‘Voor de tover in je ogen, voor de klik van dit moment’ zingt Huub van der Lubbe van De Dijk in de eerste regel van een van mijn favoriete nummers. Als zanger en tekstdichter is Huub een tovenaar met woorden. Zijn songteksten raken me en zetten me aan het denken. Hij beschikt over een jaloersmakend talent. Keer op keer kiest hij de juiste woorden om alledaagse zaken en situaties te beschrijven. Voor een tekstschrijver is het een uitdaging om met zijn gave te wedijveren.
Blikvanger tussen de prikkels
Op één dag krijgen mensen duizenden prikkels te verwerken. Bewust en onbewust. Met de onstuimige groei van social media als Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube neemt het aantal prikkels onevenredig toe. Veel mensen raken daardoor ‘overprikkeld’ en haken af. Tussen al die prikkels probeer je als online tekstschrijver de blik te vangen van lezers. Vaak zijn die pogingen gedoemd om te mislukken. Waarom? Veel columns, blogs en artikelen missen ‘de klik van het moment’. En dan blijft de tover in mijn ogen achterwege.
De kunst van het verleiden
Wil je dat jouw online teksten gelezen worden? Zorg dan dat je blogs bij de eerste oogopslag opvallen en boeien. Huub van der Lubbe verstaat deze kunst van het verleiden als geen ander. Vergelijk het lezen van online teksten eens met het luisteren naar de radio. Je probeert af te stemmen op een radiostation of een nummer dat lekker in het gehoor ligt. Als ik een nummer van De Dijk op de radio hoor, spits ik mijn oren. Ik draai de volumeknop naar rechts en zing luidkeels mee. Hoe komt het dat ik blijf luisteren? Een goed nummer prikkelt vanaf de eerste seconde een aantal zintuigen. Wanneer besluit je om een blog te gaan lezen? En als je die keuze hebt gemaakt: lees je dan ook verder? Zulke beslissingen neem je in een fractie van een seconde. Blikvangers in tekst en beeld spelen daarbij een doorslaggevende rol.
Boeien in beeld en tekst
In het nummer Voor de tover zingt Huub als refrein: ‘Ben ik hier gekomen en ga ik hier niet weg, voor het me gelukt is jou te zingen wat ik zeg’. Een prachtig motto voor elke online tekst die je schrijft. Hoe slaag je erin om bij de eerste indruk direct te boeien en lezers te prikkelen om door te lezen? Gebruik je creativiteit als toverstokje en maak een betoverende indruk met de volgende 5 tips:
1. Gebruik bij elk blog een opvallende afbeelding als blikvanger
Beeld trekt sneller de aandacht dan tekst. Maak hiervan gebruik in je blog. Kies niet voor een clichématige stockfoto, maar onderscheid je met een goede metafoor of een foto die een verhaal vertelt en aansluit bij je blog.
2. Prikkel met een uitdagende kopregel de nieuwsgierigheid van je lezer
Uit onderzoek blijkt dat de combinatie van beeld en kopregel voor 70% bepaalt of een lezer je blog gaat lezen. Tijdens talloze workshops en schrijftrainingen heb ik deze proef op de som uitgevoerd. Een goede kopregel legt een pijnpunt van je lezer bloot en bevat een belofte.
3. Start met een intrigerende opening die herkenning of associatie oproept
Vergelijk het lezen van een blog eens met het lezen van een roman. Als je na 20 pagina’s nog niet gegrepen bent door het verhaal, leg je het boek aan de kant. Bij een blog krijg je slechts enkele regels de kans voor deze beslissing: lezen of doorlezen. Intrigeer dus direct met een vraag die actueel is, poneer een stelling die de lezer aan het denken zet of vertel een persoonlijke anekdote die herkenbaar is.
4. Laat je lezer makkelijker scannen door tussenkopjes te gebruiken
Veel bloggers onderschatten de rol die tussenkopjes in een blog vertolken. Tussenkopjes vatten samen waar een alinea over gaat. Veel lezers willen eerst een eerste indruk hebben. Waar gaat je blog globaal over? De combinatie van kopregel, tussenkopjes en eerste 3 regels geeft een antwoord op die vraag.
5. Serveer je blogpost in kort en krachtige, hapklare brokken tekst
Een aantrekkelijke lay-out van je blog nodigt uit om te lezen en verder te lezen. Wat ziet er smakelijker uit? Zet je je tanden in een woordenbrij op papier of het beeldscherm? Of smaakt een blog dat is opgemaakt als haute-cuisine naar meer? Kies ook bij blogs voor voldoende marge, interlinie en witruimte. Maak de alinea’s niet te lang. En kies voor een leesbaar lettertype.
Binnen zonder kloppen
Nog even terug naar de inspiratiebron voor deze blogpost: Huub van der Lubbe. Het refrein van een ander favoriet De Dijk-nummer blijft me intrigeren: ‘Ze kwam binnen zonder kloppen en ging weg zonder een woord.’ De meeste lezers komen ‘zonder te kloppen’ binnen op je blogsite. Moeten ze in analogie met de songtekst ook zonder woorden vertrekken? Nee, integendeel. Als de magie werkt, geldt er maar één credo: roept het voort, roept het voort. Als je tot hier gekomen bent, deel dit blog dan via Facebook, Twitter of LinkedIn. Dank je wel.
Steven van der Jagt zegt
Mooi stuk. Ik mis nog één ding: blog iedere dag. Of minstens eens in de twee dagen. Een blog waar om de zoveel weken eens een berichtje op komt, houdt geen lezerspubliek vast, hoe goed het ook geschreven is. Lukt het wegens tijdgebrek niet dagelijks te posten? Zoek dan een blogpartner, iemand anders die ook regelmatig dingen post.