Hoe korter, hoe beter …

Geschreven in Blog, Ondernemerschap door Marlies Wopereis6 reacties

… zeggen sommige mensen als het om teksten gaat. In de praktijk blijkt dat vaak iets genuanceerder te liggen. Neem de offerte die ik laatst van een aannemer kreeg.

Hierbij doe ik u een vrijblijvende offerte voor het tweezijdig dichtzetten en schilderen van het traphek, zoals met u besproken op 18 november. Totaalbedrag inclusief BTW: € 598,33.

Lekker kort, kun je zeggen, je weet direct waar je aan toe bent. En als het bedrag lekker laag was, was ik er vast heel blij mee geweest.

Maar het bedrag was fors hoger dan ik had verwacht; de aannemer had het immers over een fluitje van een cent. En dus kwamen er allemaal vragen op:

  • Waar is dit bedrag op gebaseerd?
  • Heeft die aannemer zo’n hoog uurtarief of kost de klus zo veel tijd?
  • Gebruikt hij misschien duur materiaal? Zo ja, wat dan en waarom dat?
  • Heeft hij eigenlijk wel begrepen wat ik wilde?

Als deze vragen in de offerte bevredigend waren beantwoord, was ik misschien wel overstag gegaan. Maar nu heb ik van de opdracht afgezien. Lekker kort heeft dus zijn nadelen.

Toch kan ik deze aannemer wel begrijpen.

Ik schrijf zelf namelijk ook offertes en dat kost me behoorlijk wat – onbetaalde – tijd. Want met bovenstaande vragen in mijn achterhoofd vat ik eerst de wensen van de klant samen. Daarna beschrijf ik stap voor stap hoe ik de klus ga aanpakken. Per stap geef ik aan hoeveel uur die kost en welk uurtarief ik daarvoor hanteer. Bovendien vertel ik iets over mijn visie en ervaring, zodat de opdrachtgever weet wat hij van mij kan verwachten.

Natuurlijk hoop ik dat ik met zo’n offerte mijn klant over de streep trek. Maar ook als hij dankzij mijn informatie tot een weloverwogen ‘nee’ komt, kan ik daar prima mee leven. De laatste tijd overkomt het me echter steeds vaker dat opdrachtgevers helemaal niets laten horen. Misschien hebben ze daar een goede reden voor, maar toch knaagt het aan me dat zelfs een kort mailtje er niet af kan. Dat zit hem juist in de tijd en aandacht die ik aan mijn offertes besteed. Zou ik dat niet doen, dan zou het me vast minder deren.

Daarom snap ik die aannemer wel: hij besteedt zijn tijd liever anders. Zal ik dat de volgende keer ook eens proberen?

Perfecte tekst. Totaalbedrag: € 800.

Over de auteur

Marlies Wopereis

Bekijk hier haar volledige Tekstnet profiel.

Reacties

  1. Herkenbaar Marlies! Even nieuwsgierig: heb je een terugkoppeling gegeven op de offerte en/of vroeg de aannemer nog naar de reden van afwijzing? Of nam hij daar de moeite ook niet voor?

    1. Ik heb hem gezegd dat de prijs te ver boven mijn budget uitging. Daar heeft hij verder niet op doorgevraagd, dus ik denk dat hij de opdracht niet zo heel belangrijk vond.

  2. Hi Marlies,
    Ik weet van meerdere aannemers dat ze welbewust te hoog offreren, omdat ze geen tijd voor of interesse in de klus hebben.
    Groeten, Lydia

    1. Hoi Lydia,
      Dat weet ik ook. Maar toch zouden ook die aannemers er goed aan doen om naast hun hoge prijs een overtuigend verhaal in hun offerte te zetten, met antwoorden op de vragen die ik noem. Dan hebben ze kans dat ik nog eens bij ze terugkom als ik wel een interessante klus voor ze heb.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.