Sluit je aan bij Tekstnet!

Mijn 4 beginnersfouten (die ik nu niet meer maak!)

Vol goede moed begon ik in 2017 als zelfstandig tekstschrijver. Natuurlijk had ik me ingelezen. Tekstnetter was ik nog niet, want zaten ze daar op een beginner als ik te wachten? Fouten bleken onvermijdelijk. En nu ik er jaren later op terugkijk: die fouten waren niet gering. Maar eind goed al goed: ik leerde er uiteindelijk van.

Dé klassieke beginnersfouten zijn natuurlijk gratis proefopdrachten aannemen en een veel te laag tarief hanteren. Ja, ook ik heb dat allemaal gedaan. Maar daar gaat het al vaak genoeg over. Ik wil het hebben over de fouten in het ondernemen. Een mogelijke klant benadert je, en dan? Wat kan er alsnog fout gaan in ‘het proces’ en hoe voorkom je dat? En áls je de opdracht hebt, welke valkuilen zijn er dan?

Fout 1: te vroeg juichen

Yes! Een offerteaanvraag. Kon ik de folder van een kinderfysiotherapiepraktijk iets begrijpelijker maken voor cliënten met een migratieachtergrond? Dat dacht ik wel! Enthousiast schreef ik een uitgebreide offerte, en verstuurde die nog dezelfde dag. De motivatie en vakmanschap die ervan afstraalden, dat kon niet misgaan! In mijn enthousiasme vertelde ik mijn vrouw al over de mooie klus die in het verschiet lag.

En toen was daar de ‘nee’ in mijn mailbox. En stond ik in één klap weer met beide benen op de grond. Oh ja, dat kan dus ook. Ze kunnen je offerte afwijzen. Denk niet te snel dat je de buit binnen hebt. Wacht met ruimte maken in je agenda (en met boeken van je vakantie of aanschaf van je nieuwe auto!) voordat je het definitieve ‘ja’ hebt.

Fout 2: afwachten

De offerte was de deur uit. Het wachten kon beginnen. Dag 1: geen antwoord. Kan gebeuren, het is pas de eerste dag. Dag 5: ze zullen hem toch wel ontvangen hebben? Dag 10: het begint nu wel lang te duren. Maar hee, de offerte is 30 dagen geldig. Dag 20: moet ik er nog rekening mee houden? Dag 29: ik vrees dat het er niet meer in zit.

Wacht niet af, maar ga erachteraan Na een paar dagen geen reactie? Vraag of je mail in goede orde ontvangen is. Blijft antwoord dan uit, bel dan.

Fout 3: vage afspraken

De briefing verliep niet zo lekker. Eigenlijk wist mijn prospect nog niet helemaal wat hij wilde. Wie was nou precies die doelgroep? En wilde hij nou A doen, of was het beter om ook B te doen? Hij was er nog niet uit. En ik had onvoldoende basis om te schrijven.

‘Weet je wat?’ zei ik, ‘denk er nog even over. We nemen er later nog contact over op.’ Een maandje later nam ik contact op. Hij had inmiddels een andere tekstschrijver gevonden.

Ik had een veel te vage en vrijblijvende afspraak met hem gemaakt. Wil je de klant vasthouden, maak dan échte, concrete afspraken. Leg een datum en tijdstip vast waarop je weer contact opneemt. Dan kweek je commitment van twee kanten.

Fout 4: geen of vage briefing

‘Iets over depressie bij ouderen.’ Dat was de opdracht. Daar kun je veel kanten mee op. Maar: ik was de schrijver, dus moest er wel uit kunnen komen.

Uiteindelijk was de opdrachtgever ontevreden. Want ik had onvoldoende de nadruk gelegd op het bewezen effect van de behandeling X bij depressieve ouderen. Ik had niet gevraagd naar het doel van de tekst. Zelfs niet naar de doelgroep. Ik deed maar iets bij gebrek aan informatie.

Nu vraag ik de opdrachtgever de oren van het hoofd. Wat is het doel van de tekst? Wie leest hem? Wat is het genre? Heb je informatie over het onderwerp? En ik neem niet snel genoegen met antwoorden. Ik ga door tot er geen onduidelijkheden meer zijn. En zijn die er nog wel? Dan stuur ik de opdrachtgever soms terug naar de tekentafel.

Vraag raad!

We zijn wat jaren verder en ik durf te zeggen: ik ben wijzer geworden. Ik heb geleerd door te doen, maar ook door gewoon bij collega’s te rade te gaan. De intervisiegroep van Tekstnet is bijvoorbeeld heel waardevol voor mij. Ik leerde dat collega’s met dezelfde dingen worstelen, ook al zijn ze veel langer bezig dan ik.

Ik heb gespard met andere ondernemers. Ook al deden ze iets compleet anders, er blijven dingen waar we allemaal tegenaan lopen. En soms is gewoon de nuchtere raad van een buitenstaander goud waard. ‘Dat dóé je toch niet?’ schamperde mijn vrouw toen een klant gratis extra diensten verwachtte. Inderdaad, dat moet ik gewoon niet doen.

Of er nooit meer iets verkeerd gaat? Natuurlijk wel! Maar de groei is er. Valkuilen van vroeger ontwijk ik nu, maar in nieuwe valkuilen val ik languit. Misschien voer voor een blogje over een jaar of vijf? Herinner me eraan!

Foto: PublicDomainPictures op Pixabay

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en je ontvangt via mail updates over nieuwe blogs en berichten.

Loading

Lees meer blogs

Blog

Echt, geloof me: niemand leest een rapport helemaal

Blog

AI is je nieuwe collega, werk hem in!

Blog Vrouw schreeuwt tussen papier

Deze assistent kan ik als tekstschrijver niet meer missen (en het heeft niets met AI te maken) 

Blog

Van tomaat tot tekstopdracht: plant je zaadjes op tijd

Blog koopman-dominee

Wanneer weiger je een opdracht?

Blog

Nu begin ik écht met schrijven

Blog

Interviewen: vergeet je vragenlijst

Blog

Waarom ik tekstschrijver ben geworden