beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Agenda
  • Forums
  • Intervisiegroepen
  • Actueel
  • Over Tekstnet
  • Contact
  • Login
TEKSTNET

TEKSTNET

beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Home
  • Word nu met korting lid
    • Word nu met korting lid
    • Bedrijfslidmaatschap
    • Blijven leren
    • Workshops en bijeenkomsten
    • Kortingen
  • Tekstschrijver worden?
    • Vaardigheden van een tekstschrijver
    • Opleidingen en cursussen
    • Tips voor startende tekstschrijvers
    • Gids voor tekstschrijvers
  • Kennis delen
    • Intervisie
    • Tekstblad
    • Tarievenmonitor
    • Tekstschrijven A-Z
    • DBA-dossier voor tekstprofessionals
    • Privacywetgeving AVG
  • Collega’s ontmoeten
    • Activiteiten
    • Forums
    • Spotlight
    • Trots op
  • Tekstschrijver zoeken
    • Tekstschrijver zoeken
    • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
    • Waarom een Tekstnetter inhuren?
    • Tips voor opdrachtgevers
    • De Wet DBA voor opdrachtgevers
  • Voor leden
    • Ledenzaken
      • Algemene voorwaarden
      • Contributie
      • Forums
      • Digitale logo’s
      • Handige mailadressen
      • Het Pluslidmaatschap
        • Online feedbackworkshop
        • Waarmee kan ik Pluspunten verdienen?
        • Welke trainingen en workshops zijn Pluspuntwaardig?
        • Hoe registreer ik mijn Pluspunten?
        • Plusleden krijgen 10% korting op workshops
      • Kortingen
      • Lidmaatschap opzeggen
      • Uitleg over de forums
      • Uitleg profiel
    • Hoe werkt Tekstnet?
    • Verenigingszaken
      • Actief voor Tekstnet
      • ALV
        • Volmacht afgeven
      • Foto’s van bijeenkomsten
        • Foto’s Nieuwjaarsbijeenkomst 2020
        • Foto’s Tekstnetwerken 2018
      • Intervisiegroepen
      • Nieuwsbrieven van Tekstnet
      • Vacatures
        • Vacature KIK’er
      • Verslag
      • Video’s van Tekstnet
  • Blog

Moordende concurrentie

Geschreven in Blog, Ondernemerschap, Schrijven door Olga Leever / 12 augustus 2020 / 5 Reacties

Hé, een onbekend bedrijf aan de telefoon! En, wat een verrassing: het is geen energieleverancier, netwerkprovider of koelkastverkoper. Nee, ik heb een ondernemer aan de lijn die me via Google gevonden heeft. We voeren een geanimeerd gesprek. Het enthousiasme stijgt aan beide kanten. Totdat dat vreselijke zinnetje volgt. Luttele woorden die acuut maken dat ik nog maar weinig zin heb in deze mogelijke schrijfklus.

Hoewel ik mijn klanten altijd SEO-teksten adviseer, krijg ik zelf zelden opdrachten via de zoekmachines. Bijna altijd kom ik via-via aan werk. Iemand heeft mijn naam gehoord van een tevreden klant. Een collega-ondernemer betrekt me bij een project. Of de nieuwe communicatiemedewerker vroeg zich ineens af of ik behalve jaarverslagen ook, doe eens gek, wébteksten kon schrijven. 

De gevreesde zin

Ik ben dus blij verrast als ik zomaar door een prospect word gebeld. En eindigt het gesprek met de vraag of ik een offerte uit wil brengen, dan doe ik dat graag – als het me tenminste een leuke opdracht lijkt. Totdat ik de gevreesde zin hoor: ‘O ja, voor jouw informatie: we vragen bij drie partijen offertes op.’ Dan is voor mij de aardigheid ervan af.

Wedstrijdteksten

Waar komt die weerzin vandaan? Voor de duidelijkheid: niks mis met concurrentie. Sterker nog, één van mijn belangrijkste bezigheden is het schrijven van aanbestedingsdocumenten. Wedstrijdteksten dus. Daarbij haal ik alles uit de kast om mijn klant zo goed mogelijk voor de dag te laten komen. Winnende teksten schrijven, het bevalt me wel. 

Prijs – kwaliteit

Maar zélf aan een wedstrijd meedoen? Daar pas ik liever voor. Sowieso was ik altijd het meisje dat als laatste gekozen werd bij gym. En als ik al eens scoorde bij een of ander onzalig balspel, dan was het per ongeluk óf in eigen doel. Los van deze psychologie van de koude grond: de drie-partijenstrijd roept weerzin bij me op omdat het bij ons zzp’ers niet gaat om concurrerende bedrijven, maar om een strijd tussen personen. Daarnaast wordt er in deze strijd, weet ik uit ervaring, vooral gekeken naar prijs in plaats van naar kwaliteit. En dat voelt als een belediging. 

Proefopdracht

Hetzelfde geldt voor de ‘proefopdracht’. Waarom zou ik een proeftekst schrijven? Vraag je de kapper ook om de eerste keer gratis een coupe te knippen? Ik wil klanten die mij kiezen omdat ze vertrouwen hebben in mijn innovatieve ideeën, service en schrijfstijl. Moet ik me eerst bewijzen, dan heb ik geen zin om een relatie aan te gaan. 

Hoezo concurrent? 

Daarnaast beschouw ik andere tekstschrijvers niet als concurrent. Zéker mijn Tekstnet-collega’s niet. Al meerdere keren heb ik een nieuwe klant voorgesteld om geen keus te maken tussen mij en andere tekstschrijvers, maar ons als team in te schakelen. Ik werk liever samen dan dat ik triomfantelijk de ander versla en in mijn eentje zit te ploeteren. 

Kort zakelijk mailtje

Op mij heeft het gevreesde zinnetje dus niet het beoogde effect. Urenlang zweten op een indrukwekkende offerte? Nee hoor. Er gaat een kort zakelijk mailtje met een prijsvoorstel naar de klant, ik wijs een proefopdracht koeltjes van de hand met een verwijzing naar mijn website en ga dan weer verder met mijn échte werk. Maar bij een soortgelijk telefoontje wil ik volgende keer wel een snedig antwoord paraat hebben. Ik broed er nog op. Als jullie een tip hebben ..? 

De afbeelding is van skeeze via pixa bay

Facebook11TweetLinkedInE-mailPrint

Olga Leever

Bekijk mijn Tekstnet-profiel.

Word nu met korting lid van Tekstnet!

Lees Interacties

Reacties

  1. Corianne Roza zegt

    22 augustus 2020 om 15:32

    Heel fijn stuk Olga. Inderdaad een prachtige proefopdracht, deze column.
    Overigens vind ik het niet zo gek, drie offertes opvragen. Doe ik ook als ik een nieuwe keuken wil. Keukenboeren vallen ook niet helemaal te vergelijken, maar je leert ook iets uit de gretigheid waarmee ze hierop in gaan (‘de minst gretige is de beste, want is het meest gevraagd’ of ‘de gretigste heeft de meeste tijd/is het meest enthousiast en zal er iets moois van maken’). Al begin ik hier nu wel aan te twijfelen, nadenkend over je column.

    Beantwoorden
  2. Jessica zegt

    19 augustus 2020 om 23:15

    Hoi Olga, leuk stuk! Ik vind als reactie naar je prospect dit artikel als bijlage bij je korte offerte wel heel exemp(hi)larisch.
    Ben dan benieuwd of je de opdracht krijgt…immers: to the point, scherp, met humor, foutloze spelling….

    Beantwoorden
    • Olga Leever zegt

      20 augustus 2020 om 10:21

      Haha, goede suggestie Jessica! Ik denk er eens over na 😉

      Beantwoorden
  3. Lukas Spee zegt

    12 augustus 2020 om 22:57

    Goed stuk, Olga! Vooral zo’n proefopdracht vind ik een raar concept. Ze kunnen toch gewoon je portfolio bekijken?
    Ik ben erg benieuwd naar de reactie van de klant. Misschien heb je hiermee wel een heel goede hard-to-gettactiek bedacht 🙂

    Beantwoorden
    • Olga Leever zegt

      20 augustus 2020 om 10:24

      Dank voor je reactie Lukas. Het helpt inderdaad dat ik dan onverschilliger tegenover de mogelijke opdracht sta. Krijg je de opdracht toch, dan is dat mooi meegenomen (hoewel dit soort praktijken vaak een voorbode zijn van andere narigheid 😉

      Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Laatste blogs

  • De tekstschrijver als influencer

    De tekstschrijver als influencer

    10 februari 2021
  • Waarom ik geen verstandshuwelijk wil

    Waarom ik geen verstandshuwelijk wil

    27 januari 2021
  • Spaart u ook zegeltjes?

    Spaart u ook zegeltjes?

    6 januari 2021
  • Je ogen goed de kost geven

    Je ogen goed de kost geven

    9 december 2020
  • Gisteren af

    Gisteren af

    18 november 2020

Tekstschrijver zoeken

Tekstschrijver zoeken





































Footer

Links voor tekstschrijvers

  • Word nu met korting lid
  • Opleidingen en cursussen
  • Tips voor startende tekstschrijvers
  • Gids voor tekstschrijvers
  • Blog
  • DBA-dossier voor tekstprofessionals

Links voor opdrachtgevers

  • Tekstschrijver zoeken
  • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
  • Waarom een Tekstnetter inhuren?
  • Tips voor opdrachtgevers
  • De Wet DBA voor opdrachtgevers

Contact

Secretariaat Tekstnet
[email protected]
Beukenhof 8
8332 VA Steenwijk

Wil je iemand spreken? Stuur een e-mail met je telefoonnummer en het onderwerp. Je wordt dan gebeld door de juiste persoon.

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Blijf op de hoogte

Ontvang uitnodigingen voor Tekstnet-bijeenkomsten en congressen die open staan voor niet-leden.

© 2020 | tekstnet | beroepsvereniging van tekstschrijvers
- alle rechten voorbehouden -
privacyverklaring

Deel dit berichtVind je dit een leuk bericht? E-mail het naar een vriend!

E-mail is verzonden!