Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dus een beetje tekstschrijver ziet wel dat er winst te behalen is uit een mooi beeld. “Nee, niet ‘mooi’”, leren we direct van onze trainer Wim Honders, “dat is te subjectief. Kies liever voor de classificatie ‘sterke’ beelden”. En een sterk beeld in de online media is een beeld met stopkracht. Maar ja, hoe vind je die?
Universeel en tijdloos
De regels voor een mooi .. eh.. sterk beeld met stopkracht blijken behoorlijk universeel en tijdloos. Vraag het aan mensen in Tokyo of mensen in Barcelona, de uitkomst blijft gelijk. Een beeld met stopkracht is: simpel, rustig én verrassend, heeft een heldere boodschap, weinig ruis en is ordentelijk opgebouwd. Scoor je een afbeelding op deze eigenschappen op een schaal van 0-10, dan zijn beelden met een score van 30-40 goed bruikbaar en beelden met een score boven de 50 echt top. Beelden met een score van 0-30 kun je maar beter direct weggooien.
Best goed
Onze eigen bloggers blijken het best goed te doen met de beelden die zij bij de blogs uitkiezen. Met als absolute topper het beeld bij ‘Zal ik mij specialiseren’ van Annemarie. De eenvoud van het conceptuele beeld van ‘kiezen’ in combinatie met het geel-zwarte contrast doet wonderen.
De valkuil van documentaire beelden
In een snelle, associatieve oefening proberen we een beeld te verzinnen bij het onderwerp ‘roddelen op de werkvloer’. Onze eerste neiging is om een vrij complex beeld te bedenken van groepje mensen die bij een koffieapparaat staan waarbij er eentje dan bedremmeld erbuiten staat. We zetten een complete scène neer en trappen daarmee vól in de valkuil van de documentaire beelden.
Conceptueel en consistent
Een betere..ehh .. sterkere oplossing is de richting die het blad in kwestie koos voor het onderwerp. Vier witte nietmachines staan met de ‘koppen’ bij elkaar en een blauwe staat er zielig bij. Tegen een sterk conceptueel beeld dat consistent wordt doorgevoerd, kan weinig op. Denk aan de foto’s van Martin Bril die in allerlei situaties bij zijn columns verschenen. Tot aan de allerlaatste waarbij de foto onder de groene zoden verdween.
Tekst en beeld
Net zoals teksten beeld nodig hebben, hebben beelden ook tekst nodig. Voor de kadering, voor het sluiten van het verhaal. Een sterk beeld dat totaal niet klopt bij de (kop van de) tekst, leidt tot frustratie bij de kijker/lezer. Maar sluiten ze mooi aan, dan wordt een conceptueel, open beeld netjes gesloten en daar houden onze hersenen van. Pas wel op met te veel sluiten, ook wel het ‘aap eet banaan’-syndroom genoemd waarbij de tekst letterlijk beschrijft wat het beeld toont.
Mindmappen en tips van Wim
We weten nu wat sterke beelden zijn en waarom. Maar ja, kóm er maar eens op. Ook daar heeft trainer Wim Honders handreikingen voor: pas de 7 regels voor het mindmappen toe. Wim voegt daar nog zomaar wat tips aan toe: maak je mindmap actief door gebruik van werkwoorden, zoek synoniemen (ook – of vooral – in het engels), maak er simpele tekeningetjes bij, zoek op pinterest of Flickr met de woorden die je zo vindt. En voilá, zo vonden we zomaar bij dit stukkie een prachtig…. eh .. ijzersterk beeld.
Verslag: Saskia Vonk
Geef een reactie