Aan welke eisen moet een schrijvende communicatieprofessional of tekstschrijver voldoen om nieuwe opdrachtgevers te trekken? En met welke (online) teksten weet die zijn doelgroep zo te raken, dat die verder blijft lezen en niet afhaakt? Welke eisen stellen opdrachtgevers? Kortom: hoe vind je de ideale match tussen opdrachtgever, doelgroep en opdrachtnemer? Dit was het thema van de gezamenlijke bijeenkomst van Tekstnet en Logeion.
Drie heel verschillende professionals kwamen aan het woord: Roy Ishak (copywriter, content marketeer, SEO-specialist en opleider), Steffart Buijs (mededirecteur en partner bij Leene Communicatie) en Niels Vonk (managing director content bij detacheringsbureau Entopic). Zij gaven een korte presentatie met voorbeelden uit hun eigen praktijk en namen deel aan de paneldiscussie.
Marktvragen
Roy Ishak gaf vooral praktijkvoorbeelden: hoe je je marktvraag ontdekt en daar in de tekst op je webpagina op inspeelt. Voor het ontdekken van een marktvraag (algemeen) gebruikt hij de Zoekwoordplanner via Google Adwords en vervolgens (meer specifiek) keywordtool.io.
Belangrijk is te experimenteren met verschillende zoektermen. Hou bij het schrijven van teksten vooral rekening met zoekwoorden die worden gebruikt door de doelgroepen, en met hun drijfveren om te zoeken, zo was het advies van Roy. Is dat voor een aankoop van een product of dienst, of alleen voor informatie? Hij liet overtuigende voorbeelden zien van de verschillen.
Een veranderende markt
Steffart Buijs, ooit begonnen als tekstschrijver, is nu werkgever. Leene heeft als opdrachtgevers organisaties die veel, of complexe materie over maatschappelijke kwesties naar buiten moeten brengen. In een vijftal trends op het gebied van communicatie ziet hij er twee specifieke: het vervagen van het onderscheid tussen zender en ontvanger en het vervloeien van interne en externe communicatie. En hij ziet dat de markt verandert. Geschreven communicatie (dus tekst) heeft nog steeds meerwaarde. Maar in de pure uitvoering (dus bijv. redactie van drukwerk) ziet hij weinig werkgelegenheid. De kansen liggen hoger in de driehoek die hij schetste, met trappen als realisatie, conceptontwikkeling, positionering of reputatiemanagement. Hij gaf de tip om vooral je vak bij te houden in deze meer strategische onderwerpen. Denk als tekstschrijver steeds vanuit het oogpunt van communicatie!
Opdrachtgevers
Als laatste sprak Niels Vonk over zijn praktijk bij Entopic. Helaas was zijn presentatie vooral gericht op het sollicitatieproces, met tips over de opmaak van je cv en het actueel houden van je Linkedin-profiel. Die waren voor velen van ons overbodig. ‘Helaas gaf hij geen tips hoe je relevante opdrachten, opdrachtgevers en cms-ervaring selecteert om te vermelden bij je sollicitatie. Ook na de vraag uit het publiek bleef hij hierover vaag. Gemiste kans dus. Wel liet hij waardevolle brochures achter: zoals over het freelancen als webredacteur, en over verschillende functies en de bijbehorende functie-eisen.
Discussie
In de paneldiscussie kwam ook de vraag naar voren wat het honorarium is dat opdrachtgevers bij Entopic aan webredacteuren bieden. Dat is heel wat lager dan gevorderde Tekstnet-leden vragen. Maar hoewel drie doorgewinterde, interessante professionals aan het woord waren, was het beeld van de praktijk weinig eenduidig. Kwamen de zelfstandigen in de zaal en de professionals in dienst evenredig aan hun trekken? Die ambitie was misschien te groot voor dit seminar. Waarschijnlijk moet aan de formule van deze bijeenkomsten nog worden geschaafd om die belofte waar te kunnen maken.
Verslag: Josephine Woldring