beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Agenda
  • Forums
  • Intervisiegroepen
  • Actueel
  • Over Tekstnet
  • Contact
  • Login
TEKSTNET

TEKSTNET

beroepsvereniging van tekstschrijvers

  • Home
  • Word nu met korting lid
    • Word nu met korting lid
    • Bedrijfslidmaatschap
    • Blijven leren
    • Workshops en bijeenkomsten
    • Kortingen
  • Tekstschrijver worden?
    • Vaardigheden van een tekstschrijver
    • Opleidingen en cursussen
    • Tips voor startende tekstschrijvers
    • Gids voor tekstschrijvers
  • Kennis delen
    • Intervisie
    • Tekstblad
    • Tarievenmonitor
    • Tekstschrijven A-Z
    • DBA-dossier voor tekstprofessionals
    • Privacywetgeving AVG
  • Collega’s ontmoeten
    • Activiteiten
    • Forums
    • Spotlight
    • Trots op
  • Tekstschrijver zoeken
    • Tekstschrijver zoeken
    • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
    • Waarom een Tekstnetter inhuren?
    • Tips voor opdrachtgevers
    • De Wet DBA voor opdrachtgevers
  • Voor leden
    • Ledenzaken
      • Algemene voorwaarden
      • Contributie
      • Forums
      • Digitale logo’s
      • Handige mailadressen
      • Het Pluslidmaatschap
        • Online feedbackworkshop
        • Waarmee kan ik Pluspunten verdienen?
        • Welke trainingen en workshops zijn Pluspuntwaardig?
        • Hoe registreer ik mijn Pluspunten?
        • Plusleden krijgen 10% korting op workshops
      • Kortingen
      • Lidmaatschap opzeggen
      • Uitleg over de forums
      • Uitleg profiel
    • Hoe werkt Tekstnet?
    • Verenigingszaken
      • Actief voor Tekstnet
      • ALV
        • Volmacht afgeven
      • Foto’s van bijeenkomsten
        • Foto’s Nieuwjaarsbijeenkomst 2020
        • Foto’s Tekstnetwerken 2018
      • Intervisiegroepen
      • Nieuwsbrieven van Tekstnet
      • Vacatures
        • Vacature KIK’er
      • Verslag
      • Video’s van Tekstnet
  • Blog

Best mens – of hoe je je doelgroep aanspreekt

Geschreven in Blog, Schrijven door Christine van Eerd / 20 november 2017 / 1 Reactie

doelgroep

Bepaal je doelgroep zo precies mogelijk en spreek je lezer zo direct mogelijk aan. Er is geen tekstschrijver die het nut van deze schrijfregel zal ontkennen. Toch is het lastig, want waar ligt de grens tussen iemand specifiek aanspreken en iemand in een hokje stoppen?

‘U krijgt deze brief omdat u erfpachter bent.’ Zo begint de gemeente Amsterdam een brief over de nieuwe regels voor het afkopen van erfpacht. Het schoot me in het verkeerde keelgat. Ik bén toch geen erfpachter? Ik héb een huis dat op grond staat die ik huur van de gemeente. Maar mijn woonsituatie is toch niet wie ik ben?

Zomaar een voorbeeld van een goed bedoelde rechtstreekse benadering van de doelgroep. Op zich prima, maar op mij had die zin een averechts effect. Ik was geërgerd en de rest van de informatie kon niet meer rekenen op mijn volle aandacht. Missie mislukt.

In de context

Iets vergelijkbaars speelt bij de discussie over genderneutraal taalgebruik. Diezelfde gemeente Amsterdam publiceerde aan de vooravond van Pride ‘Regenboog Taaltips, een handreiking voor respectvolle en inclusieve communicatie’. Een lezenswaardige folder, ondanks de vreselijke titel.

Een van de aanbevelingen is om mensen gericht aan te spreken in de context van de boodschap. En daarbij niet onnodig het onderscheid tussen man en vrouw te maken. Dus nooit meer ‘Geachte heer of mevrouw’. Liever: ‘Beste inwoners van Amsterdam’. Of specifieker: ondernemer in de Rivierenbuurt, automobilist met een parkeervergunning, vul maar in.

Ook de NS kondigde aan om mededelingen op stations en in de trein voortaan te beginnen met ‘Beste reizigers’. Het deed heel wat stof opwaaien, met vooral in de social media boze reacties. Zelf vind ik het een prima besluit, want dat is wat ik op dat moment ben voor de NS: een reiziger. Of ik een man of een vrouw ben, dat doet er niet toe.

In een hokje

Tekstschrijvers houden bij hun werk zo specifiek mogelijk een doelgroep voor ogen. Hoe meer ze weten over de lezer, hoe beter ze kunnen inschatten welke informatie al bekend is en welke toon aanspreekt. Het lijkt dan logisch die segmentering van de doelgroep in de aanhef of de eerste alinea te benoemen. Daarmee kun je de lezer raken, en meenemen in het verhaal, is het idee.

Met een persoonlijke binnenkomer weet de lezer direct of doorlezen zinvol is. Maar als je niet oppast krijg je dit soort formuleringen:

  • Beste tekstschrijver met een plusje van Tekstnet
  • Goedemorgen sportschoolbezoeker die met gezonde tegenzin toch is gekomen
  • Hallo treinreiziger die straks een OV-fiets gaat huren

Allemaal op mij van toepassing. Maar als dat boven een brief of e-mail zou staan, zou ik waarschijnlijk even grinniken over de schrijfkapriolen van de tekstschrijver van dienst en vervolgens de informatie links laten liggen. En dat is zonde van de moeite.

Niet te kolderiek

Te specifiek en nadrukkelijk binnen komen vallen, wordt al snel kolderiek. Dan maar in alle brieven, speeches, aankondigingen en e-mails ‘Best mens’ als aanhef gebruiken? Het zou een hoop gepieker schelen. Kan ik me intussen buigen over de erfpachtpuzzel.

Facebook15TweetLinkedInE-mailPrint

Christine van Eerd

Betrokken bemoeial. Tekstschrijver en redacteur. Ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkeling. Dol op (de geschiedenis van) Amsterdam. Bekijk mijn Tekstnet-profiel.

Word nu met korting lid van Tekstnet!

Lees Interacties

Reacties

  1. Nanny de Jager zegt

    28 november 2017 om 11:04

    Dankjewel, Christine. Je laat me weer even nadenken over hoe je als tekstschrijver je doelgroep aanspreekt.
    Wel blijft het lastig dat de individuele reacties van een doelgroep heel verschillend kunnen zijn.

    Zo ontving ik diezelfde brief van de gemeente Amsterdam omdat ik ook een erfpachter ben. Ik vind het geen enkel probleem dat de gemeente mij aanspreekt als erfpachter. Liever zo dan: U ontvangt deze brief omdat u een erfpachtcontract met de gemeente heeft.
    Mijn relatie met de gemeente is immers die van erfpachter. Zoals mijn relatie met de NS die van reiziger is. Ik vind het daarom prima als de NS mij benadert met ‘Beste reiziger’ ook al ben ik niet onderweg maar zit ik gewoon thuis op de bank.

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Laatste blogs

  • De tekstschrijver als influencer

    De tekstschrijver als influencer

    10 februari 2021
  • Waarom ik geen verstandshuwelijk wil

    Waarom ik geen verstandshuwelijk wil

    27 januari 2021
  • Spaart u ook zegeltjes?

    Spaart u ook zegeltjes?

    6 januari 2021
  • Je ogen goed de kost geven

    Je ogen goed de kost geven

    9 december 2020
  • Gisteren af

    Gisteren af

    18 november 2020

Tekstschrijver zoeken

Tekstschrijver zoeken





































Footer

Links voor tekstschrijvers

  • Word nu met korting lid
  • Opleidingen en cursussen
  • Tips voor startende tekstschrijvers
  • Gids voor tekstschrijvers
  • Blog
  • DBA-dossier voor tekstprofessionals

Links voor opdrachtgevers

  • Tekstschrijver zoeken
  • Oproep voor tekstschrijver plaatsen
  • Waarom een Tekstnetter inhuren?
  • Tips voor opdrachtgevers
  • De Wet DBA voor opdrachtgevers

Contact

Secretariaat Tekstnet
[email protected]
Beukenhof 8
8332 VA Steenwijk

Wil je iemand spreken? Stuur een e-mail met je telefoonnummer en het onderwerp. Je wordt dan gebeld door de juiste persoon.

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Blijf op de hoogte

Ontvang uitnodigingen voor Tekstnet-bijeenkomsten en congressen die open staan voor niet-leden.

© 2020 | tekstnet | beroepsvereniging van tekstschrijvers
- alle rechten voorbehouden -
privacyverklaring

Deel dit berichtVind je dit een leuk bericht? E-mail het naar een vriend!

E-mail is verzonden!