Glansrol voor tekstschrijvers
Infographics zijn niet meer weg te denken uit artikelen, rapporten, jaarverslagen en online communicatiemiddelen. Welke soorten infographics zijn er en hoe komen ze tot stand? En welke rol kunnen tekstschrijvers spelen bij het ontwikkelen ervan? Die vragen kwamen aan bod in de Tekstnet-bijeenkomst over infographics.
Ruim 30 tekstschrijver kwamen op 29 maart naar Amersfoort om te luisteren naar ontwerper Karin Schwandt. Onder de titel ‘Infographics: het moderne huwelijk van tekst, beeld en data’ hield zij een helder en inspirerend verhaal over hoe je met infographics de lezer inzicht geeft, en informatie levendiger en aantrekkelijker presenteert. Schwandt ziet een glansrol voor tekstschrijvers bij het maken van infographics.
Infographics: wat kun je ermee?
Na een korte inleiding start de middag met een overzicht hoe je met verschillende beelden de werkelijkheid ook op verschillende manieren kunt weergeven. Een palet van realistische foto’s en video’s, via gestileerde illustraties, tot abstracte infographics passeert de revue. Dan volgt een keur aan voorbeelden van diverse vormen van infographics en hun toepassing.
Eerst enkele klassiekers: de allereerste infographic van de Londense cholera-epidemie uit 1854 en de mars van Napoleon op Moskou uit 1869. Daarna volgen meer eigentijdse voorbeelden:
- Informatieve illustraties die het onzichtbare zichtbaar maken. Hoe aderen dichtslibben door cholesterol of wat er diep onder het zeeoppervlak misging bij de BP-olieramp in de golf van Mexico. Dit type is vooral bruikbaar in de techniek en gezondheidszorg.
- Procesvisualisaties die procedures en werkwijzen zichtbaar maken. Welke route een brief aflegt die door PostNL wordt bezorgd of hoe uit organisch afval biobrandstof wordt gemaakt. Nuttig als het gaat om de volgorde en samenhang van (deel)processen te tonen.
- Datavisualisaties zoals staaf- en cirkeldiagrammen, grafieken en andere schematische weergaven van cijfers. Bij uitstek geschikt om kwantitatieve informatie, verhoudingen en cijfermatige ontwikkelingen te laten zien.
Ook is er aandacht voor verschillende narratieve vormen. Te onderscheiden zijn statische infographics (bestaande uit één beeld), lineaire (in de vorm van een serie beelden) en interactieve, waarbij de informatie in meerdere lagen wordt aangeboden waar de ontvanger steeds dieper in kan duiken.
Infographics: hoe komen ze tot stand?
Na de pauze brengt Schwandt met een paar gerichte vragen aan het publiek de overeenkomsten tussen infographic-makers en tekstschrijvers aan het licht. Beide beroepsgroepen houden zich bezig met informatieoverdracht: van overheid naar burger, van medicus naar patiënt, van techneut naar leek, van journalist naar lezer. En beide disciplines starten met dezelfde vragen: wat wil je bereiken, bij welke doelgroep? Ook de voorbereidende stappen bij de productie van teksten en infographics lopen synchroon: informatie verzamelen en analyseren, hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden, structureren, een sterke visuele metafoor, concept of verhaallijn bedenken. Het eindresultaat is bij de één een tekst, bij de ander een infographic. Maar wat let je om deze parallellen te benutten om als tekstschrijver ook aan de slag te gaan met het maken van infographics? 90 procent van alle infographics bestaat immers uit beeld én tekst. En lang niet alle grafisch ontwerpers zijn ook goed of geïnteresseerd in het voorbereidende werk. Daar ligt een glansrol voor tekstschrijvers in het verschiet.
Wil je als tekstschrijver aan de slag met het maken van infographics? Dan is samenwerken met een ontwerper of illustrator het devies. Nadat je de content hebt verzameld, geanalyseerd en gestructureerd, kan in overleg een concept worden ontwikkeld. Tot slot is de grafisch ontwerper bij uitstek degene die de visuele realisatie voor zijn rekening neemt. Een praktisch hulpmiddel voor de samenwerking met de ontwerper en de opdrachtgever krijgen de deelnemers mee naar huis: de uitgebreide checklist “Infographics: van vraag tot voorstel”.
Meer inspiratie
Kijken: TED Talk David McCandless, The beauty of data visualization
Lezen: The functional Art, Alberto Cairo
Luisteren: Data Stories Podcast
Bezoeken: Infographics Congres
Verslag: José de Vreede