Tarief bepalen

Een goed tarief vaststellen is voor iedere ondernemer belangrijk. Het helpt je aan een goed inkomen en/of leuk werk.

Rationele tariefberekening

De rationele methode is een handig uitgangspunt:

stel vast:

  • aantal werkbare dagen (simpelweg tellen op de kalender, rekening houden met feestdagen en vakantie en ziektedagen)
  • geschatte productiviteit (hoeveel tijd kun je écht werken op een dag, hou rekening met bijv. acquisitie en koffiepauzes)
  • gewenste jaarinkomen

bereken vervolgens:

  • aantal productieve uren = aantal werkbare dagen x 8 x % productiviteit
  • tarief = gewenste inkomen / aantal productieve uren

Tariefbepalende factoren

Met de methode hierboven kun je een rationeel tarief berekenen. Maar er zijn meer factoren die het uiteindelijke tarief beïnvloeden. Weeg die mee als je het uiteindelijke tarief vaststelt.

Werk

  • de activiteiten die je verricht

Jijzelf

  • jouw waarde
  • jouw inkomen
  • jouw hebberigheid (wil je de klus graag hebben)
  • jouw bescheidenheid (bij tekstschrijvers nog te vaak een bepalende factor)

de markt

  • concurrentie
  • perceptie van de opdrachtgever

Verschillende tarieven

Je kunt ook verschillende tarieven naast elkaar hanteren. Je kunt het tarief afhankelijk maken van:

  • activiteit (bijvoorbeeld schrijven of advies)
  • specialisme (financiële onderwerpen duurder dan human interest)
  • profit/non-profit (maar vergeet niet dat non-profit soms meer budget beschikbaar heeft dan profit)
  • branche
  • omvang opdrachtgever

Tarieven aanpassen

Wanneer pas je je tarief aan? Jaarlijks aanpassen is in ieder geval altijd legitiem. Gebruik dan bijvoorbeeld een indexcijfer van het CBS als leidraad. Daarnaast kun je het tarief aanpassen als je meer ervaring hebt opgebouwd, een gewild specialisme hebt ontwikkeld, óf als je merkt dat je opdrachtgever niet meer zonder je wil.

Kortingen
Vindt de klant jouw prijs te hoog? Dan kun je een korting overwegen. Met een korting kun je de prijs aanpassen, terwijl de klant wel blijft zien wat het basistarief is. Pas wel op dat je een korting niet te gemakkelijk weggeeft en ook dat het geen structurele korting wordt… je had je tarief niet voor niets slim vastgesteld. Uitzondering is een kwantumkorting, die je kunt geven als een klant structureel een hoge omzet biedt.

Toeslagen
Werk je op ongebruikelijke tijdstippen (avond/weekend) omdat de klant dat wil? Wil de klant vandaag iets af, terwijl je zelf iets anders had ingepland? Dan kun je een avond/weekend- of spoedtoeslag doorberekenen.

Vraagt de klant jou om ook de productie te regelen? Een toeslag van 10 tot 15% op de inkoop van derden is gebruikelijk. De klant profiteert immers van jouw netwerk, en jij loopt extra risico als de klant moeilijk doet.

Zie ook


Tekst: Wim Datema