Daar zit je dan, met het eervolle verzoek om voor een jaar de hele week bij je favoriete klant met een aantrekkelijke opdracht aan de slag te gaan. Doen?
‘Ja, natuurlijk doen!’, juicht je hart. Want de eerste zzp’er die niet gevoelig is voor gewenst zijn, moet nog geboren worden. En een jaar voltijds, dat betekent een lekkere financiële buffer. Bij je favoriete klant werken fijne mensen; eindelijk weer eens een praatje bij de koffieautomaat. En die koffie is lekker hoor! Tenslotte: een aantrekkelijke opdracht is altijd feest om je tanden in te zetten. Je leert er wat van en het staat goed op LinkedIn.
Maar ’s nachts begint het te knagen. Want:
- Hoe moet dat met je andere klanten?
- Krijg je nog wel werk na dat jaar?
- Was er niet iets met fiscale nadelen?
- Kun je de zzp-vrijheid wel missen?
1. Andere klanten
Heb je een netwerk waar je regelmatig werk uit krijgt? En wil je voor die klanten blijven werken? Dat wordt lastig naast een voltijdsbaan.
Dat wil niet zeggen dat je nee moet zeggen tegen dat prachtaanbod. Ga in overleg met de opdrachtgever die je heeft gevraagd om te komen interimmen. Vaak is er begrip voor je dilemma. Minder dan vijf dagen per week is soms ook een optie. Misschien kun je de opdracht aannemen samen met een collega-tekstschrijver. Misschien kun je wisselende uren afspreken, zodat je de ene week meer werkt dan de andere. Maak er duidelijke afspraken over en laat die vastleggen in je contract.
Zelf werkte ik de afgelopen jaren een paar keer drie dagen per week voor een vaste opdrachtgever. Zelfs dan is het aanpoten om je andere klanten de kwaliteit en snelheid te leveren die ze van je gewend zijn. Sommige mooie, maar omvangrijke projecten gingen in die periode aan mijn neus voorbij. Ik werkte weekenden door om op tijd werk te kunnen afleveren.
Voor mij waren dit redenen om voortaan nog maar maximaal twee dagen per week voor één klant te werken. Het leverde wél heel plezierige samenwerkingen op met Tekstnet-collega’s.
2. Werk na afloop
Na je interim-opdracht dreigt een lege agenda. Door je klanten goed te informeren, bruikbare alternatieven te bieden en te blijven investeren in contact, hoef je daar minder bang voor te zijn.
Leg je klanten vooraf uit wat je gaat doen, wie jou zo nodig kan vervangen en wanneer je weer beschikbaar bent. Regel een back-up of samenwerkingsafspraak met collega-tekstschrijvers. Zo heb je een goede vervanger als er een opdracht op je af komt waarvoor je geen tijd hebt, maar die je niet wilt laten passeren. En maak met je vervangers duidelijke afspraken, bijvoorbeeld over van wie de klant is.
Stuur af en toe een belangstellend mailtje of like berichten van je klanten op LinkedIn of Instagram. Stuur een bericht als je bijna aan het eind zit van je interim-termijn. En doe dat opnieuw als je weer echt op de markt bent. Blijf koffie met je klanten drinken en doe dat zeker na afloop van je interim-periode. Je zult jezelf weer in beeld moeten brengen. Moet lukken met je nieuwe werkervaring en expertise erbij.
Vond je het helemaal super om vol voor één opdrachtgever te gaan en verlang je nu naar één volgende klant? Overweeg dan of een detacheringsbureau iets is voor jou. Zo’n bureau zorgt als het goed is dat je nooit lang zonder werk zit.
3. Financiële consequenties
Als je voor een langere periode bij een klant gaat werken, is de kans groot dat je een tijdelijk arbeidscontract krijgt aangeboden. Dat heeft zeker voordelen, je bent bijvoorbeeld verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en bouwt hoogstwaarschijnlijk pensioen op.
Maar het heeft ook financiële nadelen. Als je per jaar minder dan 1.225 uur zelfstandig werkt voor je bedrijf, vervallen de fiscale kortingen van de ondernemersaftrek. Als je zelf een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt afgesloten, ben je dubbel verzekerd. Opzeggen betekent dat je je eventuele noclaim-korting kwijtraakt. En misschien moet je gekeurd worden als je weer start met een aov, of krijg je minder gunstige voorwaarden.
Tip: mijn verzekeringsmaatschappij bood de mogelijkheid om de verzekering een jaar te bevriezen: geen premie betalen en na een jaar weer op de oude voet verder.
4. Verlies van vrijheid
Was je niet gestart met zzp’en om kantoorsleur te vermijden en naar het strand te kunnen zonder vrij te vragen? Wil je die vrijheid wel kwijt? Ook voor jezelf kan het belangrijk zijn om te mikken op een deeltijdopdracht in plaats van voltijd.
Soms vallen er trouwens best afspraken te maken om wat zzp-flexibiliteit te regelen. Zo kan ik bij een opdrachtgever later beginnen dan de meeste collega’s. Ik sta niet graag om half zeven op, maar vind het prima om tot zes uur door te gaan. Dat mag. Moet ik op werkdagen tussendoor bellen met een andere klant? Geen probleem, als ik mijn werk maar op tijd af krijg.
Zelf maken wat goed voelt
Tijdelijk alles opzij zetten voor één klant is een ingewikkelde beslissing. Wat ‘goed voelt’, is voor iedereen anders. Eén ding is zeker: je kunt het besluit minder ingewikkeld maken door te overleggen met je opdrachtgevers. Zo heb je het zelf meer in de hand en máák je een situatie die goed voelt.
Foto Vinzent Weinbeer via Pixabay
Wilma Stolk zegt
Veel dank voor jullie tips, inzichten en ervaringen, collega’s! Heel nuttig! Groeten uit Bilbao (op weg naar huis na een heerlijke vakantie, waarin mij eens te meer duidelijk werd hoe ontzettend belangrijk vrijheid voor mij is). Adíos!
Corianne Roza zegt
Goed om over jullie ervaringen te lezen, Iris en Steven. Dat voegt wat toe.
En dat kerstpakket, met mij doet dat echt wat. Net als de eerste keer slingers boven mijn bureau op mijn verjaardag.
Iris van den Boezem zegt
Goed en interessant verhaal, Corianne! Ik werkte een tijd op interimbasis voor een van mijn favoriete klanten. Dat was voor ongeveer twee dagen in de week. Maar ik kreeg het al snel benauwd. En er kwamen zelfs bij die leuke opdrachtgever (bij mij) kleine ergernisjes. Daarom sla ik interimklussen meestal af. De afwisseling en vrijheid staan toch nog bovenaan mijn lijstje, geloof ik. Maar wie weet verandert dat ooit nog. In ieder geval geeft jouw artikel fijn inzicht. Dank daarvoor!
Steven van der Jagt zegt
Ik deed tussen september vorig jaar en maart dit jaar een interimklus van 24 uur/w en herken heel veel van wat je schrijft. Wat die andere klanten betreft: ik bleef mezelf beschikbaar stellen voor kleine klusjes die ik in de overige 16 uur van mijn werkweek kon doen. Korte artikelen, kleine redactieklusjes, dat soort dingen. Dit droeg financieel niet veel bij, maar het was handig om zo het lijntje met de opdrachtgevers te blijven houden en daar heb ik nu wel wat aan.
Er was zeker wel wat minder werk na afloop. Ik had tijd nodig om weer een redelijk volle agenda te krijgen. Maar met een opgebouwd netwerk van en via oude opdrachtgevers kwam het langzaam maar zeker weer op gang. Eén opdrachtgever was ik voorgoed kwijt. Maar die was in de tussenliggende periode helemaal gestopt met ZZP-ers, dus die was ik ook zonder die interimperiode kwijtgeraakt. In ieder geval is het wel handig om financieel een paar maandjes buffer te hebben als je dit doet.
Ik ervoer geen verlies aan vrijheid omdat ik in de wetenschap was dat dit tijdelijk was en ook niets anders nastreefde.
En tenslotte: ik had in deze functie veel vrijheid om mijn tijd in te delen en kon veel thuiswerken. Daardoor voelde het eigenlijk niet zo heel anders dan mijn ZZP-werk. Het enige verschil was dat ik grotendeels voor één opdrachtgever werkte. En een kerstpakket kreeg.