Samenwerken met opdrachtgevers. Je dacht alles goed afgesproken te hebben met je opdrachtgever, maar dan ontstaat er tóch discussie.
De toon van je artikel “moet bij nader inzien toch echt anders”. De feedback op je tekst komt neer op een totaal nieuwe briefing. Diverse betrokkenen hebben “er ook nog eens naar gekeken, dus we zijn er toch nog niet helemaal”. Het factuurbedrag “kan toch niet kloppen voor zo’n korte tekst?”. Of je klant verwacht dat je binnen twee weken het hele jaarverslag terugmailt. O ja, en je wilt “vast nog wel even” die serie sociale media-posts online zetten.
Gedoe in de samenwerking is vervelend voor de klant én voor jou.
Daarom is het goed eens stil te staan bij de vragen: wat zit er achter het gedoe? Hoe raak je in dit soort situaties beland? Zit er een patroon achter?
En vooral: hoe kun je gedoe verminderen en zelfs vermijden? In deze praktische workshop krijg je tips en ideeën aangereikt.
Dit komt onder andere aan bod:
- Hoe je duidelijkheid schept
- Hoe je alerter wordt op realistische én onrealistische verwachtingen (van je opdrachtgever en van jezelf)
- Op welke manier je een constructief gesprek voert met je klant over verwachtingen, zodat je klant goed weet wat hij of zij kan verwachten
- Handige vragen en zinnen om paraat te hebben in gesprek met je opdrachtgever
- Herkenbare praktijksituaties, bijvoorbeeld: wat als de opdrachtgever aan jouw tekst gaat sleutelen, maar jij ziet geen verbetering. Wat doe je bij onbegrip over hoeveel tijd “dat korte tekstje” kost (misschien wel meer dan een lange tekst…)? Wat als een correctieronde dreigt te verzanden in een langdurig proces?
Tijdens de workshop kunnen jij en je collega’s praktijksituaties inbrengen waarvan we allemaal kunnen leren. Daarnaast vertelt Jan Wolter openhartig en met humor over waar hij als tekstschrijver zelf tegenaan loopt in de samenwerking met opdrachtgevers.
Voor wie?
Deze workshop is ideaal voor tekstschrijvers die goed werk willen leveren, streven naar tevreden klanten én hun eigen grenzen en werkplezier beter willen bewaken.
Over de trainer
Jan Wolter Bijleveld heeft in de rol van tekstschrijver zo’n 25 jaar ervaring met klantrelaties opgedaan. Hij verzorgt nu trainingen voor diverse organisaties, steeds met het thema ‘verwachtingen’ als middel voor reflectie, gesprek en ontwikkeling. Verder is hij docent bij The School of Life Amsterdam en trainer bij Psychologie in het Onderwijs. Jan Wolter is auteur van het boek Wat had je dan verwacht?
Workshopdetails
- Vrijdag 7 februari 2025, 10.00 – 17.00 uur (inloop vanaf 09.30 uur)
- Locatie: Aristo Lunetten, Brennerbaan 150 3524 BN Utrecht
- De locatie is direct naast NS-station Utrecht Lunetten (https://aristo.nl/bereikbaarheid-utrechtlunetten/)
- Aantal deelnemers: maximaal 18
- Investering: leden € 195,- en plus-leden € 175,-
- Inclusief koffie, thee en lunchbuffet
Aanmelden
Meld je uiterlijk 7 januari 2025 aan via het Tekstnet-aanmeldformulier. Na je aanmelding verstuurt het secretariaat een factuur. Daarin staat een iDeal-link waarmee je het bedrag makkelijk kunt overmaken. Of maak het bedrag over op rekening NL10INGB 0006172435 t.n.v. Vereniging Tekstnet.
Als je de factuur hebt ontvangen, is je aanmelding definitief. Je bent dan verplicht om te betalen. Heb je een week na je aanmelding nog geen bevestiging ontvangen, stuur dan een berichtje naar secretariaat@tekstnet.nl.
Heb je interesse voor deze workshop, maar komt de datum je niet uit? Laat het ons weten. Bij veel belangstelling kunnen we mogelijk een extra editie organiseren.
Lees hier de kleine lettertjes bij Tekstnet-workshops. Over annuleren, pluspunten, etc.
Meer weten?
Met inhoudelijke vragen kun je terecht bij Jacomien Wolfkamp via info@jacomienschrijft.nl en Cecile Keller via cecile@ckomma.nl.