Een dag lang ingewijd worden in de wereld van Google Analytics: dat was het doel van de workshop van Arjan Jonker, zelf Tekstnet-lid en ervaren tekstschrijver. Hij maakte het schrijven van webteksten tot zijn specialisme.
Omdat Google Analytics je gemakkelijk laat verdwalen, zeker als beginneling, ontwikkelde hij een praktisch, makkelijk te begrijpen model om meetresultaten te interpreteren. Die methode stond centraal in deze workshopdag.
Het is belangrijk om in Google Analytics de tab Secundaire dimensie te gebruiken. Via speciale Dashboards bood Arjan de gelegenheid om de site van een van zijn klanten te onderzoeken, bij wijze van voorbeeld. Hij wees ook op andere tools, zoals Google Webmaster.
Google is van de 3 zoekmachines Google, Yahoo en Bing veruit de belangrijkste, aldus Arjan. Hoe hoog je in Google komt, is van diverse factoren afhankelijk. Hij merkte terecht op, dat het incognito zoeken op internet veel schonere gegevens oplevert, omdat al onze zoekresultaten via ons IP-adres zijn gepersonaliseerd.
Vóór het meten is het belangrijk om een nulmeting te doen. Vervolgens probeer je na te gaan waar de bezoeker vandaan komt. Dat is meestal via een vijftal kanalen, zoals via een zoekmachine, via advertenties en social media, via een andere website of via email. Daarna kun je gaan meten: bijv. hoe lang de bezoeker op de website blijft, hoeveel bounces er zijn, of op welke pagina de bezoeker eruit stapt. Die gegevens kun je vergelijken en analyseren. Deelnemers oefenden met de meet-gegevens die zij zelf meebrachten.
De ruime gelegenheid om vragen te stellen tussendoor was minstens zo nuttig. Zo vroeg een deelnemer: hoe belangrijk is linkbuilding nog? Nog steeds belangrijk, aldus Arjan, mits vanuit sites die relevant zijn voor jou. Maar er waren ook vragen als: een hoog bounce-percentage, is dat per se slecht? En: kun je specifieke links bekijken met Analytics?, of: kun je ook het effect van video’s testen?
Aan het slot van de middag gaf Arjan aan hoe je je bevindingen rapporteert aan je klant. De manier waarop hij zijn model toelichtte was helder. Vooraf hadden deelnemers vragen aan hem kunnen sturen: die beantwoordde hij bij de afsluiting. Meer dan eens wisselden deelnemers ook waardevolle tips en eigen ervaringen met elkaar uit.
Tot het schrijven van webteksten kwam het natuurlijk niet. Maar dat kan wel in een aparte cursus, die Arjan aanbiedt als tweeluik met Google Analytics. En daarin is natuurlijk ook aandacht voor zoekwoordenonderzoek. Bij de evaluaties gaven de deelnemers aan dat zij zeer tevreden waren. De inhoud was goed toegesneden op de behoeften van Tekstnetters. Daarmee keken we terug op een geslaagde workshopdag.
Verslag: Josephine Woldring