beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Agenda
  • Forums
  • Intervisiegroepen
  • Actueel
  • Over Tekstnet
  • Contact
  • Login
TEKSTNET

TEKSTNET

beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Home
  • Word nu met korting lid
    • Word nu met korting lid
    • Bedrijfslidmaatschap
    • Blijven leren
    • Workshops en bijeenkomsten
    • Kortingen
  • Tekstschrijver worden?
    • Vaardigheden van een tekstschrijver
    • Opleidingen en cursussen
    • Tips voor startende tekstschrijvers
    • Gids voor tekstschrijvers
  • Kennis delen
    • Intervisie
    • Tekstblad
    • Tarievenmonitor
    • Tekstschrijven A-Z
    • DBA-dossier voor tekstprofessionals
    • Privacywetgeving AVG
  • Collega’s ontmoeten
    • Activiteiten
    • Forums
    • Spotlight
    • Trots op
  • Tekstschrijver zoeken
    • Tekstschrijver zoeken
    • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
    • Waarom een Tekstnetter inhuren?
    • Tips voor opdrachtgevers
    • De Wet DBA voor opdrachtgevers
  • Voor leden
    • Ledenzaken
      • Algemene voorwaarden
      • Contributie
      • Forums
      • Digitale logo’s
      • Handige mailadressen
      • Het Pluslidmaatschap
        • Online feedbackworkshop
        • Waarmee kan ik Pluspunten verdienen?
        • Welke trainingen en workshops zijn Pluspuntwaardig?
        • Hoe registreer ik mijn Pluspunten?
        • Plusleden krijgen 10% korting op workshops
      • Kortingen
      • Lidmaatschap opzeggen
      • Uitleg over de forums
      • Uitleg profiel
    • Hoe werkt Tekstnet?
    • Verenigingszaken
      • Actief voor Tekstnet
      • ALV
        • Volmacht afgeven
      • Foto’s van bijeenkomsten
        • Foto’s Nieuwjaarsbijeenkomst 2020
        • Foto’s Tekstnetwerken 2018
      • Intervisiegroepen
      • Nieuwsbrieven van Tekstnet
      • Vacatures
        • Vacature KIK’er
      • Verslag
      • Video’s van Tekstnet
  • Blog

Je lezer is niet dom

Geschreven in Algemeen, Blog, Schrijven door Marnix-H. Simonis / 21 oktober 2020 / 8 Reacties

Soms gaan schrijvers te veel door hun knieën. Natuurlijk moet je lezer begrijpen wat je schrijft, maar daarin kun je ook doorschieten. Jip-en-Janneke-taal is prima, zolang je je lezers niet als kleuters gaat zien. Gun ze het huh-effect!  

Een beetje schrijver weet hoe je teksten lekker leesbaar maakt. Door korte en lange zinnen af te wisselen die elkaar logisch opvolgen, weinig lijdende vormen te gebruiken en onnodig moeilijke woorden en jargon te vermijden bijvoorbeeld. Noem het Jip-en-Janneke-taal of noem het B1: iedereen houdt van eenvoudige taal. 

Pizzapunten van de groene piste

Begrijpelijk schrijven houdt niet in dat je lezer álles moet begrijpen. Ja, in de handleiding van een nieuwe keukenmachine of bij een gemeentelijk schrijven over het nieuwe parkeerbeleid. Maar doorgaans mag je best iets van je lezer vragen. Een voorbeeld: mijn vorige blog liet ik door twee Tekstnetters tegenlezen. Een van hen vroeg zich af of iedereen wel zou begrijpen wat ik bedoelde met ‘in een opzichtige outfit pizzapunten van de groene piste’. Want niet iedereen kent skitermen en ‘pizzapunten’ is zelfs geen bestaand werkwoord. Inderdaad: niet iedereen zal het vatten. Maar ik liet het staan, omdat je ook zonder die zin de strekking van het stuk snapt. En omdat ik geloof in het huh-effect.

Huh-effect en aha-erlebnis

Teksten hebben meer zeggingskracht als je lezers soms heel even blijven haken. Als ze iets zien dat ze niet direct begrijpen. Een zin nóg een keer moeten lezen. Het huh-effect noem ik dat. Op het huh-effect volgt vaak een aha-erlebnis: de sensatie van iets ontdekken. Van een plotseling inzicht. Die ervaring is een cadeautje en bijna een geheim verbond tussen schrijver en lezer, die zich samen verkneukelen. Een grapje is nu eenmaal leuker als niet iedereen het begrijpt. Wie het snapt, vindt een aansporing om verder te lezen en wie het niet snapt, mist niets. Zo zorg je dat je je publiek niet overschat én niet onderschat.  

Paaseieren in The Godfather

Je kunt het effect een beetje vergelijken met de easter eggs in games, computer-programma’s, websites en films. Makers stoppen in hun creaties expres grapjes, snufjes, boodschappen en beloningen om hun publiek een plezier te doen. En zichzelf. In The Godfather is zo’n paasei dat er altijd sinaasappels in beeld zijn als iemand snel aan zijn einde gaat komen. Zie je dat, dan heb je er lol om. Pik je het niet op, dan is er geen man overboord. Schrijven en lezen wordt leuker als je ervan uitgaat dat je lezer niet dom is. Ik ben een groot voorstander van paaseieren in teksten. Sterker nog, ik heb eirgens in deze zin een ei verstopt.   

Als je schrijft, wil je elke lezer bij de les houden. Dat doe je door begrijpelijk te schrijven én door sommige lezers iets extra’s te geven. Dus gun alle Jippen en Jannekes de lol om iets te ontdekken. En jezelf de lol om eieren te verstoppen. 

Facebook10TweetLinkedInE-mailPrint

Marnix-H. Simonis

Tekstbureau Tonijn heeft verstand van tekst én context! Ervaren in copywriting, communicatie-advies en projectmanagement.

Word nu met korting lid van Tekstnet!

Lees Interacties

Reacties

  1. Inge van Rijn zegt

    30 oktober 2020 om 17:02

    Die ezeltjes lijken er niks van te snappen: huh, pizzapunten, paaseieren?

    Beantwoorden
  2. Bregje Pieters-Boer zegt

    23 oktober 2020 om 14:44

    Ja, mee eens! En nu wil ik dus The Godfather gaan kijken en m’n man doen geloven dat ik voorspellende gaven heb. ????

    Beantwoorden
  3. Saskia Broman zegt

    23 oktober 2020 om 09:45

    Werkt goed! Moest inderdaad heel even nadenken de vorige keer bij die pizzapunten (met glimlach tot gevolg toen kwartje viel). Maar hierdoor is het me wel bijgebleven. Knap trouwens om bij je standpunt te blijven. Mooi voorbeeld van zelf bepalen wat je met feedback doet… 😉

    Beantwoorden
    • Marnix-H. Simonis zegt

      23 oktober 2020 om 12:31

      En dat herinnert mij er weer aan dat ik de feedbackworkshop nog moet volgen! 😉

      Beantwoorden
  4. Corianne Roza zegt

    22 oktober 2020 om 18:07

    Triggerende tussenkoppen trouwens Marnix

    Beantwoorden
    • Marnix-H. Simonis zegt

      23 oktober 2020 om 12:30

      Dank je! 🙂

      Beantwoorden
  5. Marnix-H. Simonis zegt

    22 oktober 2020 om 13:37

    Al was het maar om het voor onszelf leuk te houden inderdaad 😉

    Beantwoorden
  6. Sonja zegt

    22 oktober 2020 om 11:40

    Mee eens Marnix! Te vaak zie ik teksten die ontzettend helder zijn maar ook ontzettend saai omdat ze zo voorspelbaar zijn. Het wordt dan zo’n eenheidsworst: voor de lezer maar ook voor ons als tekstschrijver. Een beetje eigenheid, en zelfs een beetje eigen jargon, mag best vind ik! Niet te braaf ;-).

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Laatste blogs

  • De tekstschrijver als influencer

    De tekstschrijver als influencer

    10 februari 2021
  • Waarom ik geen verstandshuwelijk wil

    Waarom ik geen verstandshuwelijk wil

    27 januari 2021
  • Spaart u ook zegeltjes?

    Spaart u ook zegeltjes?

    6 januari 2021
  • Je ogen goed de kost geven

    Je ogen goed de kost geven

    9 december 2020
  • Gisteren af

    Gisteren af

    18 november 2020

Tekstschrijver zoeken

Tekstschrijver zoeken





































Footer

Links voor tekstschrijvers

  • Word nu met korting lid
  • Opleidingen en cursussen
  • Tips voor startende tekstschrijvers
  • Gids voor tekstschrijvers
  • Blog
  • DBA-dossier voor tekstprofessionals

Links voor opdrachtgevers

  • Tekstschrijver zoeken
  • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
  • Waarom een Tekstnetter inhuren?
  • Tips voor opdrachtgevers
  • De Wet DBA voor opdrachtgevers

Contact

Secretariaat Tekstnet
[email protected]
Beukenhof 8
8332 VA Steenwijk

Wil je iemand spreken? Stuur een e-mail met je telefoonnummer en het onderwerp. Je wordt dan gebeld door de juiste persoon.

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Blijf op de hoogte

Ontvang uitnodigingen voor Tekstnet-bijeenkomsten en congressen die open staan voor niet-leden.

© 2020 | tekstnet | beroepsvereniging van tekstschrijvers
- alle rechten voorbehouden -
privacyverklaring

Deel dit berichtVind je dit een leuk bericht? E-mail het naar een vriend!

E-mail is verzonden!