‘ChatGPT schrijft al onze teksten: je hoeft er alleen de taalfouten uit te halen’. ‘We laten je tekst nog wel door vijftien afdelingen bekijken. Vind je het goed als die jou allemaal hun opmerkingen sturen?’ ‘Wat kost een webtekst?’ Kan dat persbericht vanmiddag af zijn? We denken zelf aan drie A4’tjes.’ ‘Kun je het ook voor de helft doen? We hebben niet zo veel budget.’
Dit soort vragen en opmerkingen hoort een tekstschrijver regelmatig. Hoe je hierop moet reageren? Als een professional. Want wat wij als tekstschrijvers en teksttrainers doen, is een vak. Een ambacht met veel verschillende specialisaties en vaardigheden die je steeds verder aan kunt scherpen.
Meedenken met je opdrachtgever
Je vakmanschap als tekstprofessional gaat nog verder. Want goed zijn in je vak betekent ook je opdrachtgever adviseren. Die wil weten hoe jouw tekst of training de organisatie kan helpen om doelgroepen en doelen te bereiken. Het liefst op een onderscheidende manier. Je opdrachtgever doet dus ook een beroep op je adviesvaardigheid, je kennis van communicatie en je creativiteit.

Weten waar je kwaliteiten liggen
Als je start, ben je waarschijnlijk al blij wanneer je het druk krijgt. Pas na een tijdje ontdek je waar je kwaliteiten liggen. En kies je bewust voor een profiel, een stijl, een branche of een niche. Als professional moet je weten waar je goed in bent, maar ook waarin niet. Het kan dus voorkomen dat je als tekstschrijver een opdracht teruggeeft omdat die totaal niet bij je past. Ook dat is kwaliteit bieden. Je moet het maar durven!

Jezelf blijven ontwikkelen
Veel Tekstschrijvers, starters én ervaren vakmensen, vinden twee dingen spannend: genoeg werk hebben en werk hebben dat leuk genoeg is. De beste manier om daar controle over te krijgen, is jezelf blijven ontwikkelen. Niet alleen als tekstschrijver, maar ook als ondernemer. Om die reden is ‘blijven leren’ het motto van Tekstnet. Wij helpen je om steeds een betere tekstprofessional te worden. Zodat je veel en leuk werk hebt. Sluit je bij ons aan!