Henk-Jan de Meer

Geschreven in Spotlight door Marcel Uljee

“Het blijft elke keer kicken als een persbericht een of meer publicaties oplevert.” Eens in de maand zetten we een Tekstnet-collega in de spotlight. Deze keer is dat Henk-Jan de Meer:

Hoe en wanneer ben je tekstschrijver geworden?
Ik begon al met schrijven tijdens de opleiding Journalistiek, want ik kreeg de beste tip ooit: journalistiek schrijven leer je in het veld, niet op school.

Wat voor werk doe je en voor wie?
Ik schrijf teksten met een journalistieke insteek. Bijvoorbeeld: nieuwsberichten, persberichten en seo-webteksten. Opdrachtgevers zijn ondernemers die graag bij hun potentiële klanten onder de aandacht komen. Zo schrijf ik voor een privédetective, een bandenservicebedrijf, een bibliotheek, een zanger en een IT-bedrijf.

Wat vind je het leukste aan je werk?
Het effect van mijn teksten. Het blijft elke keer kicken als een persbericht een of meer publicaties oplevert. En de reactie van de klant natuurlijk, zoals dit berichtje: Hoos aan online afspraken na het versturen van de nieuwsbrief 🙂 Dat zijn de leuke momenten.
Het mooiste voorbeeld is nog altijd die webshopeigenaar met vijftig producten, waarvan er eigenlijk maar vijf online werden verkocht. Hij was er heilig van overtuigd dat dit niet te veranderen was. Uiteindelijk mocht ik enkele teksten aanpakken en binnen 24 uur na publicatie werd het product online verkocht. Hij was meteen bekeerd, hahaha.

Wat is jouw kracht als tekstschrijver?
Denken vanuit de klant (van mijn opdrachtgever). Belangrijk is wat mijn opdrachtgever wil communiceren. Belangrijker is wat zijn klant wil weten. Hoe ik daar achter kom? Door de juiste vragen te stellen.

Wat is jouw advies aan collega’s?
Durf nee te zeggen. Vooral als dat de kwaliteit ten goede komt. Bij persberichten doe ik vooraf een journalistieke check om te bekijken of iets nieuws is. Dat geeft duidelijkheid aan ondernemers die denken een publicatie te kopen in plaats van een persbericht. En het zorgt ervoor dat de persberichten die ik schrijf en gericht verstuur, beter gelezen en vaker gepubliceerd worden door redacties. Opdrachtgever blij, redactie blij en ik blij: triple win!

Henk-Jan de Meer – www.digitaleherrieschopper.nl