opdrachten komen niet meer vanzelf binnen (kwamen ze dat ooit?) en de tarieven staan inderdaad onder druk. Dat laatste peilden we bij Tekstnet al in 2009 middels een enquête onder onze leden. Geen nieuws dus …
Ik schreef hem dat tekstschrijvers meemaken wat ook andere zakelijke dienstverleners ervaren. Organisaties kijken waar kosten lager kunnen. Tekstschrijvers die freelance worden ingeschakeld verliezen daardoor opdrachten. Daartegenover staat dat communicatie en tekst vanuit organisaties vaak beter en effectiever geschreven kan worden. En als men geen eindproducten meer inkoopt, dan misschien wel weer graag de kennis en de tips uit de praktijk van een tekstspecialist. Die professional kan dan als trainer of cursusleider aan de slag.
Hij vroeg me ook of ons vak toekomst heeft. Ik denk dat tekst een hoofdrol blijft spelen, kijk naar de alle tijdschriften, vakbladen, blogs. Kijk naar het succes van ‘social media’ als Twitter en Whatsapp. Nu leveren social media tekstschrijvers wellicht niet veel omzet in directe zin op, want iedereen is zijn eigen auteur geworden. Maar Twitter e.d. inzetten om mensen naar uitgebreide informatie te lokken geeft aan dat ergens anders die uitgebreide informatie wel moet worden aangeboden. Daar zijn ‘we’ als tekstschrijvers dan weer wel voor nodig.
Kortom, je toekomstperspectief maak je zelf, ook als tekstschrijver. En ja, een beetje hulp is daarbij welkom. Dan blijkt nut en noodzaak van Tekstnet als beroepsvereniging. Met onze activiteiten dragen we bij aan de (verdere) professionalisering van tekstschrijvers. Dat is nuttig. Daarnaast is er altijd de noodzaak om bij te blijven, bij te scholen en kennis te verdiepen. Dat we dat goed begrijpen bij Tekstnet bewijst bijvoorbeeld de zich herhalende workshop Webredactie. Lucy Holl – nauw betrokken bij de organisatie ervan – schreef me dat juist voor deze workshop zo veel belangstelling is omdat Tekstnet-leden steeds meer aan digitale producten meewerken. Deze collega’s willen de nieuwste webtermen kennen en meer weten over wat er technisch en online mogelijk is. Ze willen mee kunnen praten en hun opdrachtgevers goed van dienst zijn met optimale webteksten. Daarbij willen Tekstnet-leden niet alleen teksten leveren maar ook goede adviezen kunnen geven. Daar zien we de koppeling tussen de tekst- en adviespraktijk weer naar voren komen. Een belangrijke plus die Tekstnetters kunnen hebben in de markt.
Over die ‘plus’ van Tekstnet-leden wil ik ook nog wat zeggen. Ik wil dat meer zichtbaar gaan maken. Samen met de leden van de commissie Externe Betrekkingen en de webredactie ga ik daar mijn schouders onder zetten. Zo moet het idee van de ‘Tafel van Tekstnet’ gestalte gaan krijgen. Dat doen we in een pittige interviewvorm met experts en Tekstnet-leden. Dat gaan we op video vastleggen en crossmediaal uitventen. Doel is de kwaliteiten van Tekstnet zichtbaarder maken. We zitten in een wat lange aanloop naar de eerste ‘echte’ versie van deze opzet, maar het komt eraan. Belangrijk is de keuze van een onderwerp waarin we als Tekstnet-leden het verschil kunnen maken voor opdrachtgevers. Iets dat aanspreekt, actueel is, bij opdrachtgevers leeft en helpt voorkeur voor Tekstnet-leden te creëren bij diezelfde opdrachtgevers. Misschien moeten we een poll via onze website houden … zo gebruiken we onze ‘eigen’ media ook weer voor onszelf.
Plannen genoeg dus, maar die slagen alleen als we er allemaal in geloven en meedoen met ideeën, suggesties, bedenken, organiseren en uitvoeren. Als lid van Tekstnet kom je niet alleen om te halen, maar zeker ook om te brengen. Het is goed om te merken dat naar aanleiding van de ‘Tafel van Tekstnet’ er al reacties zijn voor opzet en inhoud. Aan mij om dat samen met de eerder genoemde commissies te concretiseren. Zo wil ik het toekomstperspectief voor Tekstnet in gaan kleuren. Samen met jullie: doen jullie mee?
Tom de Hoog
Voorzitter Tekstnet
Geef een reactie